Vienošanās par "airBaltic" glābšanu gandrīz panākta
Akcionāri gandrīz ir panākuši vienošanos par AS "Air Baltic Corporation" ("airBaltic") pamatkapitāla palielināšanu un aviokompānijas glābšanu, laikrakstam "Telegraf" paziņojis mazākuma akcionāru pārstāvis Andrejs Rudeško.
Kā ziņots, šim Krievijas uzņēmējam līdz pirmdienai jāizlemj, vai ieguldīt nacionālās aviosabiedrības pamatkapitālā 50 miljonus latu.
Pagājušajā nedēļā Rudeško skaidroja, ka kopumā "airBaltic" pamatkapitālā būtu jāiegulda 100 miljoni latu un viņš ieguldītu pusi, bet pusi valsts. Rudeško apliecināja, ka viņam ir nepieciešamie līdzekļi, tomēr vēl jāizlemj, vai viņš ir gatavs tos ieguldīt. Rīgā tiekoties ar valdības konsultanta "Prudentia" pārstāvjiem, panākta vienošanās, ka lēmums jāpieņem divu dienu laikā - līdz 26.septembrim.
Intervijā "Telegraf" Krievijas uzņēmējs akcentē, ka vienošanās par pamatkapitāla palielināšanu gandrīz panākta - to vēl tikai jānoformē dokumentāli.
Rudeško skaidro, ka, ja "airBaltic" lietā netiks pieņemti ātri lēmumi, jau septembra beigās un oktobra sākumā gaidāmi "nepatīkami incidenti", kad lidmašīnas neveiks reisus.
Uzņēmējs norāda, ka "airBaltic" zaudējumus var skaidrot ar Īslandes vulkānu, dārgo degvielu, neekonomiskajām lidmašīnām, nespēju palielināt biļešu cenas utt. "Problēmas principā ir saprotamas. Tomēr, ja akcionāri izpildīs savas finanšu saistības, kompānija varēs eksistēt un pretendēt uz nopietnu tirgus daļu," akcentē Rudeško.
Viņš prognozē, ka līdzsvarot "airBaltic" finanšu situāciju varētu 2013.gadā, bet pēc tam aviokompānija jau strādās ar peļņu.
Intervijā laikraksta "Vesti" ekonomikas pielikumam "Delovije Vesti" "Prudentia" partneris Ģirts Rungainis norāda, ka tehniski parakstīt visas nepieciešamās vienošanās par pamatkapitāla palielināšanu var ļoti ātri. Savukārt reāla naudas iemaksa var tikt veikt mēneša laikā vai nedaudz ilgākā laika posmā.
Lūgts komentēt, vai valdības konsultantiem ir pārliecība, ka Rudeško ir patiesais labuma guvējs, Rungainis uzsver, ka ir metodes, kā to pārbaudīt, un šos mehānismus parasti izmanto tirgus uzraugi.
"Protams, es esmu uzmanīgs, jo viss notika tik strauji un līdz galam viss nav skaidrs. Tomēr esmu pārliecināts, ka viss noskaidrosies un nepieciešamie apliecinājumi tiks saņemti," akcentē investīciju baņķieris.
Viņš apliecina, ka aviokompānijas glābšana un pamatkapitāla palielināšana ir vispieņemamākais risinājums, un citi varianti tiktu izskatīti tikai tad, ja to neizdotos īstenot.
Kā ziņots, starp "airBaltic" akcionāriem - valsti un kompānijas prezidentam Bertoltam Flikam daļēji piederošo uzņēmumu "Baltijas aviācijas sistēmas" (BAS) - ir saspringtas attiecības saistībā ar lidsabiedrības finanšu stāvokli un nepieciešamajiem ieguldījumiem.
Iepriekš Satiksmes ministrija paziņoja, ka BAS piekritis izvirzītajiem nosacījumiem, lai valsts piedalītos "airBaltic" pamatkapitāla palielināšanā, taču pagājušajā nedēļā valdība kārtējo reizi nekādu konkrētu lēmumu nepieņēma. Valdības pārstāvji norādīja, ka visa nepieciešamā informācija no BAS vēl nav saņemta.
Tikmēr "airBaltic" Rīgas rajona tiesā iesniegusi tiesiskās aizsardzības procesa pieteikumu. Tiesa to pagaidām gan atstājusi bez virzības, jo nav saņemti visi nepieciešamie dokumenti.
AS "Air Baltic Corporation" ir dibināta 1995.gadā. Aviokompānijas galvenie akcionāri ir Latvijas valsts (52,6%) un BAS (47,2%). BAS vienādās daļās pieder Flikam un Bahamās reģistrētajai kompānijai "Taurus Asset Management Fund Limited", kuras patiesā labuma guvējs, pēc paša teiktā, ir Rudeško.
Kasjauns.lv/LETA/Foto: LETA