Stokholmā kursē bezmaksas autobusi bez šofera - tiesa, tie kustas ar 15 km/h
foto: Ekrānuzņēmums
Pasaulē

Stokholmā kursē bezmaksas autobusi bez šofera - tiesa, tie kustas ar 15 km/h

Kas Jauns Avīze

Stokholmas ielās izbraukuši visā Skandināvijā pirmie maršruta mikroautobusi bez šofera.

Stokholmā kursē bezmaksas autobusi bez šofera - ti...

Kompānija "Nobina Technology" decembrī saņēma Zviedrijas Transporta pārvaldes atļauju izmēģinājumiem, un tagad robotbusi sākuši kursēt Kistas mikrorajonā, turklāt bez maksas.
Pusgadu divi mikroautobusi, katrs paredzēts līdz 12 pasažieriem, braukās pa pusotru kilometru garu maršrutu, to ātrums nepārsniegs 20 kilometrus stundā.

Autobusus EZ10 uzbūvējusi Francijas firma Easymile. Tie ir aprīkoti ar GPS un sensoriem, kas reaģē uz šķēršļiem, pagaidām kabīnē katram gadījumam atrodas "Nobina Technology" uzraugs, ko pieprasa Zviedrijas likumdošana. Jāatzīst arī, ka aukstā laikā robotbusi reaģē uz viltus šķēršļiem – tvaika vai auto izplūdes gāzu mākoņiem, un tad vadība jāpārņem cilvēkiem.

Vācijā, Bavārijas pilsētā Badbirnbahā, pērn rudenī šādus pašus autobusus, arī pasažieriem bez maksas, sāka izmantot dzelzceļa uzņēmums "Deutsche Bahn". Tie kursē starp staciju, pilsētas centru un minerālūdens avotiem. Ātrums gan ir ierobežots līdz 15 kilometriem stundā, kaut gan iespējams braukt divreiz ātrāk. Šogad plānoti vēl daži robotbusu maršruti, tostarp Hamburgā.

Kopš pagājušā gada janvāra Parīzē EZ10 apkalpo pusotru kilometru garu maršrutu starp Lionas un Austerlicas dzelzceļa stacijām, šis posms visam pārējam transportam ir slēgts. Nākotnē Parīzes mērija cer ar šādiem busiem aizstāt piepilsētas vilcienus, kas savieno nelielas pilsētas ar megapoli. Robotbusu izmantošana sākta arī pasaules otrā malā, Lasvegasā ASV.

Arī Latvijā, Aizkrauklē un Jelgavā, starptautiska projekta ietvaros plānots 2019. gadā izmēģināt robotbusus. Tie varētu kursēt no stacijas līdz centram. Mūsu galvaspilsētai gan būs jāpaciešas – Rīgas satiksmei ir svarīgākas rūpes, uzņēmums, aizņemoties kredītus, ir ieķīlājis tramvajus, trolejbusus, pat sliežu ceļus un remontdarbu instrumentus.

Komercķīlu summa kopumā sasniedz 335,7 miljonus eiro. Uzņēmumā skaidro, ka aizdevums nepieciešams, lai iegādātos zemās grīdas tramvajus un attīstītu ar ūdeņradi darbināmu transportu. Robotbusu izmēģinājumi nav plānoti – Rīgas satiksme joprojām aicina darbā autobusu šoferus.