"Rail Baltica" nepieciešams finansējums, lai atsavinātu īpašumus un izmaksātu cilvēkiem kompensācijas
foto: (Foto: Edijs Pālens/LETA)
Ministrijā skaidro, lai maksimāli apgūtu Eiropas Savienības (ES) finansējumu, tika sākti vairāku projektam nepieciešamo objektu iegūšanas procesi, taču "Rail Baltica" pamattrases projektēšanas darbu kavēšanās dēļ ne visi objekti tika iegūti.

"Rail Baltica" nepieciešams finansējums, lai atsavinātu īpašumus un izmaksātu cilvēkiem kompensācijas

Marianna Ozola

Jauns.lv / LETA

Valdība otrdien pieņēma zināšanai Satiksmes ministrijas (SM) informatīvo ziņojumu, kas paredz pārdalīt 348 912 eiro dzelzceļa projekta "Rail Baltica" nekustamo īpašumu iegūšanai.

SM norāda, ka 2023.gadā "Rail Baltica" nekustamo īpašumu pārvaldīšanai piešķirtos 348 912 eiro pārdalīs projekta nekustamo īpašumu iegūšanai, tostarp atsavināšanai.

Ministrijā skaidro, lai maksimāli apgūtu Eiropas Savienības (ES) finansējumu, tika sākti vairāku projektam nepieciešamo objektu iegūšanas procesi, taču "Rail Baltica" pamattrases projektēšanas darbu kavēšanās dēļ ne visi objekti tika iegūti. Tādējādi patlaban ir nepieciešams papildu finansējums objektu iegūšanai, kas noteikti projekta pirmās kārtas tvērumā.

Vienlaikus finansējums nepieciešams, lai izpildītu normatīvos noteikto institūcijas pienākumu kompensēt radītos zaudējumus bijušajiem nekustamo īpašumu īpašniekiem pēc īpašumu atsavināšanas, piemēram, pārcelšanās izdevumus, kā arī īstenotu "Rail Baltica" projekta īstenošanas likumā noteiktās institūcijas tiesības uz servitūta izlietošanu būvdarbu īstenošanai līdz nekustamo īpašumu atsavināšanai.

"Rail Baltica" centrālā mezgla būvlaukums Rīgas Centrālajā stacijā.

"Rail Baltica" centrālā mezgla būvlaukums Rīgas Centrālajā stacijā

Šogad novembra beigās apritēs četri gadi, kopš uzsākta "Rail Baltica" Rīgas Centrālā mezgla izbūve.

SM uzsver, ka prioritāri nepieciešams finansējums nekustamo īpašumu atsavināšanai un iegūšanai, kas atrodas posmos Latvijas/Lietuvas robeža-Misa, kā arī posmā Rīgas lidostas pasažieru stacija-Imantas stacija.

Tādējādi, ņemot vērā "Rail Baltica" ieviešanas termiņus, kā arī SM pienākumu veikt atlīdzības izmaksu par atsavināto nekustamo īpašumu, SM piedāvā daļu no nekustamo īpašumu iegūšanas procesu pabeigšanai nepieciešamā finansējuma rast, pārdalot finansējumu, kas piešķirts "Rail Baltica" iegūto nekustamo īpašumu apsaimniekošanai 2023.-2025.gadā.

Līdz 2025.gada beigām nekustamo īpašumu pārvaldīšanas provizoriskās izmaksas plānotas 408 540 eiro apmērā, tādējādi programmā izveidojies provizoriskais atlikums 348 912 eiro, ko novirzīt daļējai nekustamo īpašumu iegūšanai.

Jau vēstīts, ka atbilstoši "RB Rail" informācijai "Rail Baltica" pirmās kārtas izmaksas Baltijā varētu sasniegt 14,3 miljardus eiro, no tiem Latvijā - 5,5 miljardus eiro, tomēr ir iespējams potenciāls ietaupījums līdz 500 miljoniem eiro no tehnisko risinājumu optimizācijas, kā arī ir iespējami citi ietaupījumi.

"Rail Baltica" tilta balsta būvniecības darbi

Balsta konstrukcijas izbūve Daugavā notiks no baržas, izmantojot īpašu aprīkojumu. Tāpat projekta īstenošanā tiks veidotas speciālas rievsienu konstrukcijas un darbos ...

Kopējās projekta izmaksas atbilstoši izmaksu un ieguvumu analīzei Baltijā var sasniegt 23,8 miljardus eiro. Iepriekšējā izmaksu un ieguvumu analīzē 2017.gadā tika lēsts, ka projekts kopumā izmaksās 5,8 miljardus eiro.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.