Nolaupītie piloti, iespējams, vergo bandītu labā
Pasaulē

Nolaupītie piloti, iespējams, vergo bandītu labā

Jauns.lv

Jaunā ārlietu ministra Ģirta Valda Kristovska darbs sācies ar nopietnu pārbaudījumu — jau nākamajā dienā pēc viņa stāšanās amatā Sudānā nolaupīja trīs Latvijas pilotus.

Nolaupītie piloti, iespējams, vergo bandītu labā...

2005.–2006. gadā „GM Helicopters” strādāja Pakistānā, kur bija notikusi šausminoša zemestrīce.
2005.–2006. gadā „GM Helicopters” strādāja Pakistānā, kur bija notikusi šausminoša zemestrīce.

Piegādāja humāno palīdzību

Latvija ir iesniegusi oficiālu prasību Sudānas valdībai aktīvi iesaistīties nolaupīto Latvijas pilsoņu meklēšanā un atbrīvošanā. Reģionālās varas pārstāvji Sudānā atsaukušies Latvijas oficiālajam aicinājumam un piekrituši sadarboties daudz aktīvāk.

Ministrijas Konsulārais departaments uztur pastāvīgus kontaktus ar ANO Pasaules pārtikas programmas pārstāvjiem, kuru uzdevumā darbojās nolaupītie piloti.

Jau ziņots, ka trīs helikoptera apkalpes locekļus bruņoti uzbrucēji nolaupīja 4. novembrī Sudānas rietumos Dienviddārfūras povincē. Viņi strādā Latvijas firmā „GM Helicopters”, kas piegādāja pārtiku un humāno palīdzību. Uzņēmuma adrese reģistrēta Jumpravas pagastā, „GM Helicopters” piedāvā kravu pārvadājumus, ugunsgrēku dzēšanu un citus pakalpojumus. Firmas tehniskais direktors Ilmārs Lauskis intervijā LNT ziņām atklājis, ka iespēju robežās uzņēmums gatavs maksāt izpirkuma maksu.

Birkavs iesaka sūtīt pilnvarotu pārstāvi

Bijušajam ārlietu ministram Valdim Birkavam Āfrika un arī Sudāna ir diezgan pazīstama, viņš darbojas Madrides klubā, kas apvieno bijušos valstu un valdību vadītājus demokrātijas veicināšanai pasaulē. „Man ir misijas Sudānā, Džibuti, Etiopijā, Eritrejā, Ugandā,” stāsta Birkavs. Bijušā ministra pārziņā ir sadarbība ar sieviešu organizāciju līderēm, lai viņas iesaistītu miera un drošības procesos Āfrikā. „Viņas bieži no tā ir atstumtas, bet cieš visvairāk.” Birkavam ir iecerēta misija Sudānas galvaspilsētā Hartūmā, tomēr precīzs laiks nav zināms.

Intervijā kasjauns.lv Birkavs uzsver, ka Sudāna ir pēc teritorijas pasaules desmitā lielākā valsts. „Teritorija, kur, iespējams, atrodas nolaupītie, ir dramatiski liela,” saka Birkavs. Mierinājumam — valdība ir stabila, un ir, kam lūgt palīdzību, pozitīvi, ka Latvijas Ārlietu ministrija ir oficiāli vērsusies pie Sudānas.

 „Latvijai nekavējoties jāsūta uz Sudānu Ārlietu ministrijas vai valdības pārstāvis, ar valstiskām pilnvarām, lai viņš var runāt ar visaugstākajām amatpersonām un aktivizēt meklēšanas procesu. Jāiesaista arī ANO un Eiropas Savienības misijas. Jācenšas celt kājās visus un pēc iespējas piedot starptautisku skanējumu,” uzskata Birkavs.

Sudānas valdība gan ir stabila, bet dienvidu provincēs saimnieko šādi ļaudis.
Sudānas valdība gan ir stabila, bet dienvidu provincēs saimnieko šādi ļaudis.

Iespējams, pilotus spiež strādāt bandītu labā

Birkavs apšauba iespēju, ka lidotāji nolaupīti politisku iemeslu dēļ, lai, piemēram, panāktu kādu prasību izpildi. Janvārī paredzēts referendums par Dienvidsudānas neatkarību un valsts prezidents Omārs al Baširs saskaņā ar Starptautiskās krimināltiesas spriedumu atzīts par vainīgu genocīdā. Birkavs gan uzskata: „Pēdējās vēlēšanas bija faktiski demokrātiskas, lai arī ar pārkāpumiem, valsts pašlaik ir krustcelēs.”

Iespējams, piloti nolaupīti tieši savu prasmju dēļ, „lai liktu viņus darbā”, pieļauj Birkavs. Piemēram, piespiestu pārvadāt ieroču, narkotiku vai citas nelegālas kravas. Nevar arī izslēgt izpirkuma maksas pieprasīšanu, jo arī Sudānā nolaupīšana ar šādu mērķi kļuvusi par biznesu.

Birkavs uzskata, ka Latvijas Ārlietu ministrijas darbinieki spēj strādāt kritiskās situācijās, lai arī tik nopietns gadījums vēl nav pieredzēts. „Labi, ka ir iesaistījusies Drošības policija, nezinu, kā, bet speciālo dienestu sadarbība ir vajadzīga,” piebilst Birkavs.

Atbrīvot gluži kā filmās

Vienīgā iespēja atbrīvot gūstekņus ir samaksāt izpirkuma maksu vai — vēl drīzāk — iesaistīt specvienību atbrīvošanas operācijā, gluži kā filmās, uzskata šādu rūdījumu guvis algotnis no Latvijas. Viņš saprotamu iemeslu dēļ vēlas palikt anonīms, bet ir piedalījies operācijās pasaules karstajos punktos. Liela pieredze te esot Krievijas specvienībām. Arī šis avots pieļauj, ka mūsējie nolaupīti tieši kā piloti — lai piespiestu pārvadāt noziedznieku kravas.

Dārfūrā bieži nolaupa ārzemniekus, parasti, lai pieprasītu izpirkuma maksu. Kopš 2009. gada marta kara plosītajā reģionā nolaupīti vairāk nekā 20 ārzemnieki, tiesa, visi ķīlnieki dažas dienas vēlāk atbrīvoti neskarti. Augustā kaujinieki Njalā nolaupīja divus krievu pilotus un divus Jordānijas policijas konsultantus.

Kopš 2003. gadā Dārfūrā sākās nemieri, bojā gājuši ap 300 000 cilvēku, un 2,7 miljoni devušies bēgļu gaitās.

Māris Puķītis/Foto: „GM Helicopters”, no interneta