
Par 1600 eiro nevajadzētu rēķināties ar pirmklasīgu servisu. Ģimenes ceļojumus uz Turciju pārvērties īstā murgā

Dodoties atpūtā uz Turciju, trīs cilvēku ģimene nemaz nevarēja iedomāties, kā tas viss izvērtīsies. Reaģējot uz klienta pretenziju ceļojumu aģentūrā, atbildēja, ka, iegādājoties nedēļas ceļazīmi par 1600 eiro, nevajadzētu rēķināties ar pirmklasīgu servisu.
Nekas neliecināja par nedienām
2024. gada augustā ģimene no tūroperatora SIA "Baltic World Eesti filiaal" iegādājās nedēļu ilgu ceļazīmi uz Turciju. Brauciens notika no tā paša gada 21. līdz 28. septembrim. Ceļazīmes cena bija 1636 eiro. Šajā summā ietilpa pārlidojums, transfērs no lidostas līdz viesnīcai, dzīvošana standarta numurā un ēdināšana.
Pirmā problēma, ar ko saskārās ģimene, bija slikta angļu valodas prasme gan viesnīcas darbiniekiem, gan tūres menedžerim. Tāpat ceļotāji ar izbrīnu atklājuši, ka viņu viesnīca neatrodas Marmarisas pilsētā, kā tas bija norādīts ceļojuma aprakstā, bet gan Turunčas ciemā.
Tūrisma menedžere, kas bija vienīgā, kas sniedza informāciju ceļotājiem, kad viņi devās no lidostas uz galamērķi, nerunāja angliski. Ģimene nesaprata, kā notiks brauciens un kur un kad būs pārsēšanās.
"Kad nonācām Marmarisas pilsētā, menedžeris vienkārši ar žestu aicināja mūs izkāpt no autobusa. Mēs izkāpām no autobusa, un tad viņi sāka vilkt mantas uz nākamo autobusu, bet mēs tā arī nesaņēmām nekādu informāciju. Mēs arī nesaņēmām informāciju par to, cikos un vai nākamajā dienā notiks tikšanās ar viesnīcas menedžeri, kā tas parasti notiek pakešu tūrēs," paziņoja atpūtnieki. "Tūres aprakstā bija teikts, ka būs pieejams angliski runājošs gids. Patiesībā viņš runāja tikai krieviski, un pirms ceļojuma iegādes mums nejautāja, kādas valodas mēs protam. Ar viesnīcas menedžeri mums izdevās aprunāties tikai pēc kāda laika, tāpēc līdz tam brīdim bijām neziņā. Brauciens bija sabojāts."
Ar to ģimenes likstas nav beigušās. Uz vietas izrādījās, ka viesnīca bija ļoti sliktā stāvoklī. Istabā viņus sagaidīja atlīmējušās tapetes un netīra grīda. Tāpat viņiem bija problēmas ar gaisa kondicionētāja lietošanu, bet viesnīcā piedāvātais ēdiens, viņuprāt, nebija labākās kvalitātes, raksta "Postimees.ee".
Pirmo reizi nonākot pludmalē, atpūtniekus gaidīja kārtējā vilšanās - atkritumu kalni, klaiņojoši kaķi un suņi, kas izkārnījās turpat jūrā. Tāpat visur bija daudz atkritumu un izsmēķu.
Vienlaikus ģimene norāda, ka jau pirms brauciena ceļojumu aģents viņiem pavēstījis, ka saskaņā ar informāciju internetā viesnīca nebūt nav jauna, tāpēc nevajadzētu sagaidīt visaugstāko apkalpošanas līmeni. "Tas jau nebūtu nekas, bet šī vieta ir bīstama. Kad mūsu bērns ienira baseinā, viņš no gultnes izņēma asus plastmasas gabaliņus," sūdzējās ģimene.
Atgriežoties mājās un neveiksmīgām sarunām ar ceļojumu aģentūru, ģimene vērsusies ar sūdzību Patērētāju tiesību aizsardzības departamentā, lai panāktu turpakas vērtības samazināšanos par 900 eiro.
Ceļojumu aģentūra: klients zināja, kurp brauc
Reaģējot uz ģimenes pretenzijām, tūrisma operators SIA "Baltic World Eesti filiaal" informēja, ka informācija par to, ka viesnīca atrodas Marmorā, bija norādīta mājaslapā, bet Turunčas ciems ir viens no Marmarisas kūrortiem.
Tāpat firmā norādīja, ka četru zvaigžņu viesnīca "Ozcan Beach Hotel" celta 1986. gadā, bet pēdējais lielais remonts tajā veikts 2014. gadā. Līdz ar to viesnīcas stāvoklis nevar būt jauns. "TripAdvisor" mājaslapā viesnīcai ir trīs zvaigžņu vērtējums no piecām, tāpēc nevar gaidīt, ka viesnīcā tiks piedāvāts augstas klases serviss.
Tūrisma operators arī apliecināja, ka pēc klientiem piešķirts augstākas kategorijas numurs. Reaģējot uz klienta sūdzību par slikto ēdiena izvēli, tūroperatora pārstāvis informēja, ka katra viesnīca pati izlemj, kāda būs ēdienkarte, tāpēc nevar runāt par to, ka līguma nosacījumi būtu kaut kādā veidā pārkāpti.
Attiecībā uz klaiņojošo suņu un kaķu problēmu, kā arī lielo atkritumu daudzumu tika teikts, ka tā ir izplatīta problēma Turcijai, bet atkritumus visbiežāk izmētā paši viesnīcu iemītnieki. Tūroperators savā atbildē Patērētāju tiesību aizsardzības departamentam paziņoja, nekādi nevarēja to ietekmēt. Tāpat tūroperators precizēja, ka ceļojuma cena bija 1636 eiro, no kuriem 1169 eiro - aviopārlidojuma cena, 67 eiro - transfērs no lidostas līdz viesnīcai. Maksa par dzīvošanu un ēdināšanu pakešu tūrē bija 400 eiro. Patērētāja prasību par 900 eiro cenas samazinājumu tūroperators uzskatīja par nepamatotu, jo tas vairāk nekā divas reizes pārsniedz mītnes pakalpojuma vērtību.
Pēc tūroperatora sniegtās informācijas, visi tūrisma līgumā norādītie pakalpojumi klientam bija pieejami, ceļojuma apraksts, ko sniedza tūroperators, nesaturēja maldinošu informāciju.
Ilglaicīga tiesāšanās
Pirmās pretenzijas tika iesniegtas pašā brauciena sākumā - 2024. gada 24. septembrī. Daļa no tiem tika atrisinātas, bet ne visas.
2024. gada novembra beigās Patērētāju sūdzību izskatīšanas komisija vērsās pēc komentāriem pie tūroperatora. Atbilde sekoja decembra sākumā: tūroperators joprojām uzskatīja, ka ir izpildījis visus līguma nosacījumus, tāpēc klienta prasību pēc 900 eiro kompensācijas uzskatīja par nevietā esošu.
Pēc iepazīšanās ar visiem lietas materiāliem Patērētāju sūdzību izskatīšanas komisija secināja, ka patērētāja sūdzība ir jāapmierina daļēji.
Komisijā secināja, ka patērētājs nevarēja iesniegt pierādījumus tam, ka mītnes vietā viņam tika solīts konkrēts uzturs. Tāpat resora ierēdņi norādījuši, ka saskaņā ar "Google Maps" datiem Turunčas ciemats ir Marmarisas pilsētas rajons.
Attiecībā uz viesnīcas "zvaigznēm" jāņem vērā, ka prasības nav standartizētas, tāpēc viesnīca var atbilst turku prasībām, bet, piemēram, ne Eiropas Savienības prasībām. Komisijas lēmumā arī teikts, ka atpūtā uz Turciju devušos ģimeni neviens nav solījis tīras pludmales un klaiņojošu suņu un kaķu trūkumu.
Vienīgais pārmetums, uz kuru nesekoja tūroperatora iebildumi, saistīts ar bezmaksas butilētā ūdens neesamību numurā ierašanās dienā. Šī iemesla dēļ Komisijā secināts, ka patērētājam ir tiesības pieprasīt no tūroperatora kompensāciju par nesaņemto ūdeni. Kompensācijas apmēram jābūt sešiem eiro.
Ja puses nepiekrīt Patērētāju sūdzību izskatīšanas komisijas lēmumam, tās var to apstrīdēt tiesā.