Konkurence padome ar 50 000 latiem soda lidostu "Rīga"
Konkurences padome (KP) par dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu, bez objektīva pamatojuma lidsabiedrībai "Ryanair" piemērojot ievērojami zemāku maksu par lidostas pakalpojumiem nekā Latvijas nacionālajai lidsabiedrībai AS "Air Baltic Corporation" ("airBaltic"), lidostai "Rīga" piemērojusi 50 000 latu sodu.
Kā biznesa portālu "Nozare.lv" informēja KP pārstāve Inita Kabanova, lidostai piemērots naudas sods, kā arī pienākums par saviem pakalpojumiem piemērot pamatotus un nediskriminējošus maksājumus, lidsabiedrībām nodrošinot skaidri saprotamu informāciju par to, cik maksā katrs lidostas pakalpojums.
Salīdzinot abām lidsabiedrībām piemērotos maksājumus, KP konstatēja, ka par līdzvērtīgiem pakalpojumiem - bagāžas apstrādi, pasažieru kāpņu nodrošināšanu, gaisa kuģu izstumšanu pirms izlidošanas - "airBaltic" lidostai maksājusi par 82% vairāk nekā "Ryanair". Turklāt "airBaltic" vēl papildus bija jāapmaksā lidostas administratīvās izmaksas, kas "Ryanair" nebija jāmaksā, tā minēto atšķirību palielinot vēl vairāk.
Rezultātā par konkrētajiem pakalpojumiem no "airBaltic" tika prasīta maksa, kas sedz lidostas izmaksas un nodrošina peļņu, savukārt "Ryanair" maksātais pat nesedza lidostas izmaksas. Tādējādi, piemērojot diskriminējošus maksājumus, lidostas rīcība būtiski negatīvi ietekmēja "airBaltic" konkurētspēju attiecībā pret "Ryanair".
Diskriminējošie maksājumi tika piemēroti no 2009.gada 1.novembra līdz 2010.gada 31.decembrim, kad saskaņā ar Eiropas Savienības direktīvu lidostā konkrētos pakalpojumus sāka sniegt neatkarīgs uzņēmums SIA "North Hub Services", kas turpmāk apkalpoja "airBaltic".
Lēmumā KP arī norāda, ka kopumā "airBaltic" Rīgas lidostai nodrošina lielākus ienākumus nekā "Ryanair".
Maksājumu lielumu lidsabiedrībām lidosta noteica pēc atšķirīgām metodikām - "airBaltic" par katra gaisa kuģa apkalpošanu, bet "Ryanair" nemainīgi par katru pārvadāto pasažieri. Lēmumā KP norāda, ka, lai arī lidostai ir tiesības noteikt atšķirīgas metodikas maksājumu aprēķināšanai dažādām lidsabiedrībām, tomēr to rezultātā piemērotie maksājumi nedrīkst būt diskriminējoši. Šajā gadījumā piemērotās atšķirīgās metodikas nespēja nodrošināt nediskriminējošu maksājumu aprēķinu, tāpēc nebija pieļaujamas.
Tā kā lidostas pārkāpuma rezultātā tika ietekmēta tirdzniecība starp dalībvalstīm, KP konstatēja, ka noticis līguma par Eiropas Savienības darbību 102.panta pārkāpums, kas pēc būtības atbilst Latvijas Konkurences likumā noteiktajam dominējošā stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas aizliegumam.
Lieta tika ierosināta pēc "airBaltic" iesnieguma.
Kasjauns.lv/LETA/Foto: Evija Trifanova/LETA