Pirmo reizi vēsturē! Zinātnieki parādījuši pirms gandrīz 40 gadiem uzņemtus kadrus no "Titānika"
Zinātnieki publicējuši iepriekš neredzētus kadrus no nogrimušā "Titānika". Filmētā materiāla publicēšana veltīta Džeimsa Kamerona 1997. gada filmas "Titāniks" 25 gadu jubilejai.
Video, kura lielākā daļa publikai iepriekš netika parādīta, tika uzņemts tikai dažus mēnešus pēc tam, kad pētnieki atklāja kuģa vraku 1985. gada septembrī.
Graudainie melnbaltie attēli parāda lainera priekšgalu un dažas margas gar vienu tā klāju, kā arī citas slavenā pasažieru kuģa daļas, vēsta "Sky News".
Okeanogrāfs Roberts Balards pastāstīja, ka pirmais, ko viņš ieraudzīja, nokāpjot zem ūdens, bija "gigantiska kniedēta tērauda siena, kas pacēlās virs mums par vairāk nekā 100 pēdām."
"Titāniks" ir britu pasažieru tvaikonis. Uzbūvēšanas brīdī tas bija lielākais laineris pasaulē.
"Titāniks" nogrima sava pirmā reisa laikā no Sauthemptonas uz Ņujorku, saduroties ar aisbergu naktī no 1912. gada 14. uz 15. aprīli. Katastrofā dzīvību zaudēja vairāk nekā 1500 cilvēku.
Interesanti fakti par "Titāniku"
"Titāniks" ekspluatācijā nodošanas brīdī bija lielākais kuģis pasaulē, tā garums bija 269,1 metrs un platums līdz 28,19 metriem. Šobrīd lielākais kuģis ir "Prelude FLNG" Austrālijai piederošais dabasgāzes ieguves kuģis, kas ir 488 metrus garš un 74 metrus plats. Tas tika nolaists uz ūdens 2013. gadā, un tas vispār ir lielākais peldošais objekts uz Zemes. Un tā augstums sasniedz 105 metrus!
"Titānika" sadursme ar aisbergu izraisīja globālas sekas. Tieši pēc šīs katastrofas daudzas valstis ir uzsākušas kopīgu projektu, kura ietvaros visi potenciālos draudus apdraudošie aisbergi tiek nepārtraukti izsekoti. Tas darbojas joprojām, un, starp citu, kopš "Titānika" bojāejas vairāk nekā pirms simts gadiem līdzīgu katastrofu vairs nav bijis.
Avarējušā "Titānika" vraka izpēti apgrūtina tas, ka tas guļ aptuveni 3750 metru dziļumā. Ekspedīcijas uz traģēdijas vietu notika regulāri, un meklēšanas grupas virspusē pacēla tūkstošiem priekšmetu. Taču pašu kuģa korpusu nav iespējams pacelt, jo tas ir dziļi ieracies dūņās.
Kuģa "Titāniks" katastrofa 1912. gada aprīlī
Lielais upuru skaits "Titānika" avārijā ir vairāku iemeslu dēļ. Globālās brīdināšanas sistēmas uz kuģa nebija nemaz, ierindas apkalpes locekļi bija tikai pavirši pazīstami ar saviem pienākumiem ārkārtas situācijas gadījumā, un daudzi cilvēki uz kuģa ilgu laiku pat neapzinājās, ka kuģis grimst. Izdzīvojušie ziņoja par daudzajiem varonības gadījumiem, kad cilvēki glāba citus, upurējoties.
Pie "Titānika" celtniecības strādāja aptuveni pusotrs tūkstotis cilvēku, turklāt daži no viņiem bija 12 līdz 13 gadus veci pusaudži. Drošības tehnika tajā laikmetā vēl nebija izstrādāta, un, ceļot kuģi, ik pa laikam notika negadījumi, arī ārkārtīgi nopietni.
Visu "Titānika" glābšanas laivu ietilpība bija trīsreiz mazāka nekā reālais pasažieru un apkalpes locekļu skaits - ar kuģi ceļoja aptuveni 2500 cilvēku, bet to apkalpoja 960 virsnieki un matroži. Tieši pēc lainera katastrofas iekāpšanas vietu skaitu laivās sāka obligāti rēķināt pēc cilvēku skaita uz kuģa, nevis pēc kuģa tonnāžas kā līdz šim. Turklāt sākotnēji projektā figurēja 48 laivas, taču kompānijas īpašnieki šo skaitu samazināja līdz 20 taupības apsvērumu dēļ, jo uzskatīja, ka "Titāniks" ir nenogremdējams.
Epizodes no filmas „Titāniks”
Keita Vinsleta un Leonardo di Kaprio filmā „Titāniks” (1997).
Gandrīz visi vīrieši, kas avārijas brīdī atradās uz lainera, gāja bojā - gan apkalpes locekļi, gan pasažieri. Tas saistīts ar to, ka kapteinis Edvards Smits, sapratis, ka ar laivām, lai glābtu visus cilvēkus uz klāja, ir par maz, lika glābt pirmām kārtām sievietes un bērnus. Un vēl vēsturē iegājis miljonārs Isidors Štrauss un viņa sieva Ida. Izņēmuma kārtā matroži piedāvāja Štrausam iekāpt laivā kopā ar sievietēm, taču viņš apņēmīgi atteicās un paziņoja, ka paliks kopā ar citiem vīriešiem uz klāja. Savukārt viņa dzīvesbiedre atteicās pamest savu vīru un nolēma dalīties viņa liktenī, tādējādi kļūstot par drosmes un pašuzupurēšanās paraugu. Pats kapteinis Smits, tāpat kā vairums viņa virsnieku, gāja bojā "Titānika" avārijā, paliekot uz klāja. Šim reisam bija jākļūst par viņa pēdējo peldējumu pirms došanās pensijā.
Reiss, kura laikā kuģis uzskrēja aisbergam un nogrima, bija tā pirmais un pēdējais. Diennaktī pirms sadursmes "Titāniks" saņēma septiņus brīdinājumus par aisbergiem, taču nezināmu iemeslu dēļ tos ignorēja. Tā avārija kļuva par vienu no lielākajām katastrofām jūrā miera laikā, bet desmitiem valstu un pilsētu tika uzstādīti memoriāli, pieminot notikušo traģēdiju.