Bizness un ekonomika

Vienas dienas tehniskas problēmas ilgtermiņā neietekmēs "Tele2" tēlu

Jauns.lv

Telekomunikāciju operatora "Tele2" tēls pēc pagājušajā nedēļā notikušās mobilo sakaru avārijas ilgtermiņā netiks būtiski ietekmēts, biznesa portālam "Nozare.lv" pauda aptaujātie komunikācijas eksperti.

Kā norāda reklāmas kompāniju "Taivas Ogilvy" un "ASAP Promo" partneris, kā arī sporta un izklaides centra "Brazīlija" īpašnieks Andris Blaka, lielu iespaidu uz "Tele2" tēlu šādiem vienas dienas notikumiem nevajadzētu atstāt, jo tas ātri aizmirsīsies. "Domāju, ka liela ietekme uz "Tele2" tēlu tas neatstās, jo pretreakcija, paziņojot, ka būs iespējams par brīvu runāt un sūtīt īsziņas brīvdienās, bija ļoti ātra. Tas bija ļoti pareizi no viņu puses. Nedomāju, ka tas varētu atstāt kādas ilgtermiņa sekas. Mūsdienu tehnoloģiju pasaule ne tādas vien lietas gadās - tāpat lidmašīnu reisi tiek atcelti vai bankomāti nestrādā," klāsta Blaka.

Eksperts atzīmē, ka tie "Tele2" klienti, kuriem šīs problēmas sagādāja problēmas un kuri vēlas nodrošināties, lai tas neatkārtojas, sameklēs kādu citu mobilo sakaru operatoru, bet tas notiks uzreiz - tuvākajās trijās, četrās dienās. Blaka uzskata, ka lieliem zaudējumiem uzņēmumam nevajadzētu būt, jo piešķirtā kompensācija bijusi pietiekami liels rīks, lai noturētu klientus.

Latvijas Sabiedrisko attiecību kompāniju asociācijas izpilddirektore Sandra Stepe stāsta, ka galvenais izaicinājums un risks iedragāt uzņēmuma reputāciju ir gatavība vai negatavība krīzes situācijai un spēja vai nespēja operatīvi reaģēt. "Šis gadījums skaidri parāda, ka, neraugoties uz tehnoloģisko attīstību un miljonu investīcijām tajās, uz tehnoloģijām nevar 100% paļauties un ikviens ir pakļauts šādam riskam - tik pat labi tā varēja būt "Bite" vai LMT. Dinamiskajā tehnoloģiju attīstības laikmetā tik pat operatīvai un dinamiskai ir jābūt komunikācijai. Investīcijām tehnoloģiju modernizācijā proporcionāli jāinvestē komunikācijā - tehnoloģisko jauninājumu izaicinājumiem ir jāiet roku rokā ar komunikācijas izaicinājumiem," skaidro Stepe.

Asociācijas izpilddirektore norāda, ka telekomunikācijas ir viena no lielākajām nozarēm, kas investē mārketingā, taču, iespējams, šis ir laiks, kad būtu jāpārvērtē prioritātes mārketinga pozīcijās.

No produktu pārdošanas viedokļa neatsverama esot reklāma kā instruments, taču krīzes situācijās un reputācijas veidošanā ilgtermiņā visspēcīgāko atbalstu nodrošinās sabiedrisko attiecību spēks jeb komunikācijas vadības konsultanti, kas iepriekš palīdzējuši organizācijai sagatavot krīzes komunikācijas plānu. Šajā kontekstā nevar nerunāt arī par sociālo mediju mestajiem izaicinājumiem, kur izšķirošas ir sekundes desmitdaļas, uzsver Stepe.

Viņasprāt, reputāciju ilgtermiņā neietekmēs vienas dienas tehniskas problēmas. "Neesmu novērojusi, ka nākamajā dienā no agra rīta pie LMT vai "Bites" klientu servisu durvīm pulcējos neapmierināti "Tele2" klienti, kas vēlētos mainīt operatoru. Ja uzņēmums ir gadiem mērķtiecīgi investējis attiecībās ar klientu, viņam daudz vairāk arī piedod," uzskata Stepe.

Kā ziņots, "Tele2" centrāles Rīgā darbību pārtrauca signalizācijas ierīces kļūme, kura bija iebūvēta klimata sistēmā jeb dzesināšanas iekārtā, kurai vajadzēja novērst maiņstrāvas uz līdzstrāvu transformatora pārkaršanu. Signalizācijai nenostrādājot brīdī, kad transformators sāka pārkarst, to nepamanīja savlaicīgi, un centrāles iekšējā strāvas padeve tika pārtraukta.

Kā skaidroja "Tele2", avārija nebija saistīta ar elektrības piegādi no "Latvenergo", taču, sabojājoties nozīmīgam posmam "Tele2" centrāles iekšējā elektrības apritē, nebūtu līdzējusi pat rezerves ģeneratoru ieslēgšana, jo ierīce, kas pārvērstu 220 voltu (V) maiņstrāvu uz centrālei nepieciešamo 48V līdzstrāvu, bija izsista no ierindas.

Jau ziņots, ka avārijas dēļ izslēgtā centrāle apkalpoja visus vairāk nekā miljons "Tele2" klientus Latvijā, aptuveni miljons priekšapmaksas klientu Lietuvā un priekšapmaksas klientu daļu no kopumā 467 000 lietotāju Igaunijā.

Tele2" ir "Tele2 AB" grupas uzņēmums. Latvijā "Tele2" pakalpojumus lieto vairāk nekā miljons klientu. Operators piedāvā pēcapmaksas un priekšapmaksas mobilo sakaru pakalpojumus ar zīmoliem "Tele2" un "Zelta zivtiņa".

Kā ziņots, mobilo sakaru operatora "Tele2" EBITDA jeb peļņa pirms procentu, nodokļu, amortizācijas un nolietojuma atskaitījumiem 2011. gada pirmajā ceturksnī bija 6,8 miljoni latu, kas ir par 13% mazāka par 2010. gada pirmajā ceturksnī, teikts uzņēmuma paziņojumā medijiem. "Tele2" apgrozījums pirmajā ceturksnī bija 20,6 miljoni latu, kas arī bija par 13% mazāk nekā analogā laika posmā pērn.

Abu rādītāju kritumu "Tele2" saista ar starpsavienojuma tarifu izmaiņām saskaņā ar Eiropas Savienības prasībām un aso konkurenci mobilo sakaru nozarē.

Vienlaikus "Tele2" norāda, ka saglabājis rentabilitāti (EBIDTA peļņu kā daļu no apgrozījuma) 33% līmenī un pirmajā ceturksnī kāpinājis investīcijas par 74% - līdz 2,4 miljoniem latu, salīdzinot ar 2011. gada pirmo ceturksni.

LETA