Uz dienvidiem! "Deviņvīri" testē "Renault Austral"
foto: Dominiks Kalamuss
"Renault Austral".
Vīru pasaule

Uz dienvidiem! "Deviņvīri" testē "Renault Austral"

Sandris Metuzāls

9vīri

Vidējā izmēra krosoveru saimē ir papildinājums – auto ar intriģējošu nosaukumu "Renault Austral". "Deviņvīri" to izmēģināja divas dienas ilgos testos sniegotajā Polijā un secināja, ka franču autobūvētājiem izdevies radīt praktisku un tehnoloģiski mūsdienīgu auto par saprātīgu cenu.

Patiesībā jau automašīnu ar tādu nosaukumu pieklātos izmēģināt nevis Polijā mīnus piecos grādos, bet kaut kur Vidusjūras piekrastē, jo latīņu valodā ar vārdu austral apzīmē dienvidus. No otras puses, tas varētu radīt mānīgu priekšstatu par Renault Austral spējām, jo auto nebūt nav domāts tikai stepju un tuksnešu dēliem. Nē, tas labi jūtas arī drēgnajā un sniegotajā Austrumeiropā.

Stafetes pārņemšana

Ja atceraties, savulaik Renault bija vidējā izmēra krosovers, kas saucās Kadjar. Neslikts auto, taču nekādus izcilus komerciālos panākumus tas neguva. Grūti pateikt, kādēļ tā: varbūt no dizaina viedokļa tas bija iznācis neizteiksmīgs, bet varbūt ieraduma pēc pircēji priekšroku deva līdzīgiem citu ražotāju modeļiem. Lai vai kā, par bestselleru Kadjar nevarēja nosaukt, tāpēc nav brīnums, ka Renault nolēma pārvilkt tam svītru un sākt stāstu no baltas lapas, izmantojot jaunu nosaukumu. Vai šis mārketinga gājiens nostrādās, to rādīs laiks. Taču jau tagad var teikt, ka Kadjar stafetes pārņēmējs ir iznācis neapšaubāmi interesantāks par savu priekšteci.

foto: Publicitātes foto
"Renault Austral".
"Renault Austral".

Sāksim ar ārējo izskatu. No sāniem raugoties, te ir gandrīz jebkuram mūsdienu SUV raksturīgās formas, kas pa gabalu ļauj viegli sajaukt dažādu ražotāju būvētus automobiļus. No priekšpuses raugoties, individuālisma ir jau vairāk – sportiska izskata radiatora reste kombinācijā ar lukturiem padara auto "seju" mēreni agresīvu. Arī no aizmugures skatoties, viss ir kārtībā – lukturu izvietojums jebkuru jauno Renault auto padara jau pa gabalu viegli pazīstamu; šis dizainiskais risinājums ir, manuprāt, viens no labākajiem, kāds redzēts.

Kāpjam iekšā. Ja salīdzina ar iepriekšējās paaudzes Renault automašīnām, te mēs nonākam ievērojami uzlabotā interjerā, ko iepazīt varējām jau jaunajā elektriskajā Megane E-tech. Viduskonsolē lielāko vietu aizņem liels displejs, ar kura palīdzību var  regulēt gan multimediju sistēmu, gan visus iespējamos auto iestatījumus – sākot no salona apgaismojuma un beidzot ar sēdekļa masāžas funkciju (jā, dārgākajā komplektācijā pieejama arī agrāk tikai luksusa vāģiem raksturīga ekstra). Multimediju sistēma balstīta uz Google platformas, kas nozīmē, ka pieejamas gan Google kartes, gan arī balss vadības iespēja. Darbojas tā patiešām labi, pārbaudīts praksē. Ekrāna apakšā saglabātas klimatkontroles pogas, kas nenoliedzami ir labs risinājums, jo, braucot ar 120 kilometriem stundā, bakstīties pa ekrānu, lai temperatūru pagrieztu pāris grādus augstāk vai zemāk – tas nav pats labākais risinājums. Vēl te būtu bijis labi ievietot arī podziņu stūres apsildes aktivizēšanai, jo to gan nākas darīt caur ekrānu. Pietrūkst arī fiziskas pogas audiosistēmas skaļuma regulēšanai. Ja runājam par audiosistēmu, tā ir tiešām lieliska – paldies Harman Kardon skaļruņiem un iespējai izvēlēties dažādus skanējuma variantus, ieskaitot telpisku skaņu.

foto: Dominiks Kalamuss
"Renault Austral".
"Renault Austral".

Zemāk, kur ierasts redzēt ātruma pārslēgu, tāda vairs nav – tas ir pārceļojis uz sviru, kas atrodas blakus stūrei. Vietā iekārtojušies nodalījumi dzērienu pudelēm un milzīgs roku balsts, kam tāda īsti praktiska izmantojuma nav. Ja gribi, vari braucot uz tā turēt labo roku, vēl tas izmantojams dažādu nieku glabāšanai paredzētā nodalījuma atbīdīšanai vai aizbīdīšanai, kaut gan šim nolūkam pietiktu ar kaut ko ne tik masīvu. Zem gigantiskā roktura jeb turekļa atrodas paliktnis telefona bezvadu uzlādei. Viens tīri praktiskas dabas ieteikums: nekad nelieciet uz tā autostāvvietas talonus ar magnētiskajām svītrām, jo tad visa tajās iekodētā informācija pazudīs un izbraucot stāvvietas automāts biļeti neatpazīs. Pārbaudīts dzīvē.

Stūre ir diezgan sportiska. Lielā mērā tādēļ, ka tajā ir liela poga, kas ļauj pārslēgt braukšanas režīmus – šis risinājums patapināts no izteikti sportiskiem vāģiem. Stūres labajā pusē izvietotas pogas telefona brīvroku sistēmai un instrumentu paneļa vadībai, kā arī viena podziņa, kurai var ieprogrammēt vienu katram lietotājam individuāli tīkamu funkciju – kaut vai jau pieminēto stūres apsildīšanu. Zem stūres ir Renault ierastais audiosistēmas vadības bloks. Kreisajā pusē ir pogas, kas ļauj aktivizēt kruīzkontroli un virkni drošas braukšanas iestatījumu, taču par tiem mazliet vēlāk. Instrumentu panelis ir glīts un nav pārblīvēts ar lieku informāciju un nevajadzīgu ilumināciju.

foto: Publicitātes foto
"Renault Austral".
"Renault Austral".

Salona apdarē izmantoti kvalitatīvi materiāli, ir pat koka ielaidumi, kas piešķir zināmu solīdumu. Sēdekļi pietiekami ērti, lai pēc 200 kilometriem neprasītos kāpt ārā izlocīt kājas. Arī aizmugurē ir pietiekami daudz vietas vismaz 1,90 metrus garam cilvēkam.

Pilsētnieks, ne mežinieks

Kā jau automobilim, kas konstruēts iekšdedzes motoru ēras izskaņā, Austral dzinējos izmantotas hibrīda tehnoloģijas. Atšķiras tikai hibridizācijas pakāpe. Nosacītajā piramīdas apakšā ir 1,2 litru trīscilindru benzīna Mild Hybrid turbomotors ar 48 V akumulatoru un 130 zirgspēku jaudu, kā arī 140 un 160 zirgspēku 1,3 litru četrcilindru motori ar 12 V akumulatoru. Savukārt dzinēju piramīdas virsotnē atrodas 160 un 200 zirgspēku Full Hybrid 1,2 litru trīscilindru turbomotori, kas papildināti ar elektromotoru un 400 V akumulatoru. Tātad izvēlēties ir no kā.

foto: Dominiks Kalamuss
"Renault Austral".
"Renault Austral".

Deviņvīri izmēģināja Mild Hybrid dzinēja versiju, kas gan nepārsteidza ar satriecošu dinamiku, taču arī nepalika kaunā, izbraucot uz autobāņa. Ieskrējiens ir pilnīgi pietiekams, lai veiktu ātru un drošu apdzīšanu, bet degvielas patēriņš grozās ap 6–7 litriem. Ja gribas mazliet dinamiskāku braukšanu, var izvēlēties sporta režīmu, kas nebūs tik ekonomisks, toties žiperīgāks gan.

Tos, kuri cerēja, ka Austral būs pieejama pilnpiedziņa, gaida vilšanās, jo te mums ir tikai priekšējā piedziņa. It kā jau tas izklausās pēc trūkuma, jo SUV tā kā prasītos pilnpiedziņa, taču patiesībā nav tik traki – iebraucām arī sniegotā mežā, un ar pārvietošanos tādos apstākļos neradās nekādas problēmas. Un būsim godīgi – vairumā gadījumu pilnpiedziņa mums tā īsti nemaz nav nepieciešama, jo galvenokārt pārvietojamies pa itin labiem ceļiem. Turklāt atteikšanās no pilnpiedziņas ļauj samazināt automašīnas cenu, kas šajā gadījumā ir būtiski.

Cenas patiešām ir demokrātiskas un svārstās starp 30 un 39 tūkstošiem eiro. Nav jau tā, ka pavisam maz, taču jāņem vērā, ka par šo naudu iegūstam tādus tehnoloģiskus labumus, kas pavisam nesen bija pieejami tikai luksusa automobiļos. Jaunās automātiskās gaismas ir fantastiski labas, jo tumšajā diennakts laikā dators pats ideāli pavērš vai samazina gaismas kūli tā, lai tas izgaismotu vajadzīgos sektorus un vienlaikus neapžilbinātu pretimbraucošos. Dažādu drošības sistēmu te ir pārpārēm: gan jau ierastā aklās zonas kontrole, gan arī ceļa zīmju atpazīšanas sistēma, kuru var ieslēgt režīmā, kas vadītājam neļaus neuzmanības dēļ braukt ātrāk, nekā konkrētajā posmā ir atļauts. Protams, ir arī distances ievērošanas sistēma, kuras uzdevums ir izvairīties no sadursmes. Būtībā pilnīgs autopilots ir rokas stiepiena attālumā, jo auto jau tagad ir gatavs pats saviem spēkiem izvairīties no visdažādākajām kritiskajām situācijām. Tiesa, navigācijas sistēmas norādēm tas pats gan vēl neseko... Ir pieejama arī automobiļa versija, kas veidota sadarbībā ar sporta auto zīmolu Alpine, un tai būs raksturīgi sportiskāki dizaina akcenti.

foto: Publicitātes foto
"Renault Austral".
"Renault Austral".

Rezumējot jāteic, ka automobilis iznācis interesants un tam ir ko piedāvāt potenciālajiem pircējiem. Jautājums tikai, vai kopumā visai konservatīvais vidējais latvietis spēs tīri ieraduma pēc nepaliks uzticīgs mūspusē itin populārajam Nissan Qashqai, kas ir ļoti tuvs Austral radinieks. Tīri dizainiski interesantāks liekas Austral, taču izskats ne vienmēr ir noteicošais faktors...

FAKTI

Renault Austral

foto: Dominiks Kalamuss
"Renault Austral".
"Renault Austral".

Dzinējs: 1,3 litru četrcilindru Mild Hybrid turbomotors

Jauda/griezes moments: 160 ZS/270 Nm

Degvielas patēriņš uz 100 km: 6–7 l

Cena: no 34 200 EUR