
Nacionālā teātra sezonas noslēdzošais jauniestudējums - “Karalis Ibī un citi monstri”

Ko iesākt māksliniekam, kura valstī jau trīs gadus ir karš – klusēt, karot vai veidot mākslas darbus, lai brīdinātu un neļautu ieslīgt pašapmānā, ka uz pārējām Eiropas valstīm tas neattiecas. Ukraiņu režisors Vladislavs Troickis (1964) kara laikā patvērumu radis Francijā un turpina darboties teātra režijā, veidojot izrādes melnā humora estētikā.
Savai debijai uz Latvijas Nacionālā teātra skatuves Vladislavs Troickis izvēlējies Alfrēda Žarī lugu “Karalis Ibī”, bet papildinājis to gan ar jaunās latviešu dramaturģes Elzas Martas Ružas, gan pats saviem tekstiem, ievijot pat latviešu folkloras motīvus. Izrāde – protests pret stulbuma varu, izrāde – absurds šovs par pakļaušanos stulbumam, izrāde – spilgts manifests ar muzikālu ievirzi, meklējot universālu teatralitāti. Pirmizrāde 4. jūnijā teātra Lielajā zālē.
Izrādes anotācija: “Tu dzīvo brīvā, neatkarīgā valstī, bet nezini, vai tādā dzīvosi rīt, jo tev liekas, ka tavas cilvēka tiesības un izvēles brīvība ir pašsaprotamas un to sargā tava valsts. Bet valsts esi tu pats. Vai tu proti sevi pasargāt demagoģijas un manipulāciju priekšā? Ukraiņu režisora izrādes vēstījums ir nepārprotami tiešs – mūsu acu priekšā vara nonāk pie cilvēkiem-morālām nullēm, pie cilvēkiem, kas apēd citus cilvēkus, pie monstriem. Teātra izvēle ir parādīt mūsu izvēļu absurdo dabu muzikāla šova estētikā.”
Vladislavs Troickis ir Ukrainas pirmā neatkarīgā teātra un laikmetīgās mākslas centra “Dakh”, postfolka grupas “Dakha Brakha” un frīkkabarē “Dakh Daughters” izveidotājs, ko latviešu skatītājs jau iepazinis 2024. gadā, kad “Dakh Daughters” uzstājās kopā ar britu leģendāro grupu “The Tiger Lillies” un trim Dailes teātra aktrisēm programmā “Stulbā dzīve”.
Debijai uz Nacionālā teātra skatuves Troickis izvēlējies Alfrēda Žarī lugu, jo uzskata to par materiālu, kas ļauj veidot izrādi-manifestu: “Māksla nav tikai izklaide – tā ir būtiska pretestības forma, kas piedāvā instrumentus, lai atpazītu manipulācijas un izprastu to mehānismus. Mākslinieki un kultūras darbinieki pilsoniskajā sabiedrībā aicināti veidot darbus, kas atklāj un izskaidro manipulatīvas prakses, dezinformācijas procesus un to ietekmi uz kopienu. Mēs veidojam darbus, kas ļauj auditorijai izprast problēmu un attīstīt spēju to atpazīt.”
Žarī leģendārā luga “Karalis Ibī” (franču oriģinālā Ubu roi, sarakstīta 1896. gadā) tiek uzskatīta par vienu no svarīgākajiem modernās teātra mākslas darbiem un bieži tiek dēvēta par absurda teātra priekšteci, kas 21. gadsimtā joprojām tiek spēlēta uz pasaules lielākajām skatuvēm. “Karalis Ibī” ir revolucionārs darbs vairākos aspektos: valodas spēles, negaidīts un pārmērībām bagāts sižets, pārspīlēti personāži un stilizēta un teatrāli primitīva vai groteska režija un scenogrāfija.
Radošā komanda: režisors, dramaturgs un vizuālās koncepcijas autors Vladislavs Troickis, dramaturģe Elza Marta Ruža, scenogrāfe Marija Ulmane, kostīmu māksliniece Annemarija Ščegoļeva, komponists Aleksandrs Tomass Matjussons, etnogrāfs Edgars Lipors, horeogrāfe Lilija Lipora, video mākslinieks Toms Zeļģis, gaismu mākslinieks Oskars Pauliņš.
Lomās: Marija Bērziņa, Daiga Gaismiņa, Elza Rūta Jordāne, Gundars Grasbergs, Mārcis Maņjakovs, Rūdolfs Sprukulis, Artis Drozdovs, Aleksandrs Bricis, Lilija Lipora un Edgars Lipors.