Autobusā nedarbojas karšu termināls un nav skaidras naudas - vai pasažierim jāpaliek aiz durvīm?
Kāds sociālās platformas "X" lietotājs nesen dalījās pieredzē par situāciju autobusā maršrutā Ainaži–Rīga, kur nedarbojās karšu terminālis, lai gan braukt gribētāju bija daudz. Šādas situācijas rada neērtības pasažieriem, it īpaši tiem, kuriem nav līdzi skaidras naudas. Portāls Jauns.lv skaidro, kā pārvadātāji risina šādas problēmas un kādi varētu būt ieteicamie risinājumi.
Problēma: nedarbojas karšu terminālis
Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem, saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem, ir pienākums nodrošināt bezskaidras naudas norēķinus. Tomēr dažādu tehnisku problēmu dēļ tas ne vienmēr tiek izpildīts. Autotransporta direkcija (ATD) norāda, ka šādas situācijas tiek vērtētas kritiski, un, ja tiek konstatēti atkārtoti pārkāpumi, pārvadātājiem var tikt piemēroti līgumsodi. Tajā pašā laikā jāņem vērā, ka tehniskas problēmas, piemēram, interneta pārklājuma trūkums, vibrācijas vai laika apstākļi, var traucēt karšu termināļu darbību.
Risinājumi pasažieriem
ATD iesaka pasažieriem iepriekš iegādāties biļetes, lai izvairītos no šādām situācijām. Šādu iespēju piedāvā vairāki pārvadātāji, un iepriekšpārdošanā iegādātas biļetes bieži ir arī lētākas. Tomēr, ja biļetes iepriekš iegādāties nav iespējams, pasažieriem tiek ieteikts nodrošināties ar skaidru naudu.
VTU "Valmiera" pārstāvji norāda, ka autobusa vadītāji šādās situācijās cenšas rast risinājumu – restartē POS termināli, uzņem pasažieri autobusā un lūdz iegādāties biļeti, tiklīdz savienojums ir atjaunots, vai arī palīdz ar alternatīvu risinājumu, piemēram, norādot tuvāko bankomātu. Uzņēmums uzsver, ka šādas situācijas ir retas un visbiežāk saistītas ar interneta savienojuma problēmām.
Kā pārvadātāji risina šo situāciju?
Lai gan pārvadātājiem ir pienākums nodrošināt norēķinu iespējas, tehnisku problēmu gadījumā vadītājiem ir jārod risinājumi, lai pasažierim nodrošinātu pakalpojumu. Piemēram, autobusa vadītāji var mēģināt atjaunot savienojumu ar termināli vai rast citus risinājumus. Tomēr pārvadātājiem nav tiesību pārvadāt pasažierus bez biļetes, kā to nosaka likumdošana.
VTU "Valmiera" iesaka pasažieriem apsvērt abonementa biļetes iegādi regulārajiem braucieniem. Šādas biļetes var izmantot 60 dienu laikā, un tās nodrošina ērtāku un plānotāku ceļošanu.
Vai tiek plānoti uzlabojumi?
ATD informē, ka nākotnē plānots paplašināt biļešu iepriekšpārdošanas iespējas, piedāvājot tās gan autoostās, gan internetā. Paredzēts, ka biļetes būs pieejamas par izdevīgāku cenu, nekā tās, kas tiek iegādātas autobusā.
Lai gan tehniskas problēmas sabiedriskajā transportā nav novēršamas pilnībā, pārvadātāji un pasažieri var darīt daudz, lai mazinātu neērtības. Pasažieriem ieteicams nodrošināties ar skaidru naudu vai iegādāties biļetes iepriekš, savukārt pārvadātājiem – aktīvi strādāt pie alternatīvām maksājumu metodēm un tehnisku problēmu novēršanas procedūrām.