Bizness un ekonomika

Nelegālie pasažieru pārvadātāji sāk pamest Rīgas autoostas teritoriju

Jauns.lv

Pēc tam, kad AS "Rīgas Starptautiskā autoosta" vērsusies Rīgas domē un lūgusi palīdzību gan Rīgas Pašvaldības policijai, gan Valsts policijai, lai cīnītos ar pasažieru vervētājiem, nelegālie pārvadātāji autoostas teritoriju ir pametuši un tagad klientus meklē ārpus tās, piemēram, zem dzelzceļa tilta, pastāstīja autoostas valdes priekšsēdētāja Vaira Gromule.

Autoostā samilzusi problēma ar neregulārajiem pasažieru pārvadātājiem, kas autoostas teritorijā vervē un "nosmeļ" maksātspējīgos pasažierus. Situācija autoostā jau tuvojas deviņdesmito gadu ainai - bijuši gadījumi, kad nelegālie pārvadātāji izteikuši draudus fiziski izrēķināties ar autoostas amatpersonām, kas mēģina to darbības ierobežot.

Veicot pasažieru aptauju, konstatēts, ka šādus nelegālos pārvadātājus biežāk nekā regulāros reisus izmanto 12% pasažieru, bet 24% to mēdz darīt, kad nav ērti pieejami legālie reisi.

Neskatoties uz to, šā gada pirmajos deviņos mēnešos pasažieru skaits, kas biļeti iegādājušies autoostā, pieaudzis par 8%, pastāstīja Gromule. Tomēr viņa uzsvēra, ka šādi komersanti, kas autoostas teritorijā neatļauti nodarbojas ar uzņēmējdarbību, ir vai nu jāizskauž, vai arī jānosaka tiem stingrs regulējums, jo tas būtu viens no pasākumiem ēnu ekonomikas apkarošanai valstī.

Autoosta apkalpo regulāros pasažieru pārvadātājus un darbojas atbilstoši stingrām normām un noteikumiem, taču līdzās legālajiem pārvadātājiem autoostā uzdarbojas arī vervētāji, kas pārvilina pasažierus, piedāvājot par lētāku naudu nogādāt braucējus galamērķī, nodarot zaudējumus gan valstij, nemaksājot nodokļus, gan legālajiem pārvadātājiem, kropļojot tirgu.

Apsardzes dienests ar šiem pārvadātājiem nespēj tikt galā, tāpēc autoostas vadība vērsusies pie pašvaldības un valsts institūcijām. Ar Rīgas Pašvaldības policiju notikušas sarunas par autoostas videonovērošanas sistēmas uzlabošanu un tās pievienošanu kopējam pilsētas videonovērošanas tīklam. Tāpat autoosta vēlas, lai uz tajā notiekošajām darbībām vai konfliktiem Pašvaldības policija reaģētu ātrāk. Savukārt Valsts policijā Starptautiskā autoosta vērsusies ar lūgumu veikt operatīvas darbības, lai pierādītu nelegālo uzņēmējdarbību un sauktu vainīgos pie atbildības.

"Šī problēma ir jārisina kompleksi," uzsvēra Gromule.

Rīgas domes Satiksmes departamenta Kontroles dienesta vadītājs Māris Višņevskis iepriekš Rīgas domes Drošības, kārtības un korupcijas novēršanas jautājumu komitejā atzina, ka Rīgā ir vairākas firmas, piemēram, "Maxi Taxi" un "Ceļavējš", kas nodarbojas ar neregulārajiem pārvadājumiem un vervē pasažierus autoostā, tomēr reāli ar tiem ir grūti cīnīties. "Varam transportlīdzekli apturēt, konstatēt faktu, bet pārsvarā viņiem ir Autotransporta direkcijas izsniegta Autopārvadājumu veikšanas licence, kas tāda veida pārvadājumus atļauj veikt, un tur mūsu kompetence beidzas," komentēja Višņevskis.

LETA