
Analītiķis brīdina: "iPhone" cena varētu trīskāršoties līdz 3500 dolāriem, ja tos ražos ASV

ASV prezidents Donalds Tramps vēlas, lai "iPhone" viedtālruņi, kas tiek pārdoti ASV, tiktu ražoti pašu mājās — nevis Ķīnā vai Indijā. Taču eksperti brīdina, ka šāds solis varētu būtiski sadārdzināt ierīces, un viena "iPhone" cena varētu sasniegt pat 3500 dolārus (aptuveni 3 100 eiro).
Sociālajā tīklā "Truth Social" viņš rakstīja: “Es jau sen esmu informējis "Apple" vadītāju Timu Kuku, ka gaidu, lai visi "iPhone", kas tiek pārdoti ASV, tiktu ražoti un montēti ASV.” Tramps arī piebilda, ka, ja tas nenotiks, "Apple" būs jāmaksā vismaz 25% muitas nodoklis.
Tomēr tehnoloģiju analītiķis Dens Aivss no “Wedbush Securities” CNN norādīja, ka šāda ideja ir “fiktīva pasaka”. Viņš brīdina, ka "iPhone" ražošana ASV varētu būtiski paaugstināt tā cenu – no pašreizējiem aptuveni 1000 dolāru līdz pat 3500 dolāriem, jo ASV trūkst kompleksās un efektīvās ražošanas infrastruktūras, kāda ir Āzijā. Lai tikai 10% no piegādes ķēdes pārvietotu uz ASV, "Apple" vajadzētu aptuveni 30 miljardus dolāru un vismaz trīs gadus, viņš skaidro.
"iPhone" detaļu ražošana galvenokārt notiek Taivānā, ekrāni tiek piegādāti no Dienvidkorejas, bet lielākā daļa gala montāžas – Ķīnā. Aivss uzsver, ka aptuveni 90% no visiem "iPhone" tiek saražoti tieši Ķīnā. Kopš Trampa inaugurācijas "Apple" akciju vērtība ir samazinājusies par vairāk nekā 14% saistībā ar bažām par muitas tarifu ietekmi.
Lai gan daļa elektronikas izņēmumu pasargā "iPhone" no vissmagākajiem tarifiem, "Apple" joprojām nākas maksāt 20% nodokli noteiktiem Ķīnas produktiem, ko ASV saista ar valsts lomu fentanila tirdzniecībā. Tikmēr "Apple" vadītājs Tims Kuks pavēstījis, ka “lielākā daļa” "iPhone", kas nonāk ASV tirgū, nākotnē tiks piegādāti no Indijas. Tarifi šajā ceturksnī varētu uzņēmumam izmaksāt ap 900 miljoniem dolāru.
Februārī "Apple" paziņoja, ka plāno investēt 500 miljardus dolāru ASV ekonomikā četru gadu laikā, cenšoties diversificēt ražošanu prom no Ķīnas. Tomēr eksperti brīdina – ja tarifi sasniegs 30% vai vairāk, uzņēmumam nāksies daļu izmaksu pārcelt uz patērētāju pleciem.