Valsts atbalsts beidzas. Kas notiks ar saules bateriju un elektromobiļu iegādi?
foto: Edijs Pālens/LETA
Elektroauto uzlādes laukums./Ilustratīvs attēls.
Sabiedrība

Valsts atbalsts beidzas. Kas notiks ar saules bateriju un elektromobiļu iegādi?

Ziņu nodaļa

Jauns.lv

Klimata un enerģētikas ministrija ir atvērusi jaunu atbalsta programmu, kuras ietvaros vairs ne tikai privātpersonas, bet arī uzņēmumi un pašvaldības varēs saņemt naudu no Eiropas modernizācijas fonda elektromobiļu iegādei un to apsaimniekošanas infrastruktūrai.

Valsts atbalsts beidzas. Kas notiks ar saules bate...

Piemēram, saules paneļu uzstādīšanai un elektromobiļu uzlādēšanas infrastruktūras izveidei. Kopumā šim mērķim atvēlēti 5 miljoni eiro, pieteikumus sāka pieņemt jau no 14. novembra un pieteikšanās turpināsies līdz 8. janvārim. Tā ir jauna programma, bet kā ar jau esošajām? Tie ir projekti elektromobiļu iegādei, kā arī saules paneļu uzstādīšanai. Plašāk vēsta "LSM+" raidījums "Jauna diena".

Kā pastāstīja klimata un enerģētikas ministrijas valsts sekretāre Līga Kurevska, visi šie projekti turpināsies tādā vai citādā mērā. Programma elektromobiļiem tiks pagarināta līdz 2029. gada 31. decembrim:

“Attiecībā uz programmām privātpersonām mēs tās turpināsim, un vienā programmā ir gaidāmi precizējumi. Attiecībā uz saules paneļu uzstādīšanu mēs pagarinām programmas darbības periodu līdz 2030. gadam. Mūsu mērķis ir panākt, lai šī programma būtu vienmērīga, lai cilvēki nebaidītos un arī nepieteiktos vienlaikus. Tas ir, izvairīties no viļņveidīga pieprasījuma. Mēs arī paaugstinājām finansējumu šai programmai par 40 miljoniem eiro.

Kas attiecas uz elektromobiļu iegādi, tad mēs arī esam palielinājuši kopējo finansējuma apjomu un papildināsim nākamgad vēl vienas īpašas grupas programmu, tā skar ģimenes, kas audzina bērnus invalīdus. Viņiem, kā jūs saprotat, privātais transports ir ļoti svarīgs.

Būs vēl divas programmas, kas saistītas ar enerģētiku. Viena no tām ir centrālapkures pieslēguma programma. Tā fokusēta uz to, lai vairāk tiktu izmantota "zaļā" enerģija - šajā ziņā privātpersonām tas ir labākais veids, kā uzlabot sava mājokļa energoefektivitāti. Šīs programmas apjoms ir 55,8 miljoni eiro, un tā tiks realizēta kopīgi ar pašvaldībām un siltumapgādes kompānijām.

Otra programma, kas arī tiek līdzfinansēta no es līdzekļiem, ir biometāna ("zaļā" metāna) ražošanas programma. Mēs redzam, ka biometāns ir viens no tiem degvielas veidiem, ko mēs varam saražot Latvijas iekšienē. Un tā ir tā pati "zaļā" degviela. Šeit ir svarīgs divējāds ieguvums: mēs varam attīstīt transporta sektoru uz biometāna bāzes, kā arī radīt Latvijā papildu darba vietas."

Ministrijā, pēc Kurevskas teiktā, lieliski saprot, ka šajā jomā nepieciešams atbalsts visām pusēm: gan ražotājiem, gan patērētājiem. Šī virziena finansējums būs 25,5 miljoni eiro. Divas pēdējās programmas ir saskaņošanas stadijā, un tai vajadzētu noslēgties līdz šā gada beigām, raksta portāls "Lsm+".

Attiecībā uz elektromobiļiem, salīdzinot ar Latvijas kopējo autoparku, to skaits šobrīd ir visai pieticīgs - 8 650 gabali. Ņemot vērā, ka klimatiskie mērķi transporta nozarē ir izvirzīti ambiciozi, bet transportam ir vislielākais izmešu procents - 37%.

 Tagad lietotiem elektromobiļiem dod 3350 eiro 2250 eiro vietā, un arī hibrīdauto atbalsts pieaudzis divkārt - līdz 4500 eiro. Un vēl ir parādījusies īpaša kategorija - daudzbērnu ģimenes, kas var saņemt atbalstu līdz pat 9000 eiro jauna elektromobiļa iegādei.

Bet kāpēc tad nepērk? klimata un enerģētikas ministra Kaspara Melņa viedoklis:

"Jā, skaitļi varbūt nav tik lieli, kā mums gribētos. Bet gribu atkārtot, ka tai programmai, kuru mēs sākām, bija jādod impulss tirgum. Ziniet, kura ir labākā reklāma elektromobiļiem? Tas ir tad, kad elektromobili pērk kaimiņš! Un tad viņš var pastāstīt, kā vispār tas darbojas, vai viņam ir ērti, vai viņam ir labi braukt. Un, kad kaimiņš ieraudzīs, ka tas nav sācis auto mainīt un brauc ar to pusgadu, gadu, ieskaitot pat ziemas mēnešus -  tikai tad laikam aizdomājamies un sakām: Jā, noteikti mūsu kaimiņš ir nopircis kaut ko ļoti labu. Un tad man arī to vajag. Lūk, noteikti labākā reklāma elektromobiļiem. Tā arī bija mūsu galvenā ideja: lai pirmie cilvēki iegādājas elektromobiļus un par to pastāsta saviem kaimiņiem."

Pēc Melņa teiktā, cerības ministrijā saista ar lietotu elektroauto tirgu, jo to cenas manāmi iet uz leju, un tas varētu būt stimuls vairāk tos iegādāties. Viņš uzskata, ka cilvēki vienkārši nav pieraduši - nesaprot, kas tas ir, tāpēc arī nesteidzas. Lūk, ja viss būtu tik vienkārši, kā ministrs saka.

Vienu no aptaujām veikusi SEB banka.

67% aptaujāto kā iemeslu minējuši cenu. Patiešām, elektromobiļi maksā dārgāk, salīdzinot ar auto ar benzīna dzinēju. Un, ja paskatās, kādu auto var atļauties vidusmēra latvietis par savu algu, tad sanāk 32 tūkstošu eiro liela summa. Rīdzinieks elektroauto var atļauties iegādāties par 35 tūkstošiem eiro. Arī to ir aprēķinājusi SEB banka, ar nosacījumu, ka līzinga apmaksai cilvēks novirza aptuveni 25% no saviem ienākumiem, izmanto valsts atbalstu un maksā operatīvo līzingu. Mēnesī jāatdod vairāk nekā 300 eiro.

Un tomēr prognozes ir optimistiskas. Pēc laikraksta "uzladets.lv" rīcībā esošās informācijas, līdz 2027. gadam Latvijā būs aptuveni 36 tūkstoši etroautomobiļu, bet līdz 2030. gadam - aptuveni 100 tūkstoši. Lielā mērā eksperti elektrisko auto popularitātes bumu saista ar ķīniešu modeļiem. Starp citu, Latvijā statistika jau uzrāda strauju tieši Ķīnas elektromobiļu pārdošanas pieaugumu. Iemesls ir ļoti pievilcīgā cena - 21 tūkstotis eiro par jaunu automašīnu.

Savukārt šādas superpievilcīgas cenas iemesli ir tas, ka Ķīna dotē savu elektrokāru ražošanu, attiecīgi var samazināt to cenu. Tiesa, Rietumi kopumā cenšas savaldīt Ķīnas elektromobiļu uzbrukumu, neskatoties uz to, ka ir skaidri klimatiskie mērķi. Un šķiet, ka panāksim tos kaut vai tādā veidā - lai Ķīna mums palīdz! Bet nē: šā gada oktobrī es ar nodevām aplika lētos un modernos Ķīnas elektroautomobiļus, kas strauji iekaro patērētāju sirdis un draud izputināt atpaliekošo Eiropas autopromu.

Kas būs ar saules paneļiem nākamgad?

Kā sacīja Līga Kurevska, šī ir šobrīd populārākā programma Latvijā privātpersonu vidū. būtiski, ka šobrīd iespējams uzstādīt ne tikai saules paneļus, bet arī saņemt atbalstu elektrības uzkrāšanas sistēmas iegādei. Ja tagad saules bateriju īpašnieki atdod pārpalikumu kopējā tīklā un tad ziemā var ņemt šos pārpalikumus, bet jau par citu cenu, tad ar uzkrāšanas sistēmu viņi šo lieko enerģiju pie sevis varēs pieturēt. Un tērēt tad, kad viņiem vajag. Atbalsta cena no valsts uz baterijām - 2500 eiro. Ir nosacījums: jāuzstāda baterija, kuras jauda ir vismaz 5 kilovati.

Cik maksā šādas uzkrāšanas baterijas? Aptuveni 2500 eiro par pieciem kilovatiem arī maksā. Bet ar to pietiks, ja jums ir neliels dzīvoklītis. Ja tomēr runa ir par māju, tad vajadzīgs akumulators ar vismaz 12-13 kilovatu jaudu, bet labāk pat 20 kilovatu. Un tā jau ir cita cena - 4 reizes lielāka. Un te ir jāuzskata, kas tad ir izdevīgāk - maksāt par jaudīgu bateriju vai maksāt Sadales tīklam par enerģijas pārvadi tīklā.

Vārdu sakot, atbalsta programmas būs līdz 2029. gada 31. decembrim, bet svarīgi vēl tās izmantot.