Kā tapa un ko reāli spēj Latvijā projektētais armijas transportlīdzeklis Fox?

Auto ziņas

Jauns.lv

0

Kādā no Autoziņu apvidus auto testiem viesspēlētāja lomā piedalījās arī neparasts militārais transportlīdzeklis Fox. Tā uzbūve un izcelsme raisa lielu interesi, tāpēc iepazīsim projektu tuvāk. VR-1- Fox jeb vienkārši Fox ir militāra transportlīdzekļa prototips.

To izstrādājis Latvijas uzņēmums VR Cars. Kā stāsta uzņēmuma īpašnieks un idejas autors Ali Jansons, doma par šāda braucamrīka nepieciešamību radusies analizējot šādu spēkratu konstrukciju un pieejamību. Ali Jansons, VR Cars īpašnieks: "Mēs apspriedām, kādas mašīnas ir pieejamas. Nonācām pie tā, ka viss ir novecojis.”

Balstoties uz pieredzi, kas gūta būvējot un remontējot sacīkšu automašīnas, tapa pirmais prototips. Atsauksmes pēc tā prezentācijas bija dažādas un neslēpti skeptiskas. A. Jansons: "Bija cilvēki, kas teica, ka tādu var sametināt trīs vakaros, un arī tādi, kas apgalvoja, Latvijā mašīnu no nulles uzbūvēt nav iespējams.”

Gatavais Fox ir pierādījums, ka kļūdījās kā vieni, tā otri. Uzbūvēt no nulles tādu mašīnu var, taču noteikti ne trīs vakaros. Patlaban Fox intensīvi izmēģina Nacionālie Bruņotie spēki. Aivars Ronis, NBS Apvienotā štāba virsseržants: "Visas vienības saka, ka Fox noderēs uzdevuma izpildei." Ja slavenā Patria tomēr ir vairāk bruņmašīna, tad Fox vairāk līdzinās lielam kvadrociklam jeb ATV. Ko tāds darīs kaujas laukā, ja nav ne jumta, ne durvju, ne logu? A. Ronis: "Ir apakšvienības, kas veic uguns koriģēšanu. Bez jumta un vaļēju kabīni ir vieglāk "sajust" apkārtni.”

Jansons: "Virsuzdevums bija panākt, lai karavīram būtu maksimāli komfortabli." Ar komfortu nebūt nav domāts kondicionētājs vai ādas sēdekļi, bet gan pēc iespējas vieglāka spēkrata lietošana. "Jo grūtāk braukt, jo vairāk esi ar to aizņemts. Jo vieglāk braukt, jo vairāk fokusējies uz to, kas notiek apkārt." Lai gan ātrums te nav galvenais, Fox ir pārsteidzoši atsaucīgs un viegli stūrējams. Redzamība uz priekšu gan nav ideāla augstā priekšas dēļ, toties sēdpozīcija ir teju ideāla - kaut neregulējas ne stūre, ne sēdeklis! Vadības ierīces arī atrodas neparastā vietā.

Gatavā Foxā viss izskatās pašsaprotami un vienkārši. Tomēr panākt šādu rezultātu nebūt nebija tik pašsaprotami un vienkārši. Ali Jansons: "Veiktspēja, ergonomika...Un šausmīgi daudz laika esam patērējuši, lai panāktu visos četros stūros vienādas detaļas." Fox konstrukcijā plaši izmantotas autosportā pārbaudītas iestrādes. Esat dzirdējuši par rallijreidu mašīnām un bagijiem, kam visi četri stūri ir vienādi? Foxam ir tāpat. Dzinējs nāk no Ford pikapa. Ar vienu pamata un vienu papildus degvielas tvertni "lapsa" var noskriet 700 - 900 km. Ja motoru sašauj, to var nomainīt kopā ar kārbu.

Vispār jau Foxam var pieskrūvēt arī durvis. Taču operācijas laikā tās var aizkavēt. Tieši tikpat ātri vai iekļūt un izkļūt aizmugurē. Tas bija viens no uzstādījumiem, jo standarta pikapa aizmugurē pilnībā ekipēts karavīrs nevar ne iekāpt, ne izkāpt. Jābrauc kravas kastē, kas ir bīstami. Fox konstrukcija pielāgota NATO standartiem - piemēram, kontaktligzda sānos akumulatora uzlādei no cita transportlīdzekļa. Augšā uz karkasa var uzstādīt pamatīgu šaujamo! Fox var pastrādāt arī kā kravas mašīna vai pat ambulance - starp sēdekļiem ir vieta NATO standarta nestuvēm. Vinča noderēs neparedzētām situācijām kā tad, ja reljefs pārsteidz Foxu nesagatavotu. Tas var izvilkt pats sevi. Lai radītu šādu transportlīdzekli, nepieciešamas zināšanas, finansējums un atzinība. To VR Cars saņēmis arī no citu valstu karavīriem. A. Jansons: "Man ir bijuši ciemos karavīri no "vecās" Eiropas valstīm. Viņi ir pozitīvi pārsteigti, ko sniedz šis verķis.