"Brīvroku" mobilo telefonu izmantošana nemazina zvanu bīstamību braukšanas laikā
Obligāta "brīvroku" (handsfree) mobilo telefonu lietošana nemazina zvanu bīstamību auto vadīšanas laikā, secināts Zviedrijas valsts ceļu un transporta pētniecības institūta "Swedish National Road and Transport Institute" (VTI) pētījumā.
Pētnieki, kas apkopojuši citus pasaulē publicētos zinātniskos un socioloģiskos pētījumus par mobilo telefonu lietošanu pie stūres, raksta, ka aizliegumi veikt mobilos zvanus, vadot automašīnu, arī ir bez īpašas iedarbības, jo iedzīvotāji šādus likumus pēc laika sāk ignorēt.
Apkopojot plašu pētījumu spektru, zviedru institūts secina, ka runāšana pa telefonu pie stūres jebkurā gadījumā novērš šofera uzmanību no galvenā uzdevuma, kas ir transportlīdzekļa vadīšana. Lietojot rokā turamu telefonu, vadītājs ar to aizņem vienu roku, novērš skatu no ceļa uz telefona displeju un klaviatūru u.tml. Ar "brīvroku" risinājumiem notiek ne mazāka koncentrācijas novēršana no vadīšanas uzdevumiem. Arī tad, ja abas rokas ir brīvas, šoferis dala uzmanību starp sarunu, kā arī notiekošo uz ceļa un automašīnas instrumentu rādījumiem.
"Mobilās sarunas paildzina reakcijas laiku un vairo nepamanītu notikumu skaitu. Savukārt sarunas veikšana un īsziņu sūtīšana spiež vadītāju skatīties uz ierīci, nevis uz ceļu, mazinot kontroli pār transporta līdzekli un vairojot nepamanītu notikumu skaitu," raksta VTI.
Pētnieki, apkopojot pasaules pieredzi, arī secina, ka "mobilās sarunas braukšanas laikā negatīvi ietekmē braukšanas spējas, vienalga, vai lieto "brīvroku" vai rokās turamu telefonu". "Brīvroku" ierīces pat ļaujot šoferiem neapzināti braukt pārgalvīgāk, nekā tad, ja viņi tur rokās telefonu. "Daži pētījumi liecina, ka šoferi samazina ātrumu un ietur attālumu, ja lieto rokās turamu telefonu, bet tas nenotiek, ja lieto "brīvroku" telefonu," raksta pētnieki.
Apskatot gadījumus, kad mobilās sarunas dēļ notikušas avārijas ar mantas postījumiem (sadauzot savu vai cita mašīnu) vai miesas bojājumiem, nav konstatēta atšķirība šādu gadījumu biežumā atkarībā no tā, kādu zvanu ierīci ("brīvrokas" vai rokā turamo) avārijā iesaistītie izmantoja.
Visbiežāk avārijas un citi incidenti notiek, kad šoferis darbojas ar mobilo ierīci, ievadot numuru vai sūtot īsziņu, nevis pašas sarunas laikā, secināts pētījumos par tālbraucēju šoferu paradumiem.
Autovadītāji pārsvarā labi saprot, ka runāt pa telefonu braucot ir bīstami, taču šo apziņu pārvarot pārliecība, ka, neskatoties uz risku, šoferis varot kontrolēt situāciju, kā arī aizraušanās ar sarunas šķietamo svarīgumu.
Pētījums arī norāda, ka pasaulē visvairāk mobilos sakarus pie stūres lieto gados jauni cilvēki, kas braucot arī sūta un lasa īsziņas. Mobilo telefonu daudz lieto arī tie, kas daudz laika pavada pie stūres.
Zviedru pētnieki secina, ka aizliegumi zvanīt un nodarboties ar īsziņām pie stūres ir iedarbīgi tikai jaunā likuma spēkā stāšanās pirmajā gadā. Pēc tam šoferi atgriežoties pie vecajiem paradumiem.
LETA