"Skype" svin desmit gadu jubileju
Interneta ziņojumapmaiņas un telefonijas dienests "Skype" ceturtdien svin desmit gadu pastāvēšanas jubileju, gūstot tik milzīgus panākumus, kādus reti kurš būtu paredzējis 2003.gadā.
"Skype" sistēmā 300 miljoni lietotāju ik dienu veic videozvanus kopumā divu miljardu minūšu garumā.
"Skype" ļauj interneta lietotājiem bez maksas veikt augstas kvalitātes balss un videozvanus visur pasaulē. Tehnoloģija iemantojusi plašu popularitāti, satuvinot cilvēkus dažādās pasaules malās, kur tos izmētājusi globalizācija un starpkontinentālie ceļojumi.
"Mani aizkustina, kā "Skype" tiek izmantots, sākot no iespējas aktīvā dienestā iesauktam karavīram pirmo reizi ieraudzīt savu jaundzimušo mazuli līdz vienkāršiem pavisam parastiem notikumiem," sacīja "Skype" mārketinga nodaļas vadītāja Elisa Stīla.
Apliecinot lielos panākumus, sistēmas nosaukums "Skype" daudzās valodās kļuvis par ikdienišķu sugasvārdu, līdzīgi tādiem populāriem zīmoliem kā "Xerox" vai "Google".
Vēl viena no "Skype" panākumu liecībām ir konkurentu izstrādātās līdzīgās tehnoloģijas, no kurām nozīmīgākā ir "Apple" videozvanu sistēma "FaceTime".
Kaut arī "Skype" tehnoloģija šķiet revolucionāra, tā neradās pilnīgi ne no kā, bet gan tika uzbūvēta uz jau esošo komunikāciju tehnoloģiju bāzes.
"Mums jau bija lēti starptautiskie zvani internetā. "Skype" panākums bija augstas izšķirtspējas balss un radītā līdzās esamības sajūta ar draugiem un tuviniekiem tālumā, kas nebija iespējams agrāk," skaidroja britu telekomunikāciju konsultants Mārtins Gedess.
"Skype" tehnoloģisko risinājumu izstrādāja igauņu programmētāji Ahti Heinla, Prīts Kasesalu un Jāns Tallins, bet uzņēmumu sākotnēji 2003.gadā dibināja skandināvi Niklass Zenstrēms un Januss Frīss.
2005.gadā "Skype" nopirka interneta tirdzniecības sistēma "eBay", bet 2011.gadā to par 8,5 miljardiem ASV dolāru iegādājās "Microsoft".
"Microsoft Skype" nodaļas galvenā mītne atrodas Luksemburgā, bet lielākā daļa attīstības komandas un 44% no visiem nodaļas darbiniekiem vēl joprojām atrodas Tallinā un Tartu.
Jautājums, ko daudzi varētu uzdot, ir: vai ir iespējams pelnīt no biznesa, kas piedāvā bezmaksas zvanus. ASV datortehnoloģiju gigants "Microsoft" tā acīmredzot uzskatīja, par tehnoloģiju samaksājot 8,5 miljardus dolāru.
Biznesa gadā, kas noslēdzās 2013.gada 30.jūnijā, "Microsoft" Izklaides un ierīču nodaļas, kurā ietilpst arī "Skype", pamatdarbības peļņa sasniedza 848 miljonus ASV dolāru, salīdzinot ar 380 miljoniem dolāru pirms gada.
Desmit gadu laikā "Skype" no pilnīgi nezināmas tehnoloģijas kļuvusi par pilnīgi visaptverošu sistēmu, turklāt analītiķi "Skype" paredz arī gaišu nākotni.
"Tas nekur nepazudīs. Tas tiks paplašināts un ievietots aizvien vairāk ierīcēs, viedtālruņos, ierīcēs jūsu virtuvē, planšetdatoros," uzskata grāmatas "Skype Me!" autors Maikls Go.
"Es varu iztēloties mājas automatizācijas scenāriju, kurā cilvēkiem ir planšetdators virtuvē, "Xbox" savienojums dzīvojamā istabā, un jūs varat burtiski atrasties videozvana savienojumā, un tas jums sekos līdzi pa māju," prognozē autors.
LETA