Krāpnieki izliekas par mobilo sakaru operatoriem un cenšas izvilināt bankas kontu pieejas datus
foto: Shutterstock
Finanšu krāpnieki šobrīd aktīvi uzdodas par mobilo sakaru operatoru darbiniekiem.
Sabiedrība

Krāpnieki izliekas par mobilo sakaru operatoriem un cenšas izvilināt bankas kontu pieejas datus

Ziņu nodaļa

Jauns.lv

Finanšu krāpnieki šobrīd aktīvi uzdodas par mobilo sakaru operatoru darbiniekiem (SIA BITE Latvija, SIA Latvijas Mobilais Telefons, SIA Tele2) un mēģina izvilināt iedzīvotāju bankas kontu pieejas datus, informējot par nepieciešamību atjaunot līgumu, lai netiktu slēgta SIM karte.

Krāpnieki izliekas par mobilo sakaru operatoriem u...

Bankas "Citadele" IT drošības daļa aicina šādas sarunas uzreiz pārtraukt un uzsver, ka mobilo sakaru operatoru darbinieki nekad nejautās ar bankas datiem saistītus jautājumus.
Zvana laikā viltvārži stāsta, ka klientam ir beidzies līguma termiņš un pakalpojumu turpmākai saņemšanai ir nepieciešams to atjaunot. Pēc tam, iespējams, tiek pieprasīts ievadīt Smart-ID, "MobileSCAN" kodu vai veikt citas darbības it kā savas identitātes apstiprināšanai.

"Jāuzsver, ka ne bankas, ne mobilo sakaru operatori nekad nezvanīs un nelūgs klientu bankas kontu piekļuves datus. Tāpat jāatceras, ka mobilo sakaru operatori nerisina ar banku saistītus jautājumus. Aicinām šādus zvanus pārtraukt un šaubu gadījumā sazināties ar savu sakaru operatoru tā oficiālajos saziņas kanālos. Savukārt, ja tomēr bankas konta pieejas dati ir nodoti krāpniekiem, uzreiz par to jāinformē arī banka, lai varētu novērst krāpnieciskas darbības," norāda Roberts Birzgalis, bankas "Citadele" IT drošības daļas vadītājs.

Kā liecina novērojumi, krāpnieki arī nereti pieprasa viedtālrunī uzstādīt attālinātās piekļuves rīkus, piemēram, "AnyDesk" un paskaidro, kāda informācija lietotnē jāievada. Ar attālinātās pieejas rīkiem krāpnieki iegūst piekļuvi internetbankai. Tāpat krāpnieki samērā bieži telefonsarunu mēģina novirzīt uz saziņas lietotnēm "WhatsApp" un "Telegram", lai pēc tam pieprasītu upurim dalīties ar ekrāna saturu. Nereti ir arī gadījumi, kad krāpnieki liek izņemt skaidru naudu un atdot to kurjeram, lai it kā parūpētos par naudas līdzekļu drošību.
Iedzīvotājiem jāatceras, ka ne bankas, ne mobilo sakaru operatori nekad neprasīs:

  • uzstādīt attālinātās piekļuves rīkus un dalīties ar viedtālruņa ekrāna saturu;
  • internetbankas piekļuves datus;
  • nodot maksājumu kartes;
  • maksājumu kartes CVV kodu vai PIN kodu; 
  • nosaukt kodus, kas nosūtīti īsziņā; 
  • konta bilanci;
  • izņemt skaidras naudas līdzekļus un nodot tos glabāšanā.