Jo dārgāks auto, jo dziļāk bedrē! Arī "džipi"
Pesimists teiktu: "Lielākas bedres vairs nav iespējamas," bet mēs būsim optimisti – nekad nav tā, ka nevar būt vēl sliktāk!
Auto un tehnoloģijas

Jo dārgāks auto, jo dziļāk bedrē! Arī "džipi"

Jauns.lv

Vispopulārākā pilsētnieka atbilde, kāpēc viņš iegādājies apvidnieku – pa mūsu ielām jau citādāk nevar! Izrādās, ka tas ir tikai un vienīgi mīts. Mīts un sevis mānīšana.

Cik maksā piekares detaļas mazītiņam pilsētas automobilītim? Un cik par šādu pašu remontu nāktos maksāt liela un dārga apvidnieka braucējam? Protams, teorētiski “džipa” īpašniekam vajadzētu būt vairāk naudas nekā budžeta klases mazauto saimniekam. Vai tas nozīmē, ka izdot to dārgiem auto remontiem ir lietderīgi?

Šogad šoferu neapmierinātība ar bedrēm uz Latvijas ceļiem ir sasniegusi nebijušu ažiotāžu, tāpēc apdrošināšanas sabiedrība BALTA (RSA Grupa) ar statistikas palīdzību nolēma pārbaudīt mītu, vai tiešām šādos apstākļos vispiemērotākais auto, ar ko pārvietoties, ir tautā sauktais “džips” jeb apvidus auto. BALTA atlīdzību statistika rāda, ka uz Latvijas bedrainajiem ceļiem vairs neglābj arī “džipi”, piemēram, Toyota Land Cruiser, BMW X5 un Volkswagen Touareg bedru negadījumos cieš tikai nedaudz retāk nekā citi auto, taču to remonta izmaksas pēc iebraukšanas bedrē ir pat teju piecas reizes lielākas nekā citu klašu auto.

Lai izpētītu mītu, vai apvidus auto ir vispiemērotākais spēkrats Latvijas bedrainajiem ceļiem, BALTA eksperti veica 2012. un 2013. gada datu pārbaudi. Salīdzinot kopējos apdrošināto auto datus un attiecīgo procentuālo nelaimes gadījumu skaitu, cik bieži konkrētās klases auto iekļūst negadījumos saistībā ar bedrēm, mīts neapstiprinājās. Apvidus klases auto tikai nedaudz retāk cieš no bedru radītajiem bojājumiem, taču izmaksas pēc šādiem negadījumiem ir stipri lielākas nekā citiem auto.

Pēc BALTA datiem, visbiežāk pēc iebraukšanas bedrē tiek sabojāti vidējās un lielās klases (Audi A6, BMW 5. sērijas modeļi, Volvo V70) un luksus klases (Mercedes Benz S sērijas modeļi, BMW 7. sērijas modeļi, Lexus LS sērijas modeļi) spēkrati. Vislielākie zaudējumi parasti šādos gadījumos tiek nodarīti sporta klases auto, piemēram, dažos gadījumos tie ir sasnieguši pat 2400 latu. Savukārt vidējās un kompaktklases auto (Volkswagen Passat, BMW 3. sērijas modeļi, Toyota Avensis) vidējā atlīdzība šādos negadījumos ir gandrīz piecas reizes mazāka.

Nepārspētu bedru “antirekordu” 7000 latu apmērā pagājušajā gadā sarūpēja kāds Volkswagen Tiguan, kas Cēsīs iebrauca pamatīgā bedrē. Tā rezultātā mašīnai tika bojātas dzinēja stiprinājuma vietas, un tika mainīts dzinēja bloks, dzinēja galva, kā arī ieguldīti lieli līdzekļi transportlīdzekļa priekšējās daļas remontā.

Laika posmā no 2012.gada sākuma līdz šā gada martam BALTA ir izmaksājusi atlīdzību 270 nelaimes gadījumos, kuru iemesls bijis iebraukšana bedrē. Visbiežāk reģistrētie pieteikumi par auto bojājumiem pēc iebraukšanas bedrē ir saņemti pērnā gada martā, maijā un oktobrī. Savukārt cietušo automašīnu TOP 5 veido Volkswagen, BMW, Audi, Volvo un Mercedes marku automašīnas.


Kasjauns.lv, Foto: Edijs Pālens/LETA