Pašvaldības aicina precizēt neformālās izglītības regulējumu un vērtēšanas kritērijus
foto: Shutterstock
Pašvaldības norāda uz nepieciešamību pilnveidot neformālās izglītības regulējumu.
Sabiedrība

Pašvaldības aicina precizēt neformālās izglītības regulējumu un vērtēšanas kritērijus

Ziņu nodaļa

Jauns.lv/LETA

Lai uzlabotu neformālās izglītības programmu kvalitāti un skaidrāk noteiktu regulējumu, nepieciešams izstrādāt vienotus kvalitātes vērtēšanas kritērijus un precizēt atļauju izsniegšanas nosacījumus, secināts Izglītības kvalitātes valsts dienesta (IKVD) pašvaldību aptaujā.

Pašvaldības aicina precizēt neformālās izglītības ...

Pašvaldības sistēmu kopumā vērtējot kā efektīvu, taču norādījušas uz skaidri definētu kritēriju un uzraudzības mehānisma trūkumu. Tāpat pašvaldības uzskata, ka pieteikumos ir pietiekama informācija un atteikuma iemesli ir pietiekami skaidri.

Vienlaikus nav novērota būtiska neformālās izglītības kvalitātes uzlabošanās, turklāt ir pašvaldības, kas iebildušas pret kvalitātes nolikuma nepieciešamību, liecina aptaujas rezultāti.

Pašvaldības apšaubījušas datu bāzes lietderību, kā arī izteikušas kritiku par reģistrāciju Valsts ieņēmumu dienestā un IKVD uzraudzību.

34 pašvaldības izsniegušas 1024 atļaujas neformālās izglītības programmu īstenošanai. Lielākais pieprasījums ir pēc digitālajām prasmēm, valodu apguves un fiziskās vai emocionālās labsajūtas programmām. Programmu īstenošanas stundu skaits ir amplitūdā no divām līdz 480 stundām.

Visvairāk izsniegto atļauju ir Rīgā - 451. Daugavpils novadā izsniegta 71 atļauja, Valmieras novadā - 63, Rēzeknes novadā - 62, bet Ventspils novadā - 42 atļaujas. Arvien biežāk kā neformālās tiek reģistrētas sporta nodarbības. Visvairāk šādas programmas ir Ropažu novadā - 27 programmas. Daudz šādu programmu ir Salaspils, Cēsu, Olaines, Ķekavas, Daugavpils un Mārupes novados.

No visām izsniegtajām atļaujām sešas programmas rada pamatotas aizdomas par to neatbilstību izglītības programmas būtībai un mērķim, norāda IKVD. Piecas no tām ir saistītas ar skaistumkopšanas nozari, bet viena ar psiholoģisko apmācību.

IKVD kā partneris piedalās ESF+ projektā "Atbalsts pieaugušo individuālajās vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai". Dienestam ir jānodrošina atbalsta risinājums pieaugušo formālās un neformālās izglītības kvalitātes novērtēšanas sistēmas izveidei, kā arī jāsniedz metodisko atbalstu izglītības iestādēm. Papildus tam tiek aprobēti pieaugušo izglītības mācību kvalitātes uzraudzības principi un jāizstrādā metodika sistēmiskai pieaugušo izglītības kvalitātes uzraudzībai, izveidojot arī ieviešanas plānu.