Eksperts: TIR karnešu sistēma ir arhaiska
Krievijai veicot izmaiņas muitošanas sistēmā, autopārvadātāji īstermiņā būs zaudētāji, tomēr TIR karnešu sistēma ir jāmaina, jo tā ir arhaiska, biznesa portālam "Nozare.lv" norāda transporta nozares eksperts Kalvis Vītoliņš.
TIR karnetes esot domātas tam, lai šķērsotu vairāk nekā divas ārvalstu robežas. "Agrāk tiešām bija jābrauc Baltijā trim valstīm cauri - tad katrā norāva lapiņu un tika atvieglotas muitas procedūras. Tagad ar Krieviju ir tikai viena robeža - līdz lielajai Ķīnai," uzsver eksperts. Situācija esot mainījusies, un TIR karnetes nozīme esot stipri pārspīlēta.
TIR karnešu jēga ir zudusi, jo tagad ir Eiropas Savienības muitas ūnija un Krievijas, Kazahstānas un Baltkrievijas muitas ūnija, bet pa vidu - viena robeža. "Kādas tur TIR karnetes? Tās savu lomu nepilda. Tā ir Krievijas muitas neizdarība, ka nav izdevies veiksmīgi iedibināt citu risinājumu, kā to ir izdarījušas citas valstis Eiropā. Tieši tāpēc uz Krievijas robežas ir jālieto tāds arhaisks dokuments kā TIR karnete," skaidro eksperts.
Viņš gan atzīst, ka tagad, strauji mainot sistēmu, Krievija nav veiksmīgi spērusi soli, taču faktiski, ja Latvijas autopārvadātājiem esot jāšķērso tikai viena robeža, tad TIR karnešu sistēma neesot vienīgais risinājums. Arī 90.gados kravas tikušas nosūtītas muitot uz iekšzemes punktiem. "Tas variants, ko tagad piedāvā Krievija kā alternatīvu, ir smagnējs. Šādās spēlēs vienmēr īstermiņā kāds uzvarēs, kāds zaudēs," uzsver Vītoliņš.
Tas, ka Krievija jaunās sistēmas ieviešanu pagarinājusi uz mēnesi līdz 13.septembrim, "parāda to, ka jāmeklē citi risinājumi, un gan jau mēneša laikā citi risinājumi arī parādīsies. Protams, ja sistēma mainās, problēmas būs, un kā valsts arī kaut ko zaudēsim, bet tā tas ir bijis pie jebkurām izmaiņām muitošanas sistēmā", uzsver Vītoliņš.
Kā ziņots, Krievijas Federālā muitas pārvalde uz vienu mēnesi atcēlusi autopārvadātājiem TIR sistēmas ierobežojumus Krievijas teritorijā, kurus bija paredzēts ieviest no 14.augusta, liecina informācija Krievijas muitas mājaslapā.
Šāds lēmums pieņemts, ņemot vērā Eiropas biznesa ārvalstu investīciju konsultatīvās padomes lūgumu.
Tagad paredzēts, ka jaunā kārtībā tiks ieviesta no 14.septembra.
Kā ziņots, bija paredzēts, ka no 2013.gada 14.augusta pārvadājumos Krievijā TIR karneti nebūs iespējams izmantot kā galvojumu dokumentu, informē Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Sabiedrisko attiecību daļa. Jaunās prasības var izraisīt rindu veidošanos uz kaimiņvalsts robežas.
Iebraucot Krievijā, pārvadātājam būs jāiesniedz papildu galvojums vai jānoformē tranzīta procedūra vispārējā kārtībā, vai prece būs jāatmuito robežšķērsošanas vietā, vai jāizvēlas preču konvojēšana uz tuvāko pierobežā esošo muitošanas centru.
Pārvadātāju asociācijas "Latvijas auto" prezidents Valdis Trēziņš norādīja, ka problēmas būs, jo neviena puse neesot gatava jaunajai situācijai - ne pārvadātāji, ne Krievijas un Latvijas muita, ne arī kravu saņēmējs Krievijā.
Maskava šādu lēmumu pieņēma, jo Krievijas Starptautisko autopārvadātāju asociācija (ASMAP), kas izsniedz TIR karnetes, nav maksājusi muitas nodokļus saskaņā ar TIR konvenciju. 2013.gada 1.jūnijā kopējā summa, kas saistīta ar TIR procedūras pārkāpumiem, sasniegusi 20 miljardus rubļu (329,54 miljonus latu), teikts muitas dienesta paziņojumā.
TIR ir tranzīta sistēma, kas atļauj preču tranzītu no nosūtīšanas valsts uz galamērķa valsti, izmantojot muitas zīmogus un plombas, turklāt muitas kontroles pasākumi tiek atzīti visā pārvadājuma laikā. Tas samazina administratīvos un finansiālos izdevumus. Muitas nodevu un nodokļu apmaksu, attiecībā uz kuriem pastāv neapmaksāšanas risks, sedz starptautiskā garantija, teikts "Latvijas auto" mājaslapā.
LETA