
Pēc incidentiem Baltijas jūrā rosina ļaut Krasta apsardzei atstādināt kapteini no kuģa vadības

Aizsardzības ministrija (AM) rosina Krasta apsardzes amatpersonām ļaut aizturēta kuģa vadītāju atstādināt no kuģa vadīšanas, ja viņš nepakļaujas Krasta apsardzes likumīgajām prasībām nogādāt kuģi ostā vai viņš nav tiesīgs vadīt kuģi.
Tāpat priekšlikums grozījumiem Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā paredz, ka izdevumus, kas saistīti ar kuģa nogādāšanu Latvijas ostā vai kompetentās institūcijas vai amatpersonas norādītā vietā (ostā, enkurvietā vai patvēruma vietā), piesaistot velkoņus, un piestātnes izmantošanu, sedz kuģa īpašnieks.
Kā norāda ministrijā, patlaban likumā ir noteikts, ka Jūras spēki ir tiesīgi veikt kuģu kontroli, pārbaudi un aizturēšanu, taču likumdevējs nenosaka tiesības Krasta apsardzes amatpersonām, pildot dienesta pienākumus, atstādināt no kuģa vadības kapteini, ja kapteinis atsakās pakļauties Krasta apsardzes amatpersonas likumīgajām prasībām.
Ministru kabineta noteikumi nosaka, ka Krasta apsardze aizturēto kuģi nogādā Latvijas ostā, taču Jūras spēkiem nav tehnisko līdzekļu (velkoņu) vai personāla, kas būtu spējīgs vadīt civilo kuģi, ja apkalpe nesadarbojas, skaidro AM. Attiecīgi šādā situācijā ir iespējams piesaistīt privātus ostu velkoņus, kuri nogādātu kuģi ostā (enkurvietā), taču tas ir maksas pakalpojums, par kuru privātās ostas velkoņu kompānijas piemēro maksu. Šādā situācijā nav noteikts, kas maksā par velkoņa pakalpojumiem, skaidro priekšlikuma autori. Tas nozīmē, ka Krasta apsardze, izpildot likumā noteikto uzdevumu, aizturot kuģi un nogādājot to ostā vai enkurvietā, ierobežo personu brīvu pārvietošanos, kā arī par kuģa nogādāšanu ostā var rasties izdevumi trešajām personām piemēram, ostu velkoņiem un ostām.
Līdzšinējos gadījumos, kad Krasta apsardzei, pildot likumā noteiktos uzdevumus, ir bijis nepieciešams nogādāt kuģi ostā vai enkurvietā, samaksu par saistītajiem izdevumiem kuģa īpašnieks ir veicis brīvprātīgi, skaidro ministrija. Taču, ņemot vērā minēto problemātiku, nav garantēts, ka kuģa īpašnieks sadarbosies un veiks samaksu bez likumā noteikta pienākuma to darīt, priekšlikumu pamato AM.
AM uzver, ka piedāvātie grozījumi patlaban ir īpaši aktuāli, jo pēdējā laikā pieredzēti pieaugoši drošības apdraudējumi Baltijas jūrā.