airBaltic draud maksātnespēja
Latvijas nacionālā lidsabiedrība "AirBaltic" šī gada pirmajos piecos mēnešos strādājusi ar 18 miljonu latu zaudējumiem un ir tuvu maksātnespējai, "Rietumu radio" sacīja ekonomikas ministrs Artis Kampars (V), atsaucoties uz viņa rīcībā esošo informāciju.
Ministrs pieļauj, ka lielie zaudējumi radīti apzināti, lai no uzņēmuma "izpumpētu naudas līdzekļus".
"Informācija, kas ir manā rīcībā, nav patīkama, tā ir pat ļoti satraucoša. Pagājušajā gadā Latvijas valdība uzņēmumā investēja vairāk nekā 15 miljonus latu, lai nodrošinātu iespēju "airBaltic" līzingā pirkt jaunas lidmašīnas un kompānija attīstītos. "airBaltic" vadītājs un viens no īpašniekiem Bertolts Fliks valdībai rādīja savu biznesa plānu, kurā gan šogad, gan nākamgad ir norādīta liela peļņa, taču ir milzu zaudējumi," sacīja Kampars.
Kampars neredzot pamatotus argumentus, kāpēc šie zaudējumi radušies. "Pērn bija Īslandes vulkāns, bet šogad vulkānu izvirdumu, kas traucētu aviokompānijas darbu, nav bijis," norādīja Kampars.
Viņš asi kritizēja Flika izveidoto uzņēmuma pārvaldes modeli, kad liela daļa no "airBaltic" ikdienā svarīgiem procesiem - finanšu vadība, servisa nodrošināšana, degvielas piegāde ir nodota kompānijām, kas tiešā veidā ir saistītas ar Flika privātuzņēmumu. Savukārt šī privātuzņēmuma akcionāri, kā norādīja ministrs, slēpjas ārzonās.
"Tas liek domāt, ka šī ir apzināta rīcība, lai no uzņēmuma izpumpētu naudas līdzekļus," runājot par lielajiem zaudējumiem sacīja Kampars.
Viņš atgādināja, ka savulaik bijušais satiksmes ministrs Ainārs Šlesers (LPP/LC) parakstījis "izcili neizdevīgu" akcionāru līgumu, kas rada zaudējumus Latvijas valstij. "Šim cilvēkam šie zaudējumi būtu jāatmaksā vai jāatbild kādā citā veidā," sacīja ministrs.
"Ja apstiprināsies, ka uzņēmums ir tuvu maksātnespējai, tad ir tāds jēdziens kā apzināta novešana līdz bankrotam, un tā jau ir kriminālatbildība," uzsvēra Kampars. Viņš cer, ka valstij šajā gadījumā nebūs jārīkojas līdzīgi kā ar "Parex banku" un jāiesaistās aviokompānijas glābšanā.