
Garijs Rožkalns kļūst par pirmo latvieti, kurš finišējis Lemānas 24 stundu sacīkstēs

Latvijas ātrākais motošosejas braucējs, trīskārtējais Baltijas un Latvijas čempions Garijs Rožkalns aizvadītajās brīvdienās pārrakstīja Latvijas vēsturi, kļūstot par pirmo latvieti, kurš finišējis Lemānas 24 stundu sacīkstēs.
32 gadus vecais sportists šosezon parakstīja līgumu ar franču “PMS99 Yam Service” komandu, lai šosezon piedalītos FIM pasaules izturības čempionātā motošosejā. Pavisam kopā šajā seriālā plānoti četri posmi, bet Rožkalns ar savu komandu plāno startēt divos 24 stundu posmos.
Sacensību nedēļas nogale iesākās ar brīvajiem treniņiem un kvalifikāciju. Diemžēl nedēļas nogale Garijam neiesākās tā, kā gribētos, jo treniņos ne īsti savas vainas pēc tika piedzīvots smags kritiens. “Noslēdzošajā treniņā pirms kvalifikācijas piedzīvoju stipru kritienu, bet veiksmīgā kārtā izvairījos bez nopietnām traumām, bija tikai mazi sasitumi. Par kritiena nopietnību liecina fakts, ka trieciena rezultātā mana ķivere pārlūza uz pusēm. Tobrīd nebija domas, ka varētu nebraukt vai izlaist kvalifikāciju. Pēc negadījuma ar mani kārtīgi pastrādāja fizioterapeits, tāpēc ātri vien biju gatavs atgriezties trasē, lai darītu to, ko biju plānojis,” stāsta Garijs Rožkalns.

Kvalifikācijā, kur tika rēķināts komandas visu trīs braucēju vidējais laiks, no 53 komandām Rožkalna komanda finišēja 33.vietā. Rožkalna komanda startēja Superbike ieskaitē, kurā uz starta izgāja visas vadošās rūpnīcu komandas, kamēr Rožkalns startēja privātās komandas sastāvā.
Jautāts, kā treniņos bija braukt naktī, sportists atzina, ka “Braukšana naktī – tās bija neaprakstāmas sajūtas. Kad brauc virs 200 km/h, kur līkumos ar elkoni un celi pieskaries zemei, tas bija kaut kas. Bija jābūt ļoti lielai koncentrācijai, jo redzamība tumsā nebija tāda, kāda tā ir dienas gaismā.”
Sacensības Rožkalna “PMS99 Yam Service” komanda noslēdza 24.vietā. Komanda 24 stundās kopā nobrauca 710 apļus, kamēr uzvarētāju komanda “Yart-Yamaha” 24 stundās paspēja nobraukt 782 apļus. 13 komandas finišu nesasniedza, bet viena komanda palika bez rezultāta. Kopumā jāsaka, ka laikapstākļi sacensībās bija ļoti sarežģīti, jo sportistiem nācās braukt gan pa sausu, gan slapju trasi. Tas atspoguļojas arī kritienu skaita ziņā, jo kopā 24 stundu laikā slapjās trases dēļ tika piedzīvoti 202 kritieni!

Sacensības sākās pa slapju trasi. Pirmais trasē devās Hugo de Kancelis, kam sekoja Markuss Delestre un Garijs Rožkalns. Starts komandai bija ļoti piesardzīgs, jo trase bija slapja un svarīgākais bija izvairīties no kritieniem. Pēc pirmajiem apļiem Hugo bija 45.vietā, bet savu braucienu viņš noslēdza 25.pozīcijā. Pēc nobrauktām 12 stundām Rožkalna “PMS99 Yam Service” komanda bija pakāpusies uz 10.vietu absolūti un sestajā vietā savā klasē. Taču diemžēl vēlāk Markusa priekšā krita viens no konkurentiem, un viņam nebija iespējas izvairīties no avarējušā motocikla, tāpēc tika piedzīvots kritiens. Komandas mehāniķi 20 minūšu laikā salaboja motociklu, bet rezultātos tas komandu atsvieda uz 24.vietu. Pēc tam Garijs spēja aizcīnīties līdz 19.vietai. Nākamais uz motocikla kāpa Hugo, kurš diemžēl vienā no trases sekcijām, kur pēkšņi sāka līt, piedzīvoja kritienu. Tas komandu atsvieda uz 28.pozīciju.
Rožkalns atklāja, ka viņš no komandas nobrauca visvairāk apļus. “Ap astoņiem rītā Markusam palika slikta dūša, tāpēc komanda pieņēma lēmumu, ka viņa vietā trasē došos es. Par laimi, Markuss drīz vien atguvās un varēja turpināt sacīkstes. Līdz ar to no visiem komandas braucējiem 24 stundu laikā man sanāca nobraukt visvairāk. Par laimi, biju vienīgais, kurš nenokrita, kā arī mani apļa laiki visa brauciena laikā bija ļoti stabili.”

Pirms sacensībām Rožkalns minēja, ka grūtākais noteikti būs braukt naktī, kad vajadzēs pagulēt un uzkrāt spēkus. Pēc brauciena sportists atklāja, ka 24 stundu laikā viņš pagulēja vien 40 minūtes.
“Visu sacensību laikā pagulēju tikai 40 minūtes – vienu reizi desmit minūtes, bet citā reizē – 30. No rīta (ap 6-7) ļoti sāka nākt miegs un pašsajūta nebija tā labākā, bet saņēmos un turpināju braukt. Ap 9 no rīta jau palika labāk un varēja uz adrenalīna pamata turpināt braukt. Tad arī miegs pārgāja. Kopumā jāsaka, ka biju gaidījis, ka būs grūtāk, bet beigās nebija tik traki. Iespējams, ka tas bija dēļ tā, ka nebija karsti laikapstākļi un mums nevajadzēja visu laiku braukt sausos apstākļos un uz maksimālo robežu. Ņemot vērā, ka trase pārsvarā bija slapja un mitra, mūsu braukšana bija piesardzīga. Man fiziskajā ziņā bija braukt daudz vieglāk.”

“Biju labi sagatavojies gan morālajā, gan fiziskajā ziņā, kā arī vitamīnu un dzērienu ziņā, kas man palīdzēja daudz ātrāk atjaunoties. Katru reizi, kāpjot uz motocikla, jutos izcili. Nevienu brīdi nesūdzējos un katru reizi kāpu uz motocikla, lai cīnītos un palīdzētu komandai izcīnīt pēc iespējas labāku rezultātu.”
Tieši Rožkalns bija tas braucējs, kurš noslēdza 24 stundu sacīkstes. Par to sportists uzzināja vien divas stundas pirms sacīkšu noslēguma.
“Divas stundas pirms finiša komandas šefs man pateica, ka, ņemot vērā, ka esmu aizvadījis stabilas un kvalitatīvas sacensības, tad tieši man būs dota iespēja noslēgt šo sacensību. Tobrīd kopvērtējumā mums nekas būtiski nevarēja mainīties, tāpēc pēdējos apļus nobraucu ļoti mierīgi un prātīgi, lai sasniegtu to, ko ļoti, ļoti vēlējos - pārrakstīt Latvijas vēsturi un kļūt par pirmo latvieti, kurš ir finišējis Lemānas 24 stundu sacīkstēs. Man tas izdevās! Janvārī visiem apsolīju, ka aizbraukšu no Biķerniekiem līdz Lemānai, un es to izdarīju. Gribētu pateikt milzīgu paldies savai ģimenei, atbalstītājiem un katram Latvijas fanam, kuru bija ļoti daudz. Tas mani tikai motivēja un dzina uz priekšu. Kopumā jāsaka, ka ir neaprakstāmas emocijas. Nebiju cerējis, ka ies tik labi. Šīs ir ļoti grūtas sacensības, bet mums izdevās finišēt. Jā, varbūt tas rezultāts nav tas augstākais, bet mēs sasniedzām finišu, kas arī bija galvenais. Ir jāizdara secinājumi, lai nākamgad būtu vēl labāki panākumi. Līdz ar to visus savus atbalstītājus, draugus un fanus ceru satikt 25.aprīlī, kad no Lemānas ar kemperi 19:30 ieradīšos savās mājās Rīgā, Biķernieku ielā 54, kur plānojas grandioza sagaidīšana,” turpina Rožkalns.

Ļoti iespējams, ka Rožkalnu šogad redzēsim vēl kādas izturības sacīkstēs, jo pēc aizvadītā posma par mūsu sportistu interesi izrāda citas komandas. “Šobrīd aktīvi runājam ar savu esošo komandu, kā arī ir notiek pārrunas ar citām komandām, lai man būtu iespēja nobraukt atlikušās divas 8h sacensības (Rožkalnam līgums ar savu komandu sākotnēji tika noslēgts par divām 24h sacīkstēm). Šobrīd man notiek pārrunas par startu Japānas posmā, kur ir interese par mani. Līdz ar to ceru, ka man būs iespēja ierakstīt vēl kādu vārdu Latvijas vēsturē.”