
Latvijā strauji pieauguši elektroauto un ārēji lādējamo hibrīdauto pārdošanas apjomi

2025. gada 1. ceturksnī Latvijā par 122,5% pieaugusi elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto reģistrācijas apjomi, salīdzinājumā ar attiecīgo periodu aizvadītajā gadā.
2025. gada 1. ceturksnī vieglo pasažieru un vieglā komerctransporta reģistrācijas Latvijā ir pieaugušas par 4% salīdzinājumā ar 2024. gada attiecīgo periodu. Nozīmīgs pieaugums vērojams jaunu vieglo pasažieru automobiļu reģistrācijās – par 22,3%, sasniedzot 4777 vienības, salīdzinot ar 3905 vienībām 2024. gada 1. ceturksnī.
Īpaši strauji audzis jauno ārēji lādējamo hibrīdauto (PHEV) segments – reģistrētas 480 vienības, kas ir 344,4% pieaugums pret 108 vienībām 2024. gada pirmajā ceturksnī. Šis kāpums būtiski ietekmējis kopējo tirgus dinamiku. Jāpiezīmē, ka arī 2024. gadā PHEV reģistrācijas vairāk nekā divkāršoja 2023. gada rezultātu, savukārt 2025. gada 1. ceturksnī sasniegts jau 62,66% no visa 2024. gada PHEV reģistrāciju apjoma.
Jauno elektromobiļu reģistrācijās novērojams 12,2% pieaugums – 294 vienības 2025. gadā pret 262 vienībām 2024. gadā. Vēl izteiktāks kāpums reģistrēts lietotu elektromobiļu segmentā – 164,6%, no 271 vienības 2024. gadā uz 717 vienībām 2025. gada 1. ceturksnī, kas jau ir sasniedzis 41,66% no 2024. gada kopējā rezultāta.
Fizisko personu interese par videi draudzīgāku mobilitāti būtiski aug – elektromobiļu un PHEV iegādes apjoms šajā grupā palielinājies par 153,4%, savukārt juridiskās personas reģistrējušas 2 reizes vairāk šādu transportlīdzekļu nekā pirms gada.
“EKII elektromobiļu iegādes atbalsta programma fiziskām personām ir bijis izšķirošs faktors šī segmenta izaugsmē – sniedzot gan finansiālu, gan informatīvu atbalstu, tā palīdzējusi cilvēkiem spert soli pretī ilgtspējīgākai mobilitātei. Uzlabotā programma atbalstam daudzbērnu ģimenēm ir devusi īpašu grūdienu 2025. gada pirmajā kvartālā, kas ir īpaši svarīgi šajos biznesam klusajos / finansiāli grūtajos mēnešos,” atzīmē Auto asociācijas valdes priekšsēdētājs Andris Kulbergs.
Jaunu benzīna automobiļu reģistrācija pieaugusi par 16,3%, savukārt dīzeļdzinēju automobiļu – par 8,9%. Tas liecina par stabilu pieprasījumu arī pēc tradicionālajiem dzinējiem līdztekus elektroauto segmenta izaugsmei.
TOP 3 populārākās jauno vieglo pasažieru automobiļu markas saglabājušās nemainīgas: Toyota – kāpums par 35,2%, Škoda – kāpums par 13,6%, Volkswagen (VW) – kāpums par 20%. Savukārt, lietoto vieglo pasažieru automobiļu segmentā novērotas nelielas izmaiņas: BMW saglabā līdera pozīciju, Volvo ar 16,4% kritumu joprojām otrajā vietā, bet VW pakāpies uz trešo vietu, apsteidzot Audi.
Pretēji vieglo auto segmentam, smagā komerctransporta reģistrācijas 2025. gada 1. ceturksnī samazinājušās par 23,2% (no 319 vienībām 2024. gadā uz 245 vienībām 2025. gadā). Tas skaidrojams ar vispārēju ģeopolitikas ietekmi reģionā un saspīlējumus tranzīta loģistikas biznesā, kam ir tieša ietekme uz klientu autoparka nomaiņu/ papildināšanu.
Tomēr daļai ražotāju šis ceturksnis bijis īpaši veiksmīgs: Scania pārņēmusi tirgus līdera pozīciju, reģistrējot 128 vienības – pieaugums par 28%, Volvo nokritusies uz otro vietu ar 48,5% kritumu, DAF pakāpusies no ceturtās uz trešo vietu, savukārt MAN piedzīvojis izteiktu izrāvienu – kāpums par 142,9%, ieņemot ceturto vietu (no septītās).
“2025. gada 1. ceturksnis apliecina, ka Latvijas auto nozare turpina attīstīties divos virzienos – gan saglabājot stabilu pieprasījumu pēc tradicionālajiem auto, gan piedzīvojot spēcīgu izrāvienu alternatīvās piedziņas transportlīdzekļu segmentā. Šī dinamika norāda uz patērētāju gatavību pielāgoties zaļākai mobilitātei, ja ir pieejams atbalsts un izvēle, tāpēc ir nepieciešams valdībai nevilcināties ar atbalsta programmas finansējuma apstiprināšanu, kas īpaši veiksmīgi startējusi daudzbērnu ģimeņu atbalstam,” uzsver Auto asociācijas valdes priekšsēdētājs Andris Kulbergs.