"Nepatīk, bet paciešu!" Izplatās toksiska tendence - daudziem nepatīk darba devējs, prom neiet, bet citus ar savu izturēšanos atbaida
foto: LETA
Cilvēki uz gājēju pārejas Krišjāņa Barona ielā.
Sabiedrība

"Nepatīk, bet paciešu!" Izplatās toksiska tendence - daudziem nepatīk darba devējs, prom neiet, bet citus ar savu izturēšanos atbaida

Marianna Ozola

Jauns.lv

Katrs ceturtais (26%) Latvijas iedzīvotājs nav apmierināts ar savu darba vietu, tikpat daudz - ir apmierināti, bet atlikušie 48% izjūt jauktas emocijas.

"Nepatīk, bet paciešu!" Izplatās toksiska tendence...

"Tā ir nopietna problēma uzņēmumiem," norāda Sanita Bērziņa, Venipak Latvija vadītāja. "Jo pasīvi un neapmierināti darbinieki, kuri ar vadību neapspriež, kā uzlabot darba vidi, kolektīvā izplata nomācošu noskaņojumu un bieži vien darbu veic tikai "ķeksīša pēc". Tas viss ietekmē gan pakalpojumu kvalitāti, gan biznesa attīstību."

Sabiedriskās domas pētījums apstiprina šo viedokli: 35% darbinieku Latvijā ir tā sauktie "nosodītāji". Viņi neiesaka savu darba devēju un, visticamāk, izsakās par to negatīvi, kas attur potenciālos darbiniekus no vēlmes pievienoties uzņēmumam. "Tā ir ļoti toksiska tendence. Sanāk, ka cilvēks neiet prom no "sliktas" darba vietas, bet kādu iemeslu dēļ tur paliek, tomēr ārējai pasaulei pauž negatīvu informāciju par savu darba devēju. Problēma ar jaunu, talantīgu un motivētu darbinieku piesaisti, par kuru runā daudzi darba devēji, ir tieši saistīta ar šādu kultūru."

Tajā pašā laikā 4 no 10 (39%) ieņem pasīvu pozīciju - viņi neiesaka, bet arī neaprunā savu darba devēju, savukārt katrs piektais (21%) ir promotētāju grupā - viņi slavē savu pašreizējo darba devēju.

"Ļoti svarīgi veidot tādu kultūru uzņēmumā, lai darbinieki nebaidītos paust savu viedokli, ierosināt izmaiņas, norādīt uz trūkumiem. Ne mazāk svarīgi ir modernizēt gan darba procesus, gan telpas, kurās darbinieki pavada lielāko dienas daļu. Latvijas uzņēmumiem dažkārt raksturīga tendence "dzīvot uz inerces", gadiem neko nemainot. Tas var mazināt darbinieku apmierinātību," norāda S. Bērziņa.

Rimass Žukovs, kurš strādā par kurjeru uzņēmumā Venipak kopš 2011.gada, uzsver, ka viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc viņš tik ilgi nemaina darba vietu, ir draudzīgā atmosfēra kolektīvā un atklāta vadība: "Ja nepieciešams veikt izmaiņas piegādes grafikā, jo visu sūtījumu izvadāšana laikā nav iespējama, vai jebkādu citu jautājumu gadījumā - kolēģi vienmēr ir sazvanāmi. Es ļoti augstu vērtēju to, ka mūs neatstāj vienus ar problēmu. Turklāt man ir svarīgas pozitīvas attiecības un gaisotne komandā - visi vienmēr smaida, ir atsaucīgi, un viss, kas solīts attiecībā uz slodzi un savlaicīgu atalgojumu, tiek pildīts par 100% jau 14 gadus." R. Žukovs piebilst, ka piegādes nozarē ļoti svarīgs ir darba devēja godīgums un uzticamība: "Papildus cilvēcīgai attieksmei man svarīgi, lai alga tiek izmaksāta laikā un tieši tik, cik bija norunāts. Ne katrā uzņēmumā godīgi maksā par padarīto darbu - un tas ir viens no iemesliem, kāpēc es tik ilgi strādāju vienā vietā."

"Svarīgi, lai darbinieks kolektīvā tiktu atbalstīts. Vajag arī uzslavēt, pateikt kaut ko motivējošo," uzsver S. Bērziņa. Ir zīmīgi, ka šobrīd lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju jūtas nenovērtēti: 31% lielā mērā un 42% zināmā mērā - kopā 73% iedzīvotāju. Lai gan tas ir ļoti plašs jēdziens, kas ietver arī personīgo dzīvi, darba devējiem noteikti ir, kur pielikt roku, uzlabojot situāciju profesionālajā vidē.

"Kopumā tās ir satraucošas tendences. Pārāk daudz cilvēku - trīs ceturtdaļas - nejūtas apmierināti ar savu darbu un neiesaka savu darba vietu. Tas liecina, ka Latvijā profesionālā vide nav pārāk veselīga, un ilgtermiņā darbinieki izjūt stresu un nomāktību," komentē Venipak Latvija vadītāja, uzsverot, ka nepieciešams veicināt atklātu iekšējo kultūru un strādāt pie darbinieku apmierinātības uzlabošanas.

Kopumā 29% Latvijas iedzīvotāju jūtas laimīgi (lielā mērā), 43% - zināmā mērā, bet 27% - mazā mērā vai vispār nejūtas laimīgi.