Drīzumā gaidāms arī autogāzes cenu pieaugums
Jaudīgo auto īpašniekiem, kuri dienā nobrauc vismaz 100 kilometrus, gāzes iekārta atmaksājas trijos mēnešos. Tomēr drīzumā autogāzes cena varētu palielināties, bet tā joprojām būs lētāka par benzīnu.
Līdz ar benzīna cenu pieaugumu, gluži kā sēnes pēc vasaras lietus vairojas autovadītāju skaits, kuri savus spēkratus aprīko ar gāzes iekārtām, raksta laikraksts „Diena”. Šoferi gaida pat mēnesi garās rindās, lai tās uzstādītu.
Autogāze ir 2,5 reizes lētāka par benzīnu
„Īpaši straujš pieprasījums sākās brīdī, kad degvielas cenas pārvarēja psiholoģisko robežu - viens lats litrā,” saka autogāzes uzstādīšanas servisa „Autonams” valdes loceklis Edvīns Panders. Un šāda šoferīšu izvēle nevienu nepārsteidz. Litrs 95. markas benzīna šodien maksā vidēji 1,03 latus litrā, bet litrs autogāzes - tikai 0,43 latus. „Ir sasniegts nebijis rekords - gāze šobrīd ir teju 2,5 reizes lētāka nekā benzīns,” skaidro Latvijas Propāna gāzes pārstāvis Dmitrijs Sverčkausks.
Lai arī cenas starpība ir nepārprotama, reālais ietaupījums nesākas uzreiz pēc sistēmas uzstādīšanas. Paies zināms laiks, iekams iekārta sevi atpelnīs. „Jo lielāks ir automašīnas dzinēja tilpums un lielāks ikdienā mērojamais attālums, jo ātrāka un jūtamāka būs šī ekonomija,” skaidro Panders.
Jurijs, kurš ikdienā mēro vairāk nekā 100 kilometru lielu attālumu no mājām Ogrē līdz darbam Rīgā, iekārtu uzstādīja šā gada sākumā. „Man (uzstādīšana) atmaksājās mazāk nekā trijos mēnešos,” atceras Jurijs, kuram ir SAAB markas automašīna ar 2,3 litru lielu turbomotoru. Arī jaudas zudumus šoferis neizjūt.
Stereotipi par autogāzi
„Pastāv daudz maldīgu uzskatu par autogāzi, taču vairumā gadījumu tie ir stereotipi, kuri saglabājušies no senākiem laikiem,” „Dienai” teic „Autonama” Pārdošanas daļas vadītājs Dainis Jablonskis. Maldīgi esot domāt, ka gāzes iekārtas nav drošas, ka tiek bojāts motors vai ka salonā jūtama gāzes smarža.
„Ja uzstādītājs ir normāls kantoris, tu vari degunu iebāzt izpūtējā, un no gāzes nebūs ne smakas,” ar savu pieredzi dalās Nils, kurš vairakkārt izšķīries aprīkot ar gāzi savas automašīnas.
Tomēr autogāzei ir arī mīnusi, piemēram, samērā neliels skaits autogāzes uzpildes staciju, kuras pārsvarā atrodamas tikai lielākajās Latvijas pilsētās. Arī vairākumā staciju uzpildīt gāzi nav iespējams pēc pulksten 22.00. Jāteic gan, ka līdz ar pieaugošo pieprasījumu palielinās arī uzpildes staciju skaits, kuras nodrošina pašapkalpošanās iespēju naktīs.
Cik izmaksā autogāzes iekārtas uzstādīšana?
Zīmīgi, ka mūsdienās gāzes iekārtu iespējams uzstādīt pat dīzeļdegvielas dzinējiem un motoriem, kuri aprīkoti ar turbīnām. Protams, šāda veida dzinējiem uzstādīšanas izmaksas var būt krietni lielākas nekā standarta benzīna motoram, kas vidēji mērāmas no 400 līdz pat tūkstoš latiem. Tomēr aptuveno cenu var noteikt gluži kā pēc tautas ticējuma - cik automašīnas motoram cilindru, no tik simtiem latu būs jāšķiras.
Izdevīgums samazināsies
Lai arī kopējās izmaksas iekārtas uzstādīšanai ir samērīgas, teju visus autovadītājus satrauc autogāzes cenas pieaugums. Šādas raizes esot pamatotas. „Tuvākajā nākotnē to varam noteikti paredzēt,” apgalvo Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Stirāns.
Drīzumā nebijusī cenas starpība starp autogāzi un benzīnu varētu samazināties, saglabājot aptuveno proporciju 1:2, kas ir normāla prakse visā Eiropā.
Stirāns norāda, ka arī nākamgad iespējamas pārmaiņas. Patlaban akcīzes nodoklis autogāzei ir sešas reizes mazāks nekā benzīnam, tāpēc jau tagad Eiropā notiekot asas diskusijas par jaunu akcīzes nodokļa aprēķināšanas kārtību. Šo informāciju „Dienai” apstiprināja arī Eiropas Parlamenta deputāts Krišjānis Kariņš („Vienotība”). Viņš norādīja - šobrīd neizskatās, ka autogāzei varētu paturēt zemo akcīzes nodokli, taču vadošā tendence esot saglabāt pastāvošās proporcijas.