Saistībā ar PVN izmaiņām kavējas sūtījumu piegāde. Cilvēki atsakās no pasūtītajām precēm
Bizness un ekonomika

Saistībā ar PVN izmaiņām kavējas sūtījumu piegāde. Cilvēki atsakās no pasūtītajām precēm

Jauns.lv

Saistībā ar izmaiņām pievienotās vērtības nodoklī pasta sūtījumiem no valstīm ārpus ES preču piegāde no jaunā gada kavējas noliktavās, jo jāveic papildu atmuitošana

„DHL” loģistikas centrs.
„DHL” loģistikas centrs.

Daudzi klienti no pasūtītajām precēm atsakās.

"DHL" pārdošanas daļas vadītāja eksprespārvadājumu grupā Ilze Vītiņa aģentūrai BNS pastāstīja, ka PVN piemērošana pa pastu importētajām precēm, kuru vērtība pārsniedz desmit eiro (septiņus latus), būtiski izmainījusi sūtījumu proporcijas, kas tiek sūtīti klientam uzreiz, bet kam nepieciešama atmuitošana. "Ja pirms gada pirmā janvāra dienā ienāca vairāk nekā simts sūtījumu un seši palika atmuitošanai, bet pārējie 94 aizgāja pie klientiem, tad pašlaik process norisinās tā, ka seši nokļūst pie klientiem, un pāri par 90 paliek atmuitošanai," viņa sacīja.

Pirmās divas "DHL" kurjerpasta darba dienas janvārī likušas secināt, ka ik dienu muitošanai pakļauti vairāk nekā 90% sūtījumu, savukārt aptuveni 40% sūtījumu klienti atsaka saistībā ar preces aplikšanu ar PVN. Kompānijā atklāja, ka 3.janvārī pienākuši 106 sūtījumi, no kuriem muitošanai bija pakļauti 93% sūtījumu, bet 44% klientu atteikušies no sūtījuma nodokļa dēļ, savukārt 4.janvārī pienācis 21 sūtījums, tostarp 95% bija muitojami, bet klienti attiekušies no 40% sūtījumu.

Vītiņa pavēstīja, ka cilvēku attieksme pret PVN izmaiņām pasta sūtījumiem ir dažāda, īpaši nepatīkami tas ir cilvēkiem, kas pirms tam neesot bijuši par tām informēti. "Cilvēkiem nav izdevīgi braukt uz šejieni, ja preces vērtība sasniedz tikai 15-18 eiro. Ja cilvēks atsakās no preces, tālāk rīkojamies pēc procedūras - zvanām sūtījuma piegādātājiem un, ja viņiem prece ir vajadzīga, sūtām to atpakaļ, bet ja nav - šo preci glabājam un pēc tam iznīcinām," viņa paskaidroja.

Pēc "DHL" pārstāves teiktā, cilvēki, kam prece ir vajadzīga, izdara visus nepieciešamos soļus. Atsacīšanās no preces īpaši novērota iedzīvotājiem reģionos, kuriem atbraukt pēc preces nav tik izdevīgi.

Kā vienu no risinājumiem, lai atvieglotu muitošanas procesu, Vītiņa minēja iepriekšējo gadu pasta nodaļu praksi. "Līdz 2004.gadam bija nepieciešama muitošana "Latvijas Pasta" sūtījumiem ar mazām vērtībām. Tur jautājums tika risināts, ka pasta nodaļas algoja muitas deklarētājus. Cilvēkiem tādējādi veikt pasūtījumus ir daudz vieglāk," viņa sacīja.

Ilgtermiņā procesu varētu atvieglot ar e-risinājumiem, ja būtu iespējams daļu procesa veikt attālināti, norādīja Vītiņa un piebilda, ka tas gan būtu jārisina valstij.

"TNT" Sūtījumu apstrādes nodaļas vadītāja Ieva Ilstere aģentūrai BNS pastāstīja, ka pašlaik situācija visām kurjerpiegādes pakalpojumu firmām ir līdzīga un vairāk preces paliek noliktavās, jo jāveic papildu sūtījumu atmuitošanas process. "Aizkavējas piegāde klientiem, jo viņiem ir jāveic vairāk šo procedūru," Ilstere atzina.

Viņa piebilda, ka patlaban jautājums tiekot apspriests ar Valsts ieņēmumu dienestu (VID), un uzņēmums jau iesniedzis savus priekšlikumus situācijas risināšanai.

Komentējot, kā PVN izmaiņu dēļ mainīsies cilvēku iepirkšanās paradumi, Ilstere sacīja, ka cilvēkiem pastāv izvēles iespējas, kurā piegādes cenu zonā iepirkties. "Cilvēki, kas pasūta preces internetā, varēs izvērtēt, kas sanāk lētāk - maksājot PVN, pasūtīt preces no trešajām valstīm, pirkt preci Latvijā vai arī iepirkties Eiropas zonā," norādīja Ilstere.

Latvijas pasta kompānijas "Latvijas pasts" (LP) sabiedrisko attiecību speciāliste Agija Tērauda aģentūrai BNS sacīja, ka LP nav saņēmis no klientiem sūdzības par PVN izmaiņām. "Ir saņemti atsevišķi zvani, kur klienti lūdz izskaidrot, kā izmaiņas ietekmē sūtījumu saņemšanu," viņa teica.

Viņa arī informēja, ka pārsvarā dažādu preču sūtītāji ir fiziskas personas, kas sūtījumus pārsūta nekomerciālos nolūkos un pavaddokumentos sūtījumu atzīmē kā dāvanu. Šādos gadījumos sūtījums netiek aplikts ar PVN.

"UPS" pārstāvja Latvijā "EKS/LS" izpilddirektors Valērijs Lappo aģentūrai BNS pastāstīja, ka pašlaik uzņēmuma noliktavās atrodas vairāki simti preču, kurām nepieciešama atmuitošanas procedūra.

Viņš norādīja, ka "EKS/LS" noliktavā krājas preces, kuru vērtība pārsniedz 10 eiro, jo uzņēmumam nav tiesību izsniegt tās klientiem. Lappo paskaidroja, ka preces tiek aizturētas, jo nav skaidrs, kā PVN iekasēt. "Nav konkrētas, viennozīmīgas procedūras, kā no klientiem iekasēt PVN," viņš uzsvēra.

Lappo izteica nožēlu, ka šīs situācijas dēļ cieš klienti, taču atzina, ka līdzīgi kā citās reizēs, kad ieviestas pārmaiņas, arī šī situācija pēc zināma laika stabilizēsies.

Finanšu ministrijā (FM) aģentūrai BNS paskaidroja, ka likuma grozījumi, kas regulē pasta sūtījumu virs 10 eiro vērtībā no trešajām valstīm aplikšanu ar PVN nodokli, ir pieņemti un stājušies spēkā un nekādi sīkāki likuma piemērošanas noteikumi nav nepieciešami un netiks gatavoti.

Muitas vienveidīgas darbības nodrošināšanai ir izdoti nepieciešamie iekšējie Valsts ieņēmumu dienesta (VID) dokumenti, un ar tiem iepazīstinātas visas muitas struktūrvienības, kā arī informēts "Latvijas Pasts" un kurjerpasti, pavēstīja FM.

Ministrija gan solīja pievērst papildu uzmanību konkrētajai situācijai un PVN piemērošanai pasta sūtījumiem.

Jau ziņots, ka no šā gada no PVN atbrīvo tādus komerciālos sūtījumus no trešajām valstīm, kuru vērtība nepārsniedz 10 eiro. To paredz Saeimas 2010.gada 2.decembrī pieņemtie attiecīgie grozījumi likumā par PVN.

Līdz šim gan no PVN, gan no muitas nodokļa atbrīvoja nelielas vērtības preču sūtījumu, kas no trešās valsts par atlīdzību tika sūtītas saņēmējam Latvijā, ja sūtījuma vērtība nepārsniedza 150 eiro (105 latus). Savukārt no 1.janvāra nelielas vērtības preču sūtījumam piemēro atbrīvojumu no muitas nodokļa - ja sūtījuma vērtība nepārsniedz 150 eiro, bet no no PVN - ja sūtījuma vērtība nepārsniedz 10 eiro.

VID Komunikācijas daļā iepriekš paskaidroja, ja, piemēram, pēc 1.janvāra saņēmējs Latvijā saņems nelielas vērtības komerciālu preču sūtījumu - vienu preci no Krievijas 60 eiro vērtībā, muitas nodoklis par šo sūtījumu nebūs jāmaksā, bet būs jāmaksā PVN.

Šīs izmaiņas attiecas arī uz preču iegādi interneta veikalos valstīs, kas nav ES dalībvalstis. Ar PVN neapliek arī komerciālā nolūkā importētās preces, ja to kopējā vērtība nepārsniedz 10 eiro vai ekvivalentu summu latos. Atbrīvojumu no nodokļiem tāpat kā līdz šim neattiecina uz tabaku, tabakas un alkohola izstrādājumiem, kā arī uz smaržām un tualetes ūdeņiem.

Preču sūtījumiem, ko privātpersona no trešās valsts sūta citai privātpersonai Latvijā ar nosacījumu, ka šāda nosūtīšana nav komerciāla, tas ir, kā dāvanu, tiek saglabāts līdzšinējais atbrīvojums no muitas nodokļa un PVN - ne muitas nodoklis, ne PVN nav jāmaksā, ja preces vērtība sūtījumā nepārsniedz 45 eiro.

VID atgādināja, ka sūtījumi netiek uzskatīti par komerciāliem, ja tie nav regulāri, tajos ir tikai preces saņēmēja un viņa ģimenes locekļu vajadzībām, to īpašības un daudzums neliecina par komerciāliem nodomiem un nosūtītājs tos sūta saņēmējam bez jebkādas samaksas.

BNS/Foto:LETA