Sabiedrība

Jaunā vērtēšanas sistēma skolās raisa neapmierinātību - skolēni vēlas labot atzīmes biežāk

Ziņu nodaļa

Jauns.lv

Līdz ar mācību gada beigām Izglītības un zinātnes ministrija izvērtējusi jauno vērtēšanas kārtību skolās. Lai arī reformas mērķis bija veicināt dziļāku mācīšanos, skolēni un vecāki pauž bažas un neapmierinātību ar esošo sistēmu, vēsta 360TV Ziņas.

Jaunā vērtēšanas sistēma skolās raisa neapmierināt...

Aizvadītais mācību gads bija pirmais, kurā visās Latvijas skolās tika ieviesta jauna vērtēšanas pieeja. Līdzās summārajam vērtējumam jeb gala atzīmei, skolēni saņēma arī formatīvo vērtējumu – atgriezenisko saiti par prasmēm mācību procesā. Izglītības ministrija uzsver, ka šī pieeja sekmē motivāciju mācīties, tomēr ne visi iesaistītie to vērtē pozitīvi.

“Protams, ka procentuāli salīdzinoši liela daļa skolēnu arī norāda, ka viņus satrauc tas, ka nevar labot katru vērtējumu, tas viņiem rada stresu. Tāpat arī 92% uzskata, ka būtu jābūt iespējai biežāk labot vērtējumu nekā vienu reizi mācību gada noslēgumā,” atklāja Valsts izglītības attīstības aģentūras Izglītības satura departamenta direktore Diāna Šavalgina.

Lai uzlabotu gala vērtējumu, skolēniem bija iespēja rakstīt kombinēto pārbaudes darbu, taču daudzi šo iespēju neizmantoja – tas prasa zināšanas par visu mācību gada vielu. Izskanējis arī priekšlikums nākotnē pamatizglītības standartu papildināt ar iespēju labot atzīmes biežāk.

Šajā mācību gadā skolotājiem pirmo reizi tika dota iespēja piemērot tā dēvēto svērto vērtējumu – piešķirot noteiktiem darbiem lielāku ietekmi uz gala atzīmi. Taču praksē šo iespēju daudzi pedagogi nav izmantojuši.

“Skolotājiem ir jāvienojas arī par pārbaudes darbu veidošanu. Tātad, kas ir kvalitatīvs pārbaudes darbs. Tas, protams, prasa papildus laiku, papildus resursus, cilvēka resursus. Un, ņemot vērā, ka skolotāji it sevišķi mācību gada beigās ir noguruši, emocionālā izdegšana – nu, skolotāji ir jāstiprina,” uzsvēra Ogres Kalna pamatskolas direktore Ilze Butevica.

Lai atvieglotu skolotāju darbu un veicinātu reformas ieviešanu, Izglītības ministrija apsver iespēju piedāvāt pārbaudes darbu paraugus un turpināt informēt skolēnus, vecākus un pedagogus par jauno vērtēšanas sistēmu.