Auto un tehnoloģijas

"Auto 2025" varēs skatīt britu un itāļu superauto

Biznesa nodaļa

Jauns.lv

Jau nākamajā nedēļā – no 25. līdz 27. aprīlim – Ķīpsalā starptautiskajā auto industrijas izstādē “Auto 2025” apmeklētājus priecēs britu superauto ražotāja “McLaren” modelis “Artura”, kurš līdzīgi kā mūsdienu sacīkšu formulas savā spēka agregātā apvieno sešcilindru benzīna dzinēju un elektromotoru. Un tas nav vienīgais superauto 30. jubilejas izstādē, ko varēs apskatīt gan autopircēju ceļveža whatcar.lv, gan citu dalībnieku ekspozīcijās!

Elektrifikācija, kas patiktu katram

“McLaren Artura” nav pirmais šīs markas superauto ar hibrīda sistēmu! Pirms vairāk nekā 10 gadiem “McLaren” ieviesa savu modeļu flagmani “P1”, kas bija viens no pasaulē vispār pirmajiem superauto ar hibrīda spēka iekārtu un kas sacīkšu trasēs apļa laikā pārspēja visus līdz tam zināmos superauto. Šāda motoru kombinācija pierādīja, ka elektrifikācijai ir vieta pat visaugstākajā līgā. Un ne velti – elektromotors savu maksimālo griezes momentu nodrošina momentāni, tādējādi papildinot iekšdedzes dzinēju, kam maksimālai vilkmei nepieciešami augsti apgriezieni.

“Artura” ir “McLaren” jaunās ēras superauto, un tā nosaukums veidots, apvienojot “mākslu” ar “nākotni” (art + future). Šis superauto, kas trīs dienas būs apskatāms whatcar.lv stendā Ķīpsalā, kopumā attīsta 680 zirgspēku jaudu, piedziņā apvienojot trīslitru sešcilindru benzīna dzinēju ar elektromotoru. Rezultātā aizmugurējo riteņu piedziņas “McLaren Artura” no vietas līdz 100 km/h paātrinās 2,9 sekundēs un maksimāli sasniedz 330 km/h.

Tā elektromotors paredzēts ne tikai sportiskās veiktspējas uzlabošanai, bet arī braukšanai simtprocentīgi elektriskā režīmā. Jā, 31 kilometrs ar pilnu uzlādi šodien neizklausās daudz, tomēr tas ir pietiekami, lai nepieciešamības gadījumā ikdienas gaitās brauktu pilnīgā klusumā un lieki sev nepievērstu apkārtējo uzmanību… cik nu tas ar “McLaren” gan ir iespējams. Interesanti, ka šī modeļa pārnesumkārbai nav atpakaļgaitas – braukšanai atpakaļgaitā tiek izmantota tikai un vienīgi elektriskā piedziņa.

Vācu klasika sacīkšu auto veidolā

Tāpat whatcar.lv ekspozīcijā Ķīpsalā būs apskatāms restaurācijas projekts uz 1973. gada “Porsche 911” bāzes, kas ieturēts leģendārās “RSR” modifikācijas stilā. “RS” jeb vāciski “rennsport” ir sacīkšu specifikācijām atbilstoša šī modeļa versija koplietošanas ceļiem, kādu ražotājs izgatavoja, lai kvalificētos dalībai sacīkstēs. Savukārt “RSR” versija ir īpaši iekārojama, jo tai ir vēl paplašinātas riteņu arkas un citi vizuāli iespaidīgi aerodinamiskie elementi.

Neskaitot eksterjera un interjera pārveidojumus, klasiskais “Porsche” spēkrats ir uzlabots arī tehniski, lai atbilstu oriģinālā “RSR” specifikācijām. Tās paredz pārbūvētu bremžu sistēmu, eļļas dzesēšanu, aizdedzes sistēmu, kā arī uzlabotu balstiekārtas konstrukciju. Būtiski ir pārveidota arī pārnesumkārba, kā arī uzbūvēts motors uz “3.0 SC” bāzes ar iespēju uzstādīt mehānisko inžektoru (šobrīd tam ir divu karburatoru sistēma). “Porsche 911” ir iekārojams jebkurā tā modeļa paaudzē, tomēr oriģinālā “RSR” versija ir visretākā, jo savulaik tika izgatavota tikai dažos desmitos eksemplāru.

No rallija uz koplietošanas ceļiem

“Toyota GR Yaris” ir mūsdienu autobūvē unikāls automobilis – šo jaudīgo trīsdurvju hečbeku japāņu autoražotāja sporta nodaļa “Gazoo Racing” izgatavoja, lai atbilstu WRC homologācijas prasībām. Mazu, jaudīgu un braukšanā patiesi sportisku hečbeku mūsdienās jau ir retums, tādēļ gan tirgū, gan speciālistu vidū “GR Yaris” tika sagaidīts kā savulaik nu jau leģendārie “Lancia Delta Integrale”, “Ford Escort RS Cosworth” vai “Peugeot 205 T16”.

Un “GR Yaris” ir ar ko lepoties – tam ir ne tikai robusta pilnpiedziņa, bet arī sērijveida ražošanā jaudīgākais trīscilindru benzīna motors, kas attīsta 305 zirgspēku jaudu. Īpaši iespaidīgi tas ir, ņemot vērā, ka motora tilpums ir tikai 1,6 litri – citu ražotāju spēkratos tāds jaudas apmērs tiek iegūts no vismaz divu litru turbomotora.

Izstādē aplūkojamais “GR Yaris” būs tā modernizētajā versijā, kas tagad ir pieejama ne tikai ar manuālo, bet arī astoņpakāpju automātisko pārnesumkārbu. Savukārt eksterjera konstrukcijā auto tagad, piemēram, ir jauns priekšējais buferis, kas sastāv no vairākām atsevišķām sekcijām – ja vadītājam sacīkšu trasē sanāk to apskādēt, tad jānopērk un jānomaina tikai bojātā sekcija, nevis viss buferis kopumā, kā tas bija iepriekš.

Lamborghini superauto īpašās modifikācijās

Kad “Lamborghini” nāca klajā ar savu apvidus auto modeli “Urus”, tas kļuva par visjaudīgāko sērijveida apvidnieku pasaulē. Daudzi rausta degunus, vai tad tik leģendārai itāļu superauto markai patiešām vajadzīgs apvidus auto? Suņi rej, bet karavāna iet tālāk – “Urus” izrādījies vispieprasītākais “Lamborghini” modelis, pircējiem tas rindā jāgaida gandrīz divus gadus, bet lietotie eksemplāri augstā pieprasījuma un pircēju nepacietības dēļ var maksāt pat vairāk nekā jauns. Izstādē būs apskatāma šī modeļa jaunākā un visjaudīgākā modifikācija “Performante”. Salīdzinājumā ar standarta “Urus” šim ir ievērojami palielināta jauda, samazināts svars un uzlabota aerodinamika. Tā V8 turbomotors “Performante” versijā attīsta 666 zirgspēku jaudu, ļaujot līdz 100 km/h paātrināties nieka 3,3 sekundēs un maksimāli sasniegt 306 km/h.

Vēl viens “Lamborghini” superauto, kas varētu paspēt uz izstādi, ir braukšanai apvidū pielāgots “Lamborghini Huracan Evo” superauto īpašajā “Sterrato” modifikācijā, kas tiks izgatavota tikai 1499 vienību ierobežotā sērijā. “Sterrato” versijas “Lamborghini” izceļas ne tikai ar savu piemērotību superkāriem līdz šim neierastā vidē, bet arī faktu, ka tas ir pēdējais itāļu superauto “Lamborghini” ražotāja spēkrats bez elektrifikācijas tā spēka piedziņā. Tas joprojām ir aprīkots ar 5,2 litru V10 atmosfērisko benzīna dzinēju, pilnpiedziņas sistēmu un keramiskajām bremzēm. No standarta superauto tas atšķiras ar paaugstinātu klīrensu, papildu apakšdaļas aizsardzību un citādu balstiekārtas regulējumu. Turklāt šī divdurvju kupeja apvidus braukšanai ieguvusi režīmu “Rally”, gluži kā iepriekšminētajam apvidniekam “Urus Performante”, kas paredzēts ceļa segumam ar zemu saķeres koeficientu.

Citi sportiski un jaudīgi auto modeļi

Izstādē “Auto 2025” būs arī citi sportiskie jaunie automobiļi, Piemēram, “Moller Auto” stendā būs eksponēts jaunais "Audi S5", kas tirgū nonācis tikai šogad un ir aprīkots ar 367 zirgspēku jaudīgu trīslitru benzīna turbomotoru. Pateicoties “quattro” pilnpiedziņai, tas no vietas līdz 100 km/h paātrinās tikai 4,5 sekundēs. Savukārt konkurējošo kontinentu pārstāvēs “Corvette C8 Stingray”, kas savā jaunākajā paaudzē vizuāli atgādina itāļu superauto. Ja dažās iepriekšējās desmitgadēs par “Corvette” smīkņāja kā par automobili, kas spējīgs ātri braukt tikai taisnē, tad tā jaunākajā paaudzē amerikāņu inženieri ir krietni papūlējušies arī pie citiem aspektiem, kas mūsdienu sportiskam auto ir svarīgi. Rezultātā 500 zirgspēku jaudīgais V8 muskuļauto sarežģīto Nirburgringas trasi nobrauca apļa laikā, kas ir salīdzināms ar “Lamborghini Huracan” un “McLaren 12C” sniegumu šajā pašā trasē. 

Lielākā autoizstāde Baltijā

25.–27. aprīlī Baltijas nozīmīgākais auto nozares pasākums – starptautiskā autoindustrijas izstāde “Auto 2025” – automīļus un nozares profesionāļus Ķīpsalā pulcēs jau 30. reizi! Izstāde apvieno trīs sadaļas: “Jauni auto”, “Auto mehānika” un “Auto Exotica”. Pirmajā izstādes dienā – 25. aprīlī izstādes “Auto 2025” apmeklētāji varēs būt liecinieki iespaidīgām Baltijas pirmizrādēm – auto dīleri sola “Renault 5”, “Dacia Bigster”, “Opel Mokka”, “Opel Frontera”, “Forthing V9”, “Forthing S7”, “Citroen C3 Aircross”, “Nissan ARIYA NISMO”, “Škoda Enyaq”, “Škoda Elroq” un “Škoda Kodiaq RS”,  “Hyundai Inster”, “BYD ATTO 2” un citu auto debijas Ķīpsalā.