2009. gada 10. jūnijs, 10:20

ASV Augstākā tiesa atļauj veidot "Chrysler" un "Fiat" partnerību

Jauns.lv

ASV Augstākā tiesa otrdienas vakarā atļāvusi veikt Savienoto Valstu valdības atbalstīto darījumu, kas paredz izveidot uz bankrota sliekšņa nonākušā trešā lielākā ASV autoražotāja "Chrysler" partnerību ar Itālijas autobūves milzi "Fiat".

Tiesa neapmierināja vairāku Indianas štata pensiju fondu prasību un tādējādi turpināja pirmdien uz laiku atlikto bankrota procedūru. Saskaņā ar pensiju fonda pārstāvju vārdiem steigā plānotā "Chrysler" bankrota procedūra un no tās izrietošā partnerība ar "Fiat" pārkāpj kreditoru tiesības un nelietderīgi izmanto nodokļu maksātāju ārkārtas finanšu palīdzībai paredzētos līdzekļus.

Ar "Chrysler" bankrota procedūru neapmierinātajiem pensiju fondiem pieder autoražotāja emitētas obligācijas 42,5 miljonu ASV dolāru (21,5 miljonu latu) vērtībā. Turklāt bankrota tiesnesis Artūrs Gonzaless otrdien ļāva "Chrysler" lauzt vairāk nekā ceturto daļu no līgumiem, kas noslēgti ar izejmateriālu un autodetaļu piegādātājiem.

Analītiķi lēš, ka 789 piegāžu līgumu laušanas dēļ darbu dažādās kompānijās varētu zaudēt aptuveni 38 000 cilvēku. Jau vēstīts, ka finanšu grūtībās nonākušais ASV trešais lielākais autobūvētājs "Chrysler" aprīļa beigās iesniedza tiesā bankrota pieteikumu. ASV federālais bankrotu tiesnesis apstiprināja "Chrysler" pārstrukturēšanas plānu, kuru ierosinājusi ASV prezidenta Baraka Obamas administrācija un kas paredz šīs firmas partnerību ar "Fiat".

Paredzēts, ka "Chrysler" saņems ASV un Kanādas valdības finansiālo palīdzību 10,5 miljardu ASV dolāru (5,6 miljardu latu) apmērā, lai varētu veikt pārstrukturāciju. ASV prezidenta administrācija arī palīdzēs noslēgt līgumu ar Itālijas autobūvētāju "Fiat", piešķirot Itālijas kompānijai daļu "Chrysler" akciju un pretī saņemot tehnoloģijas mazāku un ekonomiskāku automašīnu ražošanai.

ASV prezidenta administrācijas pārstāvji plāno būtiski mainīt "Chrysler" īpašnieku sastāvu, 55% akciju piešķirot kompānijas arodbiedrības pensionēto darbinieku veselības aprūpes fondam, 35% - Itālijas "Fiat", 8% - ASV valdībai, bet 2% - Kanādas un Ontārio provinces valdībai. Savienoto Valstu valdība cer, ka šie pasākumi ļaus ASV autogigantam pēc bankrota procedūras pabeigšanas pārstrukturēties par jaunu automobiļu kompāniju.

Tomēr šādam darījumam pretojas kompānijas kreditori, kuriem var nākties norakstīt vairāk nekā 70% no "Chrysler" kopējās parādu summas, tas ir, no 6,9 miljardiem dolāru (3,5 miljardiem latu). Lai saņemtu ASV valdības palīdzību, lielākajai "Chrysler" ražošanas daļai turpmāk būs jānotiek Savienotajās Valstīs.

BNS