Ar pīlēm un murķškiem uz māksligās salas - ko sagaidīt no Kanādas "Grand Prix"?
foto: imago/HochZwei
Daudzi uzskata, ka Monreālas trase ir visvairāk piemērota tieši "Ferrari" formulām.
Citi sporta veidi

Ar pīlēm un murķškiem uz māksligās salas - ko sagaidīt no Kanādas "Grand Prix"?

Sporta nodaļa

Jauns.lv/F1.lv

Lai gan sala, uz kuras atrodas Žila Vilnēva vārdā nosauktā trase, ir mākslīgi veidota, cīņas Kanādas GP allaž ir īstas un aizraujošas, pateicoties intriģējošai trases konfigurācijai. Vai tā būs arī šoreiz? “McLaren” braucēji ir iekrājuši pārsvaru un saniknojuši Verstapenu, turklāt Rasels un “Ferrari” braucēji arī nav tālu aizmugurē.

Ar pīlēm un murķškiem uz māksligās salas - ko saga...

Trase: konfigurācijas ziņā Monreālu varētu salīdzināt ar Bahreinu – vairākas garas taisnes sniegs lieliskas apdzīšanas izdevības, kas no stratēģiskā viedokļa nozīmē, ka trases pozīcijai nebūs tik liela nozīme kā potenciālajam tempam. Kanādas GP būs pamatīgs pārbaudījums formulu dzinējiem un bremzēm. Barjeras ir ļoti tuvu trasei, kā rezultātā kļūdas netiks piedotas, tādēļ pēdējais pagrieziens ar ‘čempionu sienu’ ir īpaši slavens – kā jau nosaukums liecina, 1999. gadā trīs F1 čempioniem to neizdevās izņemt.

Plašais tribīņu loks pirmo līkumu sērijā, kā arī trešajā sektorā ap īpaši aso un lēno "L’Epingle" pagriezienu padara atmosfēru īpaši patīkamu, tuklāt bez saviem varoņiem tabulas galvgalī, kanādieši ar prieku atbalsta visas zvaigznes. Trase populāra arī ar faunu – nereti Kanādas "Grand Prix" klātienē vēlas vērot vietējās pīles un murkšķi. Pirms deviņiem gadiem Sebastjans Fetels bija dusmīgs uz pašnāvnieciskām kaijām, kas iztraucēja pakaļdzīšanos topošajam uzvarētājam Lūisam Hamiltonam.

Riepas: asfalts nav pārāk abrazīvs, līdz ar to riepu nodilums Kanādā ir samērā zems. Pērn situāciju bija grūtāk izprast lietus dēļ, bet šogad “Pirelli” sagatavojuši arī īpaši mīksto C6 sastāvu, kam vismaz teorētiski vajadzētu radīt plaisu izvēlē starp vienu vai diviem pitstopiem. Vairāku pitstopu stratēģiju Kanādā sekmē īsais boksu celiņš, liekot zaudēt mazāk laika kā citās trasēs (aptuveni 18 sekundes). “Pirelli” oficiālajā preses relīzē norādīts, ka piektdien varētu būt vērojams graudainais nodilums (angliski: graining), tomēr, uz trases atstājot riepu gumiju, šis efekts pamazām izzudīs līdz sacīkstēm. Līdz ar to treniņos riepas dils atšķirīgi kā sacīkstēs!

Laiks: Pastāv neliels lietus risks svētdien sacīkstes laikā, tomēr, visticamāk, slapjam laikam paredzētās riepas paliks iepakotas garāžā. Piektdien gaisa temperatūra Monreālā būs zem 20 grādiem, tomēr nedēļas nogales laikā pakāpeniski pieaugs un svētdien būs ap 23 grādiem. Vējš īpaši neietekmēs Kanādas GP cīņas.

Grafiks: Dodoties uz Ziemeļameriku, jārēķinās, ka visi notikumi būs samērā vēlu – otrie treniņi pat sākas tikai pusnaktī uz sestdienu pēc Latvijas laika. Galvenie notikumi gan mazliet ātrāk – kvalifikācija sestdien pl. 23:00, bet sacīkstes svētdien pl. 21:00. F-2 un F-3 uz Kanādu nedodas, toties būs iespēja vērot dāmas "F-1 Academy" čempionātā. Tāpat šonedēļ arī Lemānas 24 stundu brauciens (sākums sestdien pl. 17:00).

Pērn: Pirms gada Kanādas GP cīņas bija tik ciešas, ka pole position ieguvējs Džordžs Rasels un Makss Verstapens kvalifikācijā uzrādīja līdz sekundes tūkstošdaļai identiskus apļu laikus. Slapjā trasē pirmos 20 apļus abi turējās vadošajās pozīcijās pirms Lando Noriss patraucās viņiem garām un iekrāja pārsvaru. Kad trasē devās drošības mašīna, Noriss nepaguva laicīgi veikt pitstopu, tādēļ atkrita uz trešo pozīciju. Pārejot uz sausām riepām, Noriss pieveica Raselu, finišējot otrajā vietā aiz Verstapena, bet “Mercedes” iekšējā cīņā Rasels spēja tikt galā ar Hamiltonu, kamēr Piastri palika piektais priekšā abiem “Aston Martin” braucējiem.

Top 3 intrigas:

  • Vai Spānijā redzējām patiesos jaunos spēku samērus? Barselonā ilgi gaidītās pārmaiņas spēku samēros pēc izmaiņām priekšējo antispārnu elastībā nesagaidījām – “McLaren” joprojām bija ātrākie. Tomēr ņemot vērā, ka augstais riepu nodilums un karstais laiks viņiem ir īpaši parocīgs, neviens nezin, cik liels būtu Piastri un Norisa pārsvars bez izmaiņām. Vai “McLaren” braucēji var kruīzā doties pakaļ titulam? Noteikti, vēl ne! Džolions Palmers ir pārliecināts, ka šī trase būs piemērotāka “Ferrari” braucējiem, Katrā ziņā pēc viena posma vēl pāragri izdarīt secinājumus. Kanāda sniegs krietni vairāk atbilžu.
  • Vai Hadžāru gaida patīkama problēma? Ņemot vērā to, ka Juki Cunoda ar katru nedēļas nogali ir arvien tālāk no Maksa Verstapena, viņa nākotne neizskatās rožaina. Tomēr arī Maksam ir savas problēmas – viņš ir soda punkta attālumā no diskvalifikācijas. Ja “Red Bull” ir jāpiesaista kāds junioru komandas braucējs, Līama Lovsona izvēle šķistu loģiskāka – viņam ir pieredze pirmssezonas testos un pirmajos divos posmos, tomēr sezonas gaitā krietni labāku sniegumu rāda debitants Aizaks Hadžārs. Pēc sestās vietas Monako un septītās Barselonā, latiņa ir augstāka – vai “Racing Bulls” braucējam izdosies iekrāt vēl vērtīgus punktus arī šeit? Hadžāra punkti komandai būtu ļoti vērtīgi, jo mazie buļļi šobrīd ir sestajā pozīcijā, taču piecas vājākās komandas iespraukušās 15 punktu robežās, turklāt gaidāms, ka “Alpine” un “Aston Martin” izrāpsies no pašas apakšas.
  • Vai “Sauber” gatavi jauniem pārsteigumiem? Verstapena sods, Antonelli izstāšanās, “Williams” braucēju nedienas un perfektā laikā trasē devusies drošības mašīna palīdzēja Hilkenbergam uzlekt krietni augstāk par “Sauber” patiesajām spējām Barselonā, tomēr lielākā pārsteiguma autors bija ātrs visu nedēļas nogali, kopā ar komandas biedru Bortoleto elpojot pakausī labāko desmitniekam. Vairākus posmus topošā “Audi” komanda izskatījās pēc pastarīšiem, tomēr šobrīd ir ļoti grūti prognozēt, cik konkurētspējīgas marķierzaļās mašīnas būs Kanādā.

Padoka pļāpas: Lielākās runas virmoja ap vienīgu mājinieku Lensu Strolu. Pēc pagājušā posma Spānijā parādījās ziņas, ka “Aston Martin” garāžā esot novērots pamatīgs dusmu izvirdums un nestartēšana varētu būt saistīta ar ko citu kā rokas traumu. Gatavs upurēt Lemānu priekš F-1 debijas bija testpilots Felipe Drugovičs. Kaujas gatavībā bija arī Stofels Vandurns, tomēr ārsti ir devuši zaļo gaismu Lensam. Savā mājas trasē viņš allaž pratis iepriecināt fanus – neskaitot 2018. gadu, kad iekļuva pirmā apļa sadursmē, pārējās piecas reizes Strols Monreālā finišējis punktos. Lai pārliecinātos par savu gatavību, Strols veica privātos testus Pola Rikāra trasē, Francijā.

Modes skate: Kanādā savu 200. posmu F-1 čempionātā aizvadīs “Haas” komanda. Savu debiju tā piedzīvoja 2016. gadā Austrālijā, kad Estebans Gutjeress bija iesaistīts šaušalīgā sadursmē ar Fernando Alonso, bet otrs komandas braucējs Romēns Grožāns pārsteidzoši tika līdz sestajai vietai. Atzīmējot 200 "Grand Prix" ilgo vēsturi, “Haas” komanda uz Kanādas GP atgriezīsies pie sava sākotnējā krāsojuma.

foto: Haas F1 team
"Haas" komandas formulu īpašais dizains.
"Haas" komandas formulu īpašais dizains.

Ārpus F1: Līdzīgi kā iepriekšējais posms Spānijā, arī Kanādas "Grand Prix" risinās pilsētā, kas rīkojusi olimpiskās spēles. Monreālai šis gods tika uzticēts 1976. gadā. Vingrotāja Nadja Komenači sasniedza perfektu rezultātu vingrošanā, bet jāšanas sportā piedalījās karalienes Elizabetes meita princese Anna. Tomēr laikapstākļi olimpisko spēļu pirmajās dienās bija tik slikti, ka lāpa vairākkārt nodzisa. Pasākuma darbiniekam pat nācās atgriezt mūžīgo uguni, izmantojot visparastākās šķiltavas.