
ASV uzņēmums "7 Knots Digital" paplašināšanos Eiropā sāks tieši no Latvijas

ASV bāzētais B2B jeb "Bizness-biznesam" digitālā mārketinga jaunuzņēmums "7 Knots Digital" paplašinās uz Eiropu, par stratēģisko ieejas punktu izvēloties Latviju. Intervijā aģentūrai LETA "7 Knots Digital" dibinātājs un īpašnieks Džeimss Kārkliņš atklāj, ka Latvija tika izvēlēta tās spēcīgā digitālā talanta un labās angļu valodas prasmes dēļ.
Uzņēmums plāno nākamā gada laikā pieņemt darbā līdz 10 speciālistiem Rīgā un meklē sadarbības iespējas ar vietējām augstskolām un uzņēmumiem. Neraugoties uz karu reģionā, Kārkliņš norāda, ka ģeopolitiskā situācija nav viņus atturējusi. Tieši pretēji - "7 Knots Digital" redz Latviju kā ilgtermiņa bāzi, no kuras attīstīties tālāk.
Kāda bija sākotnējā ideja, dibinot "7 Knots Digital", un kā uzņēmums laika gaitā attīstījies?
"7 Knots Digital" ir dibināts Ņujorkā pirms vairāk nekā pieciem gadiem ar mērķi palīdzēt B2B uzņēmumiem, B2B medijiem un tehnoloģiju uzņēmumiem pārvērst saturu izmērāmos rezultātos. Mēs saskatījām tirgū robu, jo lielisks saturs ne vienmēr sasniedz lieliskus rezultātus. Tāpēc sākām ar ideju palīdzēt B2B uzņēmumiem panākt izmērāmus rezultātus - gan potenciālo klientu piesaistē, gan analītikā, gan arī kampaņu pārvaldībā.
"7 Knots Digital" sadarbojas ar B2B medijiem, tehnoloģiju uzņēmumiem un pasākumu rīkotājiem, tostarp nozīmīgām nozares izstādēm un konferencēm, palīdzot pārvērst saturu un mārketinga kampaņas izmērāmos rezultātos.
Mēs sākām darboties Ņujorkā, un kopš tā laika esam paplašinājušies uz Kanādu, Toronto, un tagad arī uz Rīgu, Latviju.
"Seven knots" jeb "septiņi mezgli" ir burāšanas termins, kas apzīmē ideālo ceļošanas ātrumu buru kuģim. Tas simbolizē stabilitāti un efektivitāti - un tieši to mēs arī cenšamies nodrošināt saviem klientiem.
Kādi ir "7 Knots Digital" ilgtermiņa plāni? Vai plānojat paplašināties vēl vairāk Eiropā vai arī citos kontinentos?
Jā, pilnīgi noteikti. Mēs vēlamies paplašināt savu klātbūtni Eiropā, taču Latvija un Rīga mums ir kā pamats - mēs vēlamies veidot savu komandu tieši šeit, Latvijā. Tāpēc tas ir ļoti būtiski - katrs darbinieks ir daļa no šī pamata.
Mūsu mērķis ir veidot klientu bāzi Eiropā. Mēs patiesi redzam, ka Latvijā ir bilingvāli talanti, augstas digitālās un tehnoloģiju prasmes, kā arī izcilas angļu valodas zināšanas, kas mūsu klientiem ir ļoti svarīgi. Šobrīd mēs meklējam darbiniekus vairākām būtiskām pozīcijām - digitālā mārketinga speciālistus, satura speciālistus un datu analītiķus. Mūsu mērķis nākamo sešu līdz divpadsmit mēnešu laikā ir pieņemt darbā astoņus līdz desmit cilvēkus Latvijā, Rīgā.
Katrs pieņemtais darbinieks mums ir kā pamatelements mūsu klātbūtnes nostiprināšanā. Ir profesionāli iemesli, kāpēc būt šeit, bet ir arī personīgi iemesli, kāpēc paplašināmies tieši Latvijā - manas saknes ir Latvijā, mana ģimenes izcelsme ir no šejienes, un personīgi man tā ir kā atgriešanās mājās. Esmu patiesi sajūsmināts būt šeit un attīstīt uzņēmumu Latvijā.
Mēs tikāmies ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru (LIAA) - konkrēti ar LIAA ārējās ekonomiskās pārstāvniecības Kanādā vadītāju Ilzi Lācgalvi - gandrīz pirms gada Toronto, Kanādā, konferencē "Collision Conference". LIAA mums ir bijusi ļoti nozīmīgs atbalsts - palīdzot atrast pareizos sadarbības partnerus, ieinteresētās puses un arī nodibināt uzņēmumu šeit. Mazāk nekā 12 mēnešu laikā mums Latvijā jau ir reģistrēts uzņēmums un pirmie darbinieki. Tas viss noticis ļoti īsā laikā, un mēs esam patiesi priecīgi un iedvesmoti.
Kā jūs iepazināties ar LIAA?
Tas notika pavisam nejauši. Mēs satikāmies ar LIAA tirdzniecības izstādē - digitālā mārketinga konferencē "Collision Conference" Toronto pagājušā gada jūnijā. Mēs pamanījām viņus izstāžu zālē, sākām sarunu ar LIAA pārstāvjiem, un mani patiesi pārsteidza, ka Latvija ir pārstāvēta Kanādā.
Es sāku stāstīt par mūsu uzņēmumu, par tā izaugsmi, un ļoti ātri man radās interese, kā mēs varētu sadarboties ar LIAA un paplašināt savu biznesu šeit, Latvijā. Tā bija nejaušība, ka mēs satikām LIAA, bet kopš tā brīža šī sadarbība ir bijusi lieliska - viņi mums ir bijuši ārkārtīgi nozīmīgi, lai mēs varētu nostiprināties šeit, izveidot pareizos kontaktus un izveidot nepieciešamo sadarbības tīklu.
Un tieši tas ir arī mūsu mērķis šeit - ne tikai pieņemt darbā darbiniekus, bet arī sadarboties ar vietējām universitātēm un uzņēmumiem, lai patiesi kļūtu par kopienas daļu gan Rīgā, gan Latvijā kopumā.
Kāds būs Latvijas komandas galvenais fokuss?
Mūsu Latvijas komanda būs centrs - ļoti līdzīgs tam, kā darbojamies ASV un Kanādā. Latvijas komandā mēs plānojam pieņemt darbā speciālistus digitālajā mārketingā, analītikā, kampaņu vadībā, kā arī klientu attiecību pārvaldībā.
Kā jau minēju, nākamo sešu līdz divpadsmit mēnešu laikā plānojam pieņemt darbā astoņus līdz desmit cilvēkus, un sākotnēji viņi galvenokārt atbalstīs mūsu klientus ASV.
Mēs plānojam Latvijā darboties kā attālināti strādājošs uzņēmums, vismaz sākumā, taču mūsu mērķis ir atvērt biroju, tiklīdz būsim izveidojuši komandu šeit. Sākumā mēs uzsāksim darbu kā attālināts uzņēmums.
Tātad šobrīd nav plānu atvērt fizisku biroju?
Šobrīd vēl ne. Mēs pašlaik apsveram kopstrādes telpas, un mūsu komanda tur pavadīs dažas dienas nedēļā, jo uzskatām, ka klātienes mijiedarbība ir patiešām svarīga.
Tāpēc arī es šobrīd esmu šeit - lai tiktos ar mūsu jaunajiem darbiniekiem, apmācītu viņus un iepazīstinātu ar uzņēmuma darbību. Tikšanās klātienē ir ļoti vērtīga. To nevar aizstāt - būt fiziski uz vietas ir ārkārtīgi svarīgi.
Kāda veida investīcijas veiktas, lai izveidotu šo komandu Latvijā?
Šobrīd ieguldījumi galvenokārt saistīti ar jaunu darbinieku pieņemšanu - darbinieku izmaksas, tehnoloģijas, piemēram, portatīvie datori un resursi attālinātam darbam. Mēs esam digitālā mārketinga aģentūra, tāpēc darbojamies kā klientu komandu paplašinājums, kā partneri. Lielākā daļa mūsu ieguldījumu ir saistīta ar cilvēkiem.
Mums Latvijā ļoti patīk cilvēku zinātkāre un spēja pielāgoties. Šajā reģionā cilvēki ir ļoti ziņkārīgi, viņi ātri pielāgojas jaunām tehnoloģijām - īpaši mākslīgajam intelektam. Mums tas ir ļoti būtiski - izveidot spēcīgu talantu pamatu ar cilvēkiem, kuri ir ziņkārīgi un pielāgojas. Un mums kā ASV uzņēmumam tas ir īpaši svarīgi, un tieši to mēs arī meklējam.
Vai jau esat atraduši kādus darbiniekus?
Jā, esam. Mēs jau esam atraduši darbiniekus digitālā mārketinga jomā, e-pasta mārketinga automatizācijā un satura mārketingā. Jā, mēs jau esam atraduši cilvēkus, veidojam savu klātbūtni šeit, un es esmu patiesi sajūsmināts par iespēju augt šeit Latvijā un reģionā kopumā.
Vai ir plānotas kādas partnerības vai sadarbības ar Latvijas uzņēmumiem? Vai jau ir uzņēmumi, kas ir gatavi sadarboties?
Mēs esam ļoti ieinteresēti potenciālā sadarbībā ar universitātēm, piemēram, Rīgas Tehnisko universitāti un Rīgas Biznesa skolu. Mēs vēlamies atbalstīt prakses programmas, lai attīstītu un veicinātu jaunu talantu izaugsmi digitālajā mārketingā, analītikā un mākslīgajā intelektā. Mēs redzam, ka šajās augstskolās ir lielisks potenciāls un talantīgi studenti, taču mēs vēlamies būt vairāk nekā tikai darba devējs - mēs vēlamies būt partneris universitātēm.
Es domāju, ka Latvija ir gatava, bet tai ir vajadzīgi tādi uzņēmumi kā mūsējais, kas darbojas kopā ar universitātēm - tieši lekciju telpās. Tas mūs aizrauj - kā mēs varam iesaistīties mācību procesā, ne tikai piedāvājot prakses vietas, bet arī kā vieslektori. Mēs esam ļoti atvērti vieslekcijām un vēlamies palīdzēt izglītot jaunos talantus reģionā.
Vai ar to jūs domājat, ka jūsu uzņēmuma pārstāvji varētu būt vieslektori?
Tieši tā, jā.
Vai jūs jau sadarbojaties ar Latvijas universitātēm?
Mēs vēl nesadarbojamies, bet esam ļoti ieinteresēti šajā iespējā. Potenciāls ir milzīgs, un mēs patiešām ceram uz sadarbību ar šīm universitātēm. Mēs tikko esam izveidojuši savu uzņēmumu šeit, Latvijā, bet esam ļoti atvērti sadarbībai ar vietējām augstskolām.
Kā jūs vērtējat talantu kvalitāti Latvijā?
Tā ir ļoti augsta. Es patiešām ļoti augstu vērtēju Latvijas talantus. Latvija ir neliela valsts - aptuveni divi miljoni iedzīvotāju, taču tajā ir ārkārtīgi talantīgi un motivēti cilvēki. Un tas ir ļoti svarīgi tādam augošam uzņēmumam kā mūsējais - mums ir vajadzīgi darbinieki, kuri ir ziņkārīgi, spējīgi pielāgoties un motivēti. Mēs esam ļoti patīkami pārsteigti par šeit pieejamo talantu līmeni.
Latvijā ir izveidojušies "vienradžu" uzņēmumi, un tas ir palīdzējis - mēs spējam atrast talantus, kas jau iepriekš strādājuši šajos lielajos uzņēmumos. Cerams, ka kādu dienu arī mēs paši kļūsim par "vienradzi".
Jūsuprāt, kāda loma universitātēm ir digitālo talantu attīstībā Latvijā? Un vai uzņēmumiem vajadzētu vairāk sadarboties ar augstskolām?
Noteikti. Uzņēmumiem ir jāsadarbojas ar universitātēm un jādarbojas kopā ar studentiem jau lekciju laikā. Universitātes ir ļoti svarīgas, jo tās nodrošina pamatzināšanas un veido vietējo talantu bāzi. Tāpēc ir ļoti svarīgi attīstīt šīs pamata prasmes.
Mēs redzam savu lomu kā talantu attīstītājiem, sniedzot studentiem un jaunajiem profesionāļiem iespējas iegūt reālu pieredzi uzņēmējdarbībā. Patiesībā mēs plānojam sūtīt mūsu Latvijas darbiniekus uz ASV un Kanādu - uz apmācībām, lai viņi varētu satikt klientus, piedalīties nozares pasākumos, tādos kā tas, kur mēs iepazināmies ar LIAA. Ir ļoti svarīgi, lai mūsu darbinieki personīgi tiekas ar klientiem un mācās - šī pieredze ir neatsverama. Un mums kā uzņēmumam ir svarīgi, lai mūsu cilvēki attīstās un aug līdzi mūsu klientiem.
Cik darbinieku jums kopumā ir ASV un Kanādā?
Kopumā mums visā pasaulē ir gandrīz 20 darbinieki. Un kā jau minēju, tuvāko sešu līdz divpadsmit mēnešu laikā plānojam pieņemt darbā vēl astoņus līdz desmit cilvēkus Latvijā.
Parunāsim par jūsu iespaidiem par Latvijas digitālo attīstību kopumā. Kādas, jūsuprāt, ir Latvijas stiprās un vājās puses digitālās infrastruktūras ziņā?
Latvijā ir ļoti ātrs internets, stabilas Wi-Fi iespējas, kas ir būtiski tehnoloģiju uzņēmumam un digitālajai aģentūrai, kāda esam mēs. Esmu šeit bijis divreiz, un mani patiešām pārsteidza digitālās identitātes risinājumi - digitālie ID Latvijā ir ļoti inovatīvi un krietni atšķiras no tā, kas ir ASV. No šī viedokļa Latvija noteikti ir priekšā daudzām valstīm digitālās attīstības jomā - pat pārspējot to, ko redzam ASV.
Arī daudz talantīgu cilvēku, kurus intervējam vai jau esam pieņēmuši darbā, ir ļoti ieinteresēti izmantot jaunus mākslīgā intelekta rīkus. Tādi rīki kā "ChatGPT", "Gemini", "Clay" - mēs redzam, ka cilvēki šeit ir ziņkārīgi un aktīvi izmanto šīs tehnoloģijas, kas ir ļoti svarīgi mūsdienu digitālajā mārketingā.
Un vai redzat kādas vājās puses?
Es domāju, ka galvenā vājā puse ir Latvijas atpazīstamība pasaulē. Nezinu, vai to var saukt par mīnusu - drīzāk tā ir iespēja. Iespēja izglītot mūsu klientus un sadarbības partnerus par to, ko Latvija spēj piedāvāt uzņēmējdarbībai - ne tikai Eiropas Savienībā, bet arī globālā mērogā. Manuprāt, tā ir milzīga iespēja. Tāpēc, ja jāmin kāda vājība, tad tā būtu Latvijas atpazīstamības trūkums. Bet tas ir arī mūsu - tādu uzņēmumu kā mūsējais - uzdevums izglītot klientus un ieinteresētās puses par Latviju, tās digitālo ekosistēmu un potenciālo lomu starptautiskajā biznesā. Mēs to redzam kā lielu iespēju.
Kā jūs vērtējat digitālā mārketinga vidi Latvijā un Baltijas valstīs salīdzinājumā ar citiem tirgiem, kuros esat strādājuši?
Mūsu uzņēmums uzlabo savus pakalpojumus, izmantojot mākslīgo intelektu, un mēs uzskatām, ka tas ir ļoti svarīgi. Mēs nedomājam, ka mākslīgais intelekts aizstās cilvēkus, bet tas noteikti padara mūsu darbu efektīvāku un uzlabo pakalpojumu kvalitāti. Taču pats būtiskākais ir uzticēšanās - mūsu klienti ir B2B uzņēmumi no ļoti specifiskām nozarēm. Mēs strādājam ar klientiem veselības aprūpē, nekustamajos īpašumos, kiberdrošībā, modes un skaistumkopšanas jomā - dažādās industrijās.
Tāpēc ir ārkārtīgi svarīgi, lai mākslīgais intelekts tiktu izmantots pārdomāti - ar cilvēku verifikāciju un papildinājumu. Mēs vienmēr esam atklāti ar klientiem par to, kā izmantojam mākslīgo intelektu - satura radīšanā, potenciālo klientu vērtēšanā, kampaņu personalizēšanā. Un tieši Latvijas jaunajai komandai būs nozīmīga loma tajā, kā mēs mākslīgo intelektu integrēsim savos pakalpojumos, lai kļūtu vēl efektīvāki un sniegtu lielāku vērtību mūsu klientiem.
Vai ASV uzņēmumi ir ieinteresēti darboties Baltijā? Mūsu reģionu pašlaik ietekmē karš blakus kaimiņos - kā ASV uzņēmumi raugās uz šo reģionu?
Lielisks jautājums. Tas nav ietekmējis manu lēmumu, tāpēc esmu šeit. Mēs uztveram šo kā ilgtermiņa partnerību ar Latviju un tās kopienu. Katrs darbinieks mums ir būtisks - mēs būvējam uzņēmumu ilgtermiņā.
Mēs esam informēti par notiekošo teju kaimiņos, un tas, kas notiek, ir ļoti skumji, bet mēs vēlamies radīt iespējas Latvijai un uzņēmējdarbībai šeit. Tas mūs kā uzņēmumu nav atturējis, un mēs nedomājam, ka tas atturēs arī citus ASV uzņēmumus. Protams, mēs esam piesardzīgi, ņemot vērā situāciju.
Jūs iepriekš pieminējāt mākslīgo intelektu. Kā mākslīgā intelekta attīstība ir ietekmējusi jūsu uzņēmuma ikdienas darbu?
Tas ir ietekmējis mūsu uzņēmumu daudzos veidos, galvenokārt klientu apkalpošanā un komunikācijā ar klientiem. Katru klientu tikšanos mēs ierakstām ar mākslīgā intelekta palīdzību. Mēs izmantojam rīku "Fireflies", kas ieraksta tikšanās un pārveido sarunas tekstā. Tas ir ļoti vērtīgs līdzeklis turpmākiem soļiem un uzdevumu izpildei.
Mēs izmantojam mākslīgo intelektu, lai palīdzētu klientiem personalizēt kampaņas, īpaši e-pasta mārketingā un sociālo mediju kampaņās, jo katru kampaņu var ļoti precīzi pielāgot. Tas ir pārsteidzoši, ko ar mākslīgā intelekta palīdzību var sasniegt personalizācijā. Mēs ļoti ticam mākslīgajam intelektam, taču uzskatām, ka cilvēkiem ir jāstrādā kopā ar mākslīgo intelektu, nevis mākslīgajam intelektam jāaizstāj cilvēki. Tas, manuprāt, ir ļoti svarīgi.
Kā mākslīgais intelekts kopumā pārveido jūsu pārstāvēto nozari?
Daudzos veidos - mēs sadarbojamies ar daudziem mediju uzņēmumiem, un mākslīgais intelekts pārveido viņu darbību redakcijās, maina veidu, kā tiek radīts un uzlabots saturs, īpaši meklētājprogrammu optimizācijas (SEO) jomā, kā arī klientu apkalpošanā un klientu panākumu nodrošināšanā. Daudzi mūsu klienti jūt mākslīgā intelekta ietekmi. Tomēr viņiem ir jāpieņem mākslīgais intelekts un jāintegrē tas savos darba procesos, klientu mijiedarbībā un satura radīšanā. Ja viņi to nedarīs, viņi atpaliks. It īpaši mūsu nozarē ir jābūt modriem un jādomā nākotnes perspektīvā, pretējā gadījumā atpaliksi. Mūsu nozari ļoti ietekmē mākslīgais intelekts, un tas attiecas arī uz mūsu klientiem. Taču tas ir iespēju laiks mums, jo mēs palīdzam viņiem izmantot mākslīgā intelekta rīkus un platformas.
Daudzi eksperti brīdina, ka mākslīgais intelekts var izraisīt būtisku krāpniecības pieaugumu un nepatiesas, maldinošas informācijas izplatību. Vai, jūsuprāt, šobrīd ir veidi, kā ar to efektīvi cīnīties vai tam aizsargāties?
Jā, tieši tāpēc ir nepieciešama cilvēka iesaiste mākslīgā intelekta izmantošanā. Ir jāveic pārbaudes. Mākslīgais intelekts var radīt "halucinācijas" - tas ir termins, kas nozīmē, ka tas var sniegt neprecīzas vai nepatiesas atbildes. Tāpēc ir svarīgi pārbaudīt mākslīgā intelekta sniegto informāciju, un tā ir daļa no mūsu procesa, strādājot ar klientiem.
Jā, es uzskatu, ka krāpniecība un mākslīgā intelekta nepareiza izmantošana vienmēr pastāvēs, bet veiksmīgi būs tie uzņēmumi, kas apvienos cilvēku un mākslīgā intelekta spējas.
Mākslīgais intelekts palīdz mums analīzē un lēmumu pieņemšanā, bet tas nepieņem lēmumus mūsu vietā. Mums ir nepieciešami cilvēki, kas pieņem gala lēmumus, un tas, manuprāt, ir ļoti svarīgi.
Vai ASV saturs, kas radīts ar mākslīgo intelektu, ir jāatzīmē kā "mākslīgā intelekta radīts"?
Tas kļūst arvien izplatītāk. Jā, ir tādas platformas kā "Facebook", kas ievieš noteikumus un rīkus, lai norādītu, vai saturs ir radīts ar mākslīgo intelektu. Tātad, jā, tas kļūst aizvien biežāk. Mēs mudinām mūsu klientus izveidot mākslīgā intelekta politiku savās mājaslapās, kurā skaidri norādīts, kādus rīkus viņi izmanto un kā tiek izmantots mākslīgais intelekts. Mēs to iesakām klientiem, lai organizācijā būtu sapratne par mākslīgā intelekta izmantošanu.
Atgriezīsimies pie jūsu uzņēmuma - cik ilgi jūs strādājat šajā uzņēmumā?
Vairāk nekā piecus gadus. Mēs sākām darbību 2019. gada beigās, tieši pirms Covid-19.
Kā Covid-19 ietekmēja jūsu biznesu?
Covid-19 pozitīvi ietekmēja mūsu biznesu, jo mūsu pakalpojumi ir atkarīgi no klientiem, kas meklē digitālos risinājumus un digitālo mārketingu. Covid-19 laikā digitālā mārketinga pieprasījums pieauga.
Kāds bijis "7 Knots Digital" apgrozījums un peļņa pagājušajā gadā?
Mēs esam privātu īpašnieku uzņēmums, tāpēc mūsu finanšu rādītāji netiek publiski izpausti.