Zīmolu preču viltojumi jeb - kā atšķirt īstas mantas no "feikiem"
Ja esi nolēmis iegādāties noteiktas preču zīmes produktu, gribas būt arī pavisam drošam, ka iegādātā prece nav tikai viltojums. Kas būtu jāņem vērā?
Konsultē Sarmīte Cinovska no komunikāciju aģentūra „2C Corporate Communication”. Viņa ir aktīvi darbojusies intelektuālā īpašuma aizsardzības jautājumos organizācijā CIPR („Coalition for Intellectual Property Rights”). Šī organizācija Baltijas valstī pastiprināti aktualizēja intelektuālā īpašuma tiesību jautājumus.
Vilto ne tikai pazīstamus zīmolus
Vilto ne tikai plaši pazīstamus zīmolus. Viltotāji vēlas ar iespējami mazākiem izdevumiem iegūt iespējami ātrāku un lielāku peļņu, līdz ar to vilto dažādu preču grupu zīmolus. Tie var būt arī zīmoli precēm vai pakalpojumiem, kas ir zināmi salīdzinoši nelielai pircēju daļai, bet ar augstu pievienoto vērtību. Vilto medikamentus, rotaļlietas, elektropreces, apģērbus un citus tekstilizstrādājumus.
Viltojumi kļūst arvien precīzāki oriģināla atdarinājumi, un, ja veikals ir iekārtots atbilstoši zīmola līmenim, piemērotā vietā, cena ir atbilstoša oriģinālam, kvalitāte ir laba, tad ir risks, ka pircējs nevar pats noteikt, vai prece ir oriģināls.
Tomēr vispārējās tendences rāda, ka viltojumu tirgotāji iegulda samērā nelielus līdzekļus un laiku tirdzniecības vietu izveidē. Pircējs var izvērtēt, kādas ir veikala telpas un atrašanās vieta. Ja ir šaubas par preces izcelsmi, zīmolam atbilstošu kvalitāti un cenu, var jautāt, un pašam pircējam ir jāizvērtē, cik pārliecināti par savu preci var pastāstīt pārdevējs.
Neceriet uz oriģinālu lēti un no Ķīnas
Ir precīzāki oriģināla viltojumi vai mazāk precīzi, kas nav tik rūpīgi nostrādāti un pat vizuāli nevar radīt pārliecību par kvalitatīvu preci. Iepirkšanās internetā palielina risku, bet arī šeit ir jāņem vērā vienkārši nosacījumi. Noteikti jāpievērš uzmanība cenai, kopējam piedāvājumam, mājaslapas noformējumam, sortimentam, pārstāvētajiem zīmoliem, tam, vai tas ir tikai interneta veikals vai arī tam ir veikali pilsētā, no kurienes preci piegādās.
Nav nekāds noslēpums, ka oriģinālu dārga zīmola preci nevarēs iegādāties interneta veikalā, kas tirgo visas iespējamās preces, tām ir nekvalitatīvas vai mazas fotogrāfijas un preci piegādā no Ķīnas par lētu cenu.
Runa vairs nav par nezināšanu
Ir pagājis laiks, kad Latvijā bija ierobežota iespēja iegūt izpratni par pasaulē pazīstamām dārgām zīmolu precēm un to cenām. Tagad tā kļūst jau par apzinātu pircēja izvēli nopirkt lētāk preci, kas maksā dārgi. Šeit nav runa par konkurenci, kad pircējs grib izvēlēties kvalitatīvu un lētu preci.
Runa ir par pircēju, kurš zina, ka prece maksā dārgi, bet viņš apzināti vēlas to iegādāties lētāk. Būtiskākais, ka ar šādu apzinātu lēto apģērba vai somu kopiju pirkšanu katrs pircējs palielina risku nākotnē iegādāties, piemēram, viltotus medikamentus vai rotaļlietas.
Viltojumi rada būtiskus zaudējumus uzņēmējiem. Jaunākie pētījumi liecina, ka, piemēram, Eiropas Savienības rokas pulksteņu, rotaslietu un somu ražotāju zaudējumi katru gadu ir 3,5 miljardi eiro. Pētījumus veic Eiropas Savienības Iekšējā tirgus saskaņošanas birojs (OHIM).
Viltojumu atpazīšanas metodes
• Viltojumu var pamanīt, atšifrējot svītrkodu. Pirmie trīs cipari – tā ir ražotājvalsts, nākamie 4–5 cipari – preces izgatavotāja kods, nākamie 5 – informācija par preci (nosaukums, īpašības u. c.), pēdējais ir kontrolcipars.
Pārbaudīsim preci, kas gadījusies pie rokas, – krēmu kājām „Russkoje poļe”. Svītrkods ir 4607042070013. Kopā – 13 cipari. Vispirms sasummējam otro, ceturto un pārējos pāra vietās atrodošos ciparus, skaitot no kreisās uz labo pusi – 6 + 7 + 4 + 0 + 0 + 1 = 18. Iegūto skaitli sareizinām ar 3. 18 x 3 = 54.
Tad saskaitām nepāra vietās esošos ciparus, izņemot pēdējo – 4 + 0 + 0 + 2 + 7 + 0 = 13. Saskaitām abus ciparus – 54 + 13 = 67. No rezultāta neņemsim vērā pirmo skaitli, kas apzīmē desmitus, tas ir, 6. Paliek skaitlis 7.
To mēs atņemam no skaitļa 10 – 10 mīnus 7 ir 3. Tagad aplūkojam svītrkoda pēdējo ciparu – tas ir 3 un sakrīt ar mūsu aprēķināto skaitli, tātad krēms nav viltojums.
• Ir preces, ko var nopirkt tikai specializētajos vai zīmolu veikalos.
• Interneta veikalos jāpievērš uzmanība pārdevēja reputācijai un klientu atsauksmēm un cenas jāsalīdzina ar autoritatīviem veikaliem.
• Dažām precēm to oriģinālo izcelsmi apliecina ražotāja sertifikāts un identifikācijas numurs.
• Viens no rādītājiem ir zemāka cena salīdzinājumā ar oriģināla zīmola preces cenu. Tas attiecas uz precēm, kas pieejamas gan reālos veikalos, gan interneta veikalos.
• Viltojumam zīmola nosaukumā var būt izmainīts, pielikts klāt vai noņemts tikai viens burts. Šeit gan ir jābūt korektiem attiecībā uz izmantoto terminoloģiju – ja ir mainīts viens burts vai ir izmantots līdzīgs grafisks zīmējums vai simbols, tad tā ir “maldinoši līdzīga preču zīme”, nevis viltojums. Tas protams arī ir pārkāpums un sodāma rīcība, bet tas nav viltojums. Tā ir katra cilvēka brīva izvēle, vai viņš vēlas šādu preci iegādāties un ļauties lētticīgi sevi piemuļķot. Ar šādu pirkumu cilvēks atbalsta negodprātīgos ražotājus un šaubīgos biznesmeņus.
• Viltojumu var atšķirt ar materiāla apstrādes rūpību vai pašu materiālu, piemēram, saulesbriļļu viltojumi parasti izgatavoti no nekvalitatīvas plastmasas un tāpēc vieglāk sabojājas.
• Zīmolu precēm mēdz nākt līdzi dažādi aksesuāri, piemēram, briļļu maks saulesbrillēm, un arī tam jābūt ar zīmola logotipu.
• Jāpievērš uzmanība arī iepakojuma kvalitātei. Ja precei nav iepakojuma, tad pircējs var jautāt pārdevējam un izdarīt savus secinājumus, un pieņemt lēmumu par preces iegādi.
• Piemēram, pērkot smaržas. Smaržu pudelīte ir kvalitatīva, bez gaisa burbulīšiem stiklā. Uzmanība jāpievērš iepakojumam – kastītei jābūt kvalitatīvai, ar skaidri salasāmiem uzrakstiem bez kļūdām. Ja apkārt ir celofāns, tam cieši jāpieguļ, locījumu vietas ir akurātas, nav nekādu papildu līmēšanas pazīmju ar līmlenti u. tml. Gan uz iepakojuma, gan flakona norādīts pudelītes tilpums mililitros. Smaržas vāciņš un smidzinātājs ir kvalitatīvi – vāciņš gluds, smidzinātājs viegli darbojas.
Tomēr pilnīgi droši, lai apliecinātu, ka konkrētā prece ir viltojums, vienīgais īstais speciālists ir zīmola (tiesību) īpašnieks vai tiesību īpašnieka pārstāvis, kas pārzina kritērijus, lai noteiktu, vai prece ir vai nav viltota.
Ko paredz likums
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā paredzēts, ka par viltotu preču piedāvāšanu vai pārdošanu uzliek naudas sodu fiziskajām personām līdz 350 eiro, juridiskajām personām – līdz 1400 eiro, konfiscējot šīs preces.
Par preču zīmes, preču vai pakalpojumu citas atšķirības zīmes vai dizainparauga nelikumīgu izmantošanu, zīmes viltošanu vai viltotas zīmes izmantošanu vai izplatīšanu uzliek naudas sodu fiziskajām personām no 280 līdz 700 eiro, juridiskajām personām – no 1400 līdz 14 000 eiro, konfiscējot pārkāpuma izdarīšanas rīku vai priekšmetu.
Komentē policija
Valsts policijas pārstāve Gita Gžibovska skaidroja: “Par pārkāpumiem saistībā ar preču zīmes, citas atšķirības zīmes un dizainparauga nelikumīgu izmantošanu lielākajā daļā gadījumu tiek sākta administratīvā lietvedība. Tikai tad, ja viltošana ir notikusi lielā apmērā, sāk kriminālprocesu.
Līdz šim gada laikā sākti tikai 4–5 kriminālprocesi par šādiem likumpārkāpumiem. Turpmāk kriminālprocesu skaits, iespējams, palielināsies – tas saistīts ar izmaiņām Krimināllikuma 206. pantā.
Iepriekš, lai sāktu kriminālprocesu, katram viltoto preču zīmju īpašniekam bija jābūt nodarītam būtiskam kaitējumam, taču tagad tiek skatīts kopējais nodarītais kaitējums. Respektīvi, ja iepriekš persona tirgoja, piemēram, 20 dažādu zīmolu viltojumus, tad visiem 20 preču zīmju īpašniekam nodarītajam kaitējumam bija jābūt vismaz 1400 eiro apmērā.
Tagad, lai sāktu kriminālprocesu par preču zīmes, citas atšķirības zīmes un dizainparauga nelikumīgu izmantošanu, kopējam (visiem preču zīmju īpašniekiem) nodarītajiem kaitējumam jābūt 1400 eiro.
Lai sāktu kriminālprocesu, jāsaņem arī iesniegums no preču zīmes īpašnieka. Tas nozīmē, ja īpašnieks neizvirza pretenzijas (pat ja nodarītā kaitējuma apmērs sasniedz 1400 eiro), kriminālprocess netiek sākts. Prakse liecina, ka pretenzijas lielākoties tiek izvirzītas.
Saistībā ar preču zīmes, citas atšķirības zīmes un dizainparauga nelikumīgu izmantošanu Valsts policija gadā veic aptuveni 50 pārbaužu. Atklāto viltoto apavu un apģērbu apmēram nav tendences ne samazināties, ne palielināties.
Pagājušajā gadā lielākais nelikumīgo viltoto zīmola preču atklājums saistīts ar „Nike” apavu viltojumiem. Ventspilī muitas darbinieki atklāja kravas furgonu, kurā bija 11 376 pāri viltotu „Nike” apavu, un par to paziņoja Valsts policijai. Administratīvā pārkāpuma protokols sastādīts preču pārvadātājam, un lieta nodota tiesai.”