Auditori vērtēs "Rail Baltica" iekšējo sistēmu vadību, iepirkuma procedūras un projekta finansēšanas modeli
Valsts kontrole (VK) kopā ar Lietuvas Valsts kontroli un Igaunijas Valsts kontroli vērtēs Eiropas platuma sliežu dzelzceļa līnijas projekta "Rail Baltica" iekšējo sistēmu vadību, iepirkumu procedūras un projekta finansēšanas modeli, aģentūrai LETA pavēstīja "Rail Baltica" projekta īstenotāja, Baltijas valstu kopuzņēmuma "RB Rail" pārstāvji.
Kompānijā informēja, ka otrdien, 9.oktobrī, "Rail Baltica" kopuzņēmumā notika tikšanās ar VK pārstāvjiem, kas sāks projekta funkcionālo auditu. Audita vadošā iestāde būs Lietuvas Valsts kontrole. Audits attiecas ne tikai uz "RB Rail", bet arī uz ieviesējorganizācijām un labuma guvējiem Baltijas valstīs.
Audita galvenais mērķis ir noskaidrot, vai esošais iepirkumu pārvaldības un līgumslēgšanas modelis spēj nodrošināt ekonomisku un efektīvu "Rail Baltica" projekta ieviešanu. Papildus tam auditori izvērtēs valsts finansējuma jautājumus katrā no trim Baltijas valstīm. Tāpat auditā tiks skaidrots, vai projektam ir iespējams samazināt finansiālos riskus, kas saistīti ar izmaksu palielināšanos un Eiropas Savienības (ES) finansējuma pieejamību.
Audits norisināsies līdz 2019.gada beigām un tajā tiks vērtēts periods no 2014.gada līdz 2018.gadam.
"Tā kā "Rail Baltica" projekts ir sasniedzis būvprojektēšanas posmu, palielinās tā iepirkumu apmērs. Ir svarīgi pārliecināties, ka visas nepieciešamās procedūras un noteikumi ir ieviesti visās valstīs un iestādēs, kas ir iesaistītas projekta ieviešanā," skaidroja "RB Rail" pagaidu izpilddirektors Igns Degutis, piebilstot, ka "auditā īpaši liela uzmanība tiks pievērsta visiem svarīgajiem projekta ieviešanas aspektiem. Tāpēc mēs gaidīsim auditoru atsauksmes, lai turpinātu pilnveidot savu darbību".
Tikšanās laikā "RB Rail" iepirkumu, juridisko un operacionālo komandu pārstāvji auditoriem prezentēja projekta publisko iepirkumu modeli, starpvaldību un citus līgumus, projekta pārvaldības struktūru un iepirkumu sistēmu. Savukārt finanšu nodaļas pārstāvji skaidroja "RB Rail" finansēšanas modeli.
"Rail Baltica" Globālo projektu izvērtē gan vietējās, gan ES institūcijas. Tā kā projektam piesaistīts ES finansējums, kas tiek iegūts no Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūras (INEA), kopuzņēmumā un labuma guvēju organizācijās notiek iekšējās pārbaudes un neatkarīgu auditoru izvērtējums. Līdz šim "RB Rail", kopā ar projekta labuma guvējiem, INEA ir iesnieguši starpposma finanšu pārskatu, un INEA ir apstiprinājusi visas izmaksas, kas bija paredzētas laikā no 2015.gada līdz 2016.gadam. Vienam no projektiem INEA veikusi arī atsevišķu auditu, kas izvērtē "RB Rail" un Satiksmes ministrijas iesniegtās izmaksas.
Savukārt 2017.gadā Igaunijas Valsts kontrole veica auditu valsts finansiālo saistību un lēmumu pieņemšanas mehānismiem projektā.
"RB Rail" ir daudznacionāls Igaunijas, Latvijas un Lietuvas kopuzņēmums, kas tika izveidots, lai īstenotu "Rail Baltica" projektu. "RB Rail" ir centrālais šī projekta koordinators. Tā galvenie uzdevumi ir dzelzceļa projekta izstrāde, būvniecība un mārketinga aktivitāšu realizācija.
"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem.