Pētījums: "Youtube" izmanto kā ziņu avotu
Video koplietošanas vietne "Youtube" kļuvusi par vienu no nozīmīgākajiem ziņu avotiem, kurā lietotāji vēro nozīmīgu notikumu un dabas katastrofu aculiecinieku filmētos kadrus, liecina jauns pētījums.
Organizācija "Pew Research Center" pirmdien laida klajā "Youtube" populārāko ziņu video analīzi. Kaut arī televīzijas ziņu auditorija pārsniedz to lietotāju skaitu, kas vietnē vēršas pēc jaunākajām ziņām, "Youtube" vidē profesionālā žurnālistika sajaucas ar lietotāju veidoto saturu.
"Šajā platformā attīstījies jauns videožurnālistikas veids," sacīja "Pew Research Center" žurnālistikas programmas vadītāja vietniece Eimija Mičela. "Tas ir veids, kurā mediju un pilsoņu attiecības ir dinamiskākas un daudzdimensionālākas nekā lielākajā daļā iepriekšējo platformu."
Vairāk nekā trešdaļa populārāko video bija filmējuši ierindas pilsoņi. Arī daudzos mediju veidotajos sižetos bija izmantoti "Youtube" lietotāju filmētie video.
Pētījumā analizēta videoklipu popularitāte laikā no 2011.gada janvāra līdz 2012.gada martam. Šajā laikā visvairāk skatīti Japānas zemestrīces un cunami videoieraksti.
Citu populārāko tematu vidū bija Krievijas prezidenta vēlēšanas, nemieri Tuvajos Austrumos, Indiānas štatā notikuša gadatirgus skatuves sabrukšana un itāļu kruīza kuģa avārija.
"Pamanāms, ka ziņu patērēšanas procesā ir svarīga spēja būt aculieciniekam," teica Mičela. "Daudziem populārākajiem sižetiem pievienoti spēcīgi attēli."
Kaut arī pilsoniskā žurnālistika piesaista lielu daļu "Youtube" lietotāju, tie ir arī aktīvi profesionālo ziņu materiālu patērētāji.
Vietnē atrodami gan profesionāļu, gan amatieru video, tāpēc aktuāls kļuvis jautājums par to autentiskumu. Kaut arī vietne publicējusi striktus noteikumus ziņu videomateriāliem, ne vienmēr tie tikuši ievēroti. Bieži vien popularitāti iekaro videoklipi, kuru izcelsme nav zināma.
"Tā ir jauna platforma. Neapšaubāmi, vēl jāstrādā pie dažiem profesionālās un pilsoniskās žurnālistikas mijiedarbības un informācijas plūsmas aspektiem," norādīja Mičela.