Bizness un ekonomika

Eksperts: pirkt helikopterus, vecākus par 30 gadiem, ir visai riskanti

Jauns.lv

Lai arī helikoptera derīgums aviācijā ir vērtējams pēc galveno detaļu nomaiņas laika, tomēr pirkt lidaparātus, kuru vecums pārsniedz 30 gadus, ir visai riskanti, atzīst Rīgas Tehniskās universitātes profesors Mārtiņš Klainhofs.

Kā ziņots, Valsts robežsardze (VRS) ir iecerējusi par ne vairāk kā 1,03 miljoniem latu no Somijas robežsardzes atpirkt divus 38 un 32 gadus vecus darba kārtībā esošus "Agusta Bell 206B" helikopterus ar rezerves daļu komplektiem.

Klainhofs norāda, ka vecs lidaparāts tomēr ir un paliek vecs un jārēķinās, ka tā tehniskajam stāvoklim būs jāpievērš lielāka vērība un biežāk būs jāiziet arī tehniskās apskates.

Būtiski esot, vai ir nomainīta transmisija un motors. Sliktajā gadījumā eksperts pieļauj, ka vairāk nekā 30 gadu veco lidaparātu remontiem gadā vien var aiziet pusmiljons latu.

Tāpat esot būtiski, vai lidaparāts ir aprīkots ar modernākajām navigācijas un sakaru ierīcēm, ņemot vērā, ka pirms 30 gadiem šajās sfērās līmenis bijis krietni zemāks.

Jaunu helikopteru savukārt varot bez problēmām ekspluatēt līdz pat desmit gadiem un šāds variants būtu lietderīgāks, uzskata eksperts.

Iepriekš VRS priekšnieks ģenerālis Normunds Garbars atzina, ka ne jau ražošanas gads nosaka helikoptera vērtību. Tā esot atkarīga no tehniskā stāvokļa un atlikušā lidaparāta izmantošanas laika līdz nākamajiem kapitālajiem ieguldījumiem.

Piedāvājums no Somijas kolēģiem nācis pavisam nesen. Šā gada septembrī Somijas robežsardze informēja visas trīs Baltijas valstis, ka plāno atsavināt sev piederošu kustamo mantu, kas vairs nav nepieciešama dienesta funkciju pildīšanai. Atsavināmo mantu sarakstā bija vairāki helikopteri, to aprīkojums, rezerves daļas utt.

Latvijas VRS izvērtēja šo piedāvājumu un konstatēja, ka divi no somu piedāvātajiem helikopteriem ir modernizēti, tiem nesen nomainītas vairākas būtiskas un dārgas rezerves daļas jeb, vienkārši izsakoties, veikts kapitālais remonts, atzina Garbars. Viņš piebilda, ka ik pēc noteikta laika jebkuram helikopteram ir nepieciešami kapitālie ieguldījumi vairāku simtu tūkstošu latu apmērā.

Jauns helikopters "Bell 407", kas ir līdzīgs VRS patlaban izmantotajam "Agusta Bell 206B", bez aprīkojuma maksā 1,57 miljonus latu, neskaitot pievienotās vērtības nodokli (PVN). Taču, ja šādu helikopteru VRS iegādātos, būtu nepieciešamas arī pilota un tehniskā personāla apmācības. Rezultātā viss kopā izmaksātu ap 1,97 miljoniem latu.

LETA jau ziņoja, ka Somijas robežsardze Latvijas kolēģiem ir gatava pārdot 1974. un 1980.izlaiduma gada helikopterus, no kuriem viens gaisā ir pavadījis 15 201 stundu, bet otrs - 13 351 stundu. VRS uzskata, ka Latvijā šie helikopteri varētu nokalpot vēl 10-15 gadus.


LETA Nozare.lv