Policija demonstrē, kā mērīs riepu protektorus. FOTO
Ceļu policija apbruņota un gatava ķerties pie darba – sodīt tos autobraucējus un auto īpašniekus, kuru automobiļu protektora dziļums neatbilst noteiktajām normām.
Auto un tehnoloģijas
2013. gada 23. janvāris, 08:02

Policija demonstrē, kā mērīs riepu protektorus. FOTO

Jauns.lv

Grūti salīdzināt pašus jaunākos auto modeļus ar tiem, kas no konveijera lentes noripoja pirms gadiem divdesmit vai pat desmit. Grūti salīdzināt arī “lielveikalu” riepas ar tām, kas lepojas ar pasaulē labi pazīstamu zīmolu uzlīmēm.

Riepas ir viens no svarīgākajiem automobiļa elementiem, kas gan tieši, gan netieši nodrošina kustības drošību. Riepas ir vienīgais automašīnas elements, kas ir tiešā saskarē ar ceļa segumu. Tāpēc riepu izvēlei vajadzētu pievērst īpašu uzmanību.

Ņemot vērā, ka kopš šā gada 1. janvāra spēkā stājušās zināmas izmaiņas ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu sodos, arī policija nu riepām pievērsīs pastiprinātu uzmanību. Pirmkārt, riepu marķējuma atbilstībai sezonas prasībām un, otrkārt, protektora dziļumam.

Jau rakstījām, ka braukšana ar transportlīdzekli, kam ir nepietiekams riepu protektora dziļums, var tikt attiecināta uz jebkuru transportlīdzekli. Vadītājam par minēto pārkāpumu varēs izteikt brīdinājumu vai uzlikt naudas sodu no 10 līdz 40 latiem, par transportlīdzekļa ekspluatāciju atbildīgajai personai - no 40 līdz 100 latiem, bet juridiskajai personai varēs uzlikt naudas sodu no 50 līdz 500 latiem.

Latvijā ar likumu tiek prasīts šāds protektora dziļums: vasaras riepām – 1,6 mm, ziemas – 4 mm. Protams, milimetri ir vienkāršākais riepu atbilstības mērītājs, taču jebkurš pieredzējis autobraucējs piekritīs, ka protektora dziļums ir tikai viena no riepas kvalitātes niansēm. Ne velti pasaulē pazīstamākie riepu ražotāji iegulda miljoniem dolāru arvien drošāku un drošāku riepu izstrādē eksperimentējot gan ar protektoru zīmējumu, gan lameļu izvietojumu, gumijas sastāvu un citām svarīgām niansēm.

Kāds lietotu riepu tirgotājs, kurš zināmu apsvērumu dēļ savu vārdu gan nenosauca, apgalvoja, ka pat pilnībā nolietotai riepai iespējams ar īpašu paņēmienu iegriezt protektoru vismaz 5 milimetru dziļumā. Lieki piebilst, ka šādāas riepas būtu grūti nodēvēt par drošām, taču tās būs atbilstošas noteiktajiem kritērijiem.

Mūsu likumdošana nosaka, ka robeža starp drošām un nedrošām ziemas vai vissezonu riepām ir tikai un vienīgi 4 milimetri neatkarīgi no pārējiem aspektiem, tāpēc policijas darbinieki ir gatavi cīņai par mūsu drošību un preses konferencē nodemonstrējuši, kā tiks veikta protektoru atlikuma vērtēšana.

Diemžēl operatīvi neizdevās noskaidrot, vai riepu atbilstības noteikšana tiks veikta kampaņveidīgi vai ikdienas darba kārtībā.  Taču jebkuram autovadītājam un tā īpašniekam jābūt gatavam šādām pārbaudēm ne tikai ikgadējā tehniskajā apskatē, bet ik brīdi jebkurā Latvijas vietā.


Gints Gavers, Foto: Lita Krone/LETA