Amerikāņu jaunatne iemaina auto pret mobilo telefonu
Ne tik senā pagātnē automobilis bija jebkura pusaudža sapnis. Gandrīz katrs Amerikas vidusskolas vai koledžas skonieks bija laimīgs par iespēju pēc lekcijām pavizināt klases glītāko meiteni.
Mūsu klimatiskajā joslā viss ir nedaudz citādāk. Par jaunu braucamrīku jaunībā varēja un var sapņot tikai ļoti situētu ģimeņu atvases. Tie, kas pēc kārotā sapņa cīnās pašu spēkiem, pārsvarā samierinās ar krietni vien padzīvojušiem spēkratiem. Turklāt izvēle parasti krīt uz jaudīgiem braucamrīkiem, kas, visticamāk, pēc jauniešu domām, kompensē automobiļa vecumu.
Tālajā Amerikā situācija bija un ir atšķirīga. Vēl pirms visuvarenās pasaules finanšu krīzes gandrīz katrs amerikāņu jaunietis sapņoja par jaunu spēkratu, un liela daļa savu sapni arī īstenoja. Tā, piemēram, 2007. gadā cilvēki vecumā no 18 līdz 34 gadiem aizpildīja 17 procentus no kopējā jaunu automobiļu tirgus Amerikā.
Savukārt pēc aģentūras RL Polk & Co paziņojuma kļūst skaidrs, ka šobrīd tā dēvētā Y paaudze (Generation Y) aizņem tikai 11 procentus no kopējā jaunu automobiļu tirgus.
Vērā ņemamais kritums nepavisam nav saistīts ar materiālo stāvokli ASV. Gluži pretēji. Visi līdzekļi, kas agrāk tika novirzīti jauna automobiļa iegādei un apkopei, tagad nonāk moderno saziņas tehnoloģiju ražotāju maciņos.
Dārgi un ekskluzīvi mobilie telefoni, planšetes, klēpjdatori. Šī ir preču grupa, kas kļuvusi par jauno cilvēku prioritāti.
Psihologi uzskata, ka visu laiku jaunu cilvēku apziņā automobilis asociējies ar brīvību, patstāvību, piedzīvojumiem, mīlestību... Nu auto ir vienīgi pārvietošanās līdzeklis, jo visas iepriekš minētās kategorijas mūsdienās sniedz modernās tehnoloģijas. Kāpēc traukties nakts melnumā cauri visam štatam, lai pabūtu divatā ar mīļoto, ja to var viegli paveikt, sēžot pie rakstāmgalda mīkstās mājas čībās un apakšbiksēs, vienīgi ieslēdzot kādu no sakaru ierīcēm?
Kaut arī jaunu automobiļu tirdzniecības rādītāji pēdējos gados ir kāpuši, Y paaudze ir pietiekami liels iemesls uztraukumam. Ja tā turpināsies, tad katru gadu Amerikas jauno automobiļu tirgus varētu samazināties par teju diviem miljoniem spēkratu.