
Būtiski pieaug telefonkrāpnieku aktivitāte; svētkos iedzīvotājiem jābūt īpaši piesardzīgiem

Elektronisko sakaru un IKT pakalpojumu sniedzēja “Bite Latvija” dati liecina, ka šī gada pirmajā ceturksnī atkal ir būtiski pieaugusi telefonkrāpnieku aktivitāte — operatora drošajā mobilajā tīklā bloķēti vairāk nekā 201 tūkstotis krāpniecisku zvanu mēģinājumi.
Ņemot vērā garās brīvdienas un svētku laiku, “Bite Latvija” iekšējās drošības procesu vadītājs Hermanis Eriņš atgādina, ka krāpnieki svētkus nesvin — šajā laikā viņi kļūst vēl aktīvāki, cenšoties izmantot cilvēku steigu un samazināto modrību, lai īstenotu savus krāpnieciskos nodomus.
Kopumā janvārī “Bite Latvija” klientiem tika bloķēti 49 285 krāpnieciski zvani, februārī – 77 036, savukārt martā – 75 002. Analizējot galvenos bloķēšanas iemeslus, redzams, ka vislielākais īpatsvars jeb 89,77 % ir izsaukumiem no “Bite Latvija” mobilā tīkla numuriem, kas tiek veikti no ārvalstīm, taču pēc operatora datiem lietotāji neatrodas ārpus Latvijas. Otrajā vietā ir izsaukumi no Latvijas mobilo un fiksēto tīklu numuriem, kas nav piešķirti nevienam operatoram – 10,06 %, savukārt mazāk nekā 2% ir izsaukumi no Latvijas fiksēto tīklu numuriem, kas tiek veikti no ārvalstīm.
“Kā redzams, krāpnieki neapstājas – viņi nepārtraukti pielāgojas jauniem apstākļiem un kļūst arvien aktīvāki. Galvenie zvanu bloķēšanas iemesli skaidri atklāj krāpnieku taktiku, proti, lielākā daļa bloķēto zvanu norāda uz mēģinājumiem tehnoloģiski viltot Latvijas mobilos numurus. Tāpat krāpnieki sistemātiski izmanto neeksistējošus numurus, kā arī cenšas radīt uzticamības sajūtu, izmantojot Latvijas fiksētos numurus no ārvalstīm. Lai gan Bites drošības risinājumi sniedz būtisku aizsardzību, svarīgi, lai arī paši iedzīvotāji saglabātu augstu modrību, īpaši svētku laikā, kad cilvēki bieži ir aizņemti un mazāk uzmanīgi,” saka “Bite Latvija” iekšējās drošības procesu vadītājs Hermanis Eriņš.
Viņš papildina, ka svētku laikā krāpnieku aktivitāte tradicionāli pieaug. Proti, svētku plānošana, iepirkšanās un laiks kopā ar tuviniekiem var novērst uzmanību, un tieši šādas situācijas cenšas izmantot krāpnieki.

“Cilvēkiem jābūt piesardzīgiem, saņemot aizdomīgus zvanus, un nekavējoties jāpārtrauc saruna, ja tiek prasīta personiska informācija, tostarp personas dati, piekļuve bankas kontam un citi sensitīvi dati. Jāatceras, ka krāpnieki mēdz uzdoties arī par tuviniekiem, ģimenes locekļiem, imitējot viņu balsis un tā nereti apmānot seniorus. Tāpēc pat tik vienkārši drošības pasākumi kā, piemēram, ģimenē izvēlēta parole, tikai tuvinieku vidū zināms atslēgas vārds, kas ļauj vienam otru atpazīt, ja nav pārliecības par zvanītāja identitāti, var būt izšķiroši,” atgādina H. Eriņš.
“Bite Latvija” bezmaksas drošības risinājums, kas tika ieviests 2024. gada maijā, aizsargā uzņēmuma klientus, bloķējot aizdomīgus zvanus, kas maskēti par Latvijas numuriem. Šis risinājums identificē un bloķē izsaukumus no Latvijas mobilo un fiksēto tīklu numuriem, kas nav piešķirti nevienam operatoram, kā arī izsaukumus no “Bite Latvija” mobilā tīkla numuriem, kas tiek veikti no ārvalstīm, bet pēc uzņēmuma datiem, šie lietotāji faktiski neatrodas ārpus Latvijas. Tāpat tiek bloķēti arī izsaukumi no Latvijas fiksēto tīklu numuriem, kas tiek veikti no ārvalstīm. Visi šie pasākumi palīdz samazināt riskus, ko rada telefonkrāpnieki, un sniedz papildu aizsardzību “Bite Latvija” klientiem.