Lietuva nebaidās zaudēt Baltkrievijas naftas produktu kravas
foto: Ekrānuzņēmums
Klaipēdas osta.
Bizness un ekonomika

Lietuva nebaidās zaudēt Baltkrievijas naftas produktu kravas

LETA

Lai gan Baltkrievija paziņojusi, ka vienojusies daļu no šai valstī saražoto naftas produktu eksporta novirzīt caur Krievijas ostām, Lietuvas kompānijas uzsvērušas, ka nebaidās zaudēt Baltkrievijas naftas produktu kravas, jo gan naftas produktu termināļu operatorkompānijai "Klaipedos nafta", gan valsts dzelzceļa uzņēmumam "Lietuvos geležinkeliai" ar baltkrieviem noslēgti ilgtermiņa līgumi.

Baltkrievijas valsts uzņēmuma "Belneftekhim" vadītājs Igors Ļašenko pagājušajā nedēļā paziņoja, ka ar Krieviju panākta vienošanās nākamgad caur šīs valsts ostām transportēt līdz vienam miljonam tonnu naftas produktu. Baltkrievija kopumā eksportē 12-13 miljonus tonnu naftas produktu gadā, bet sīkākus datus par eksportu uz konkrētām valstīm nesniedz.

"Mūsu vērtējumā Baltkrievijas kompānijas lēmums, pastāvot labvēlīgiem ekonomiskajiem nosacījumiem, daļu kravu pārkraut Krievijas ostās, neietekmēs "Klaipedos nafta" kravu apjomus," teikts komentārā, ko ziņu aģentūrai BNS atsūtījusi "Klaipedos nafta" preses pārstāve Indre Miliniene.

Viņa norāda, ka kompānijai ar Baltkrievijā ražoto naftas produktu eksportētāju "Belaruskaja neftenaja kompanija" (BNK) ir ilgtermiņa līgums, kurā noteikti saistoši naftas produktu apjomi, un novembrī sarunās panākta vienošanās par kravu apjomiem 2018.gadā, kas nav mazāki kā 2017.gadā.

Kā raksta Miliniene, BNK gada laikā pārstrādā 18-24 miljonus tonnu naftas. Konkrētus "Klaipedos nafta" termināļos pārkrautos apjomus viņa nenorāda.

Arī "Lietuvos geležinkeliai", kas novembra nogalē parakstīja ar BNK ilgtermiņa līgumu, uzskata, ka nākamgad Baltkrievijas kravu apjoms nesaruks.

"Pagaidām neesam jutuši pārmaiņas. Mums ir līgums par ilglaicīgu partnerību, mēs sekojam situācijai un analizējam to," aģentūrai norādījis kompānijas preses pārstāvis Mants Dubausks. Arī valsts dzelzceļa uzņēmums neatklāj konkrētākus Baltkrievijas produkcijas apjomus, skaidrojot, ka tas ir komercnoslēpums.

Klaipēdas ostas vadītājs Arvīds Vaitkus atzinis, ka nevar precīzi pateikt, kā minētais Baltkrievijas lēmums ietekmēs ostas darbību.

"Precīzi atbildēt nav iespējams, jo nav precīzi zināms, uz kuru pusi aizceļo katra krava vai kāda tās daļa. Ir vajadzīga ļoti skaidra informācija, jo iespējams, ka runa ir par papildu ražošanu. Mēs fiksējam tikai konkrētu statistiku pa valstīm, bet nepubliskojam to," viņš sacījis.

Klaipēda ostā līdz ar "Klaipedos nafta" darbojas arī "Achemos grupe" naftas produktu terminālis.