Bankrotējusī Igaunijas nacionālā lidsabiedrība katru mēnesi maksāja 190 tūkstošus eiro apšaubāmai konsultāciju kompānijai
foto: Skorzewiak / Alamy/ Vida Press
Igaunijas parlamenta pretkorupciijas komisijas priekšsēdētāja paziņojusi, ka "Nordica" kompanijas vadība un Klimata ministrijas amatpersona pieķerta melos.

Bankrotējusī Igaunijas nacionālā lidsabiedrība katru mēnesi maksāja 190 tūkstošus eiro apšaubāmai konsultāciju kompānijai

Biznesa nodaļa

Jauns.lv / LETA

Bankrotējušās Igaunijas nacionālās aviokopānijas zīmola "Nordica" padomes sēžu protokolus atklātas iespējamas nelikumības, kurās iesaistīta gan uzņēmuma vadība, gan Klimata ministrijas amatpersona, norāda Igaunijas parlamenta pretkorupcijas komisijas priekšsēdētāja Anastasija Kovaļenko Kelvate.

Jau ziņots, ka 2024. gada 20. novembrī, pēc tam, kad potenciālais investors atteicās no darījuma, Igaunijas nacionālā lidsabiedrībā "Nordic Aviation Group", kas strādā ar zīmoliem "Nordica" un '" XFly", paziņoja par bankrotu. Pēc bankrota pieteikšanas Igaunijas parlamenta pretkorupcijas komisija uzsāka izmeklēšanu, kurā "Nordica" uzraudzības padomes sēžu protokolos pamanīja iespējami krimināli sodāmas darbības.

"Jaunā vadība ilgu laiku publiski meloja, apgalvojot, ka "Nordica" vairs nedraud bankrots. "Nordica" vadītājs Remko Altheiss šo paziņojumu medijiem sniedza 7.novembrī, lai gan pirms tam, gan nedēļu pēc šī paziņojuma medijiem vadība uzraudzības padomes sēdē atzina, ka situācija ir kritiska, un bankrots tika pasludināts jau 20. novembrī," sacīja Kovaļenko-Kelvarte.

Pēc komisijas priekšsēdētājas domām, meloja arī Klimata ministrijas amatpersona, kas ir "Nordica" uzraudzības padomes loceklis. "Sanders Salmu komisijas sēdē melojis, apgalvojot, ka "Nordica" līgums ar konsultāciju uzņēmumu "Knighthood Global", kas izmaksā 190 000 eiro mēnesī, ir tikai uz sešiem mēnešiem, sākot no 2023.gada augusta," sacīja opozīcijā esošās Centra partijas deputāte.

Itālijā ierosināta krimināllieta par kompānijas krāpniecisku bankrotu

"Vēlos atgādināt, ka Itālijā ir ierosināta krimināllieta pret šīs kompānijas vadību saistībā ar aviokompānijas krāpniecisku bankrotu. Iepazīstoties ar protokoliem, atklājās, ka 27.februārī līgums ar šo uzņēmumu tika pagarināts uz nenoteiktu laiku. Tas notika situācijā, kad četrus mēnešus pirms līguma pagarināšanas toreizējais klimata ministrs Kristens Mihals tika informēts par "Knighthood Global" kriminālo pagātni. Neraugoties uz to, uzraudzības padome kopā ar ministrijas pārstāvjiem pieņēma lēmumu turpināt sadarbību ar šo uzņēmumu," sacīja Kovaļenko-Kelvarte.

Viņa piebilda, ka līgums "Nordica" izmaksāja milzīgu summu un, pateicoties tā pagarināšanai, no "Knighthood Global" darbā pieņemtie cilvēki varēja turpināt strādāt "Nordica" vadībā un saņemt par to atalgojumu. "Līdz pat šai dienai nav skaidrs, kāpēc iepriekšējais vadītājs pēkšņi aizgāja, lai gan bija solījis strādāt līdz gada beigām. Pēc uzraudzības padomes un valdes teiktā, visiem tas bija negaidīti, taču jau divas dienas pēc iepriekšējā vadītāja aiziešanas bija pieejams jauns konsultāciju uzņēmums un līdz ar to arī jauns vadītājs," sacīja parlamenta opozīcijas deputāte.

Kā viņa pauda, joprojām nav zināms, kāpēc tika izveidota sadarbība ar minēto konsultāciju uzņēmumu. "Mēs zinām tikai to, ka netika veikts neviens publiskais iepirkums, kas pats par sevi rada šaubas. Uzraudzības padome nav apspriedusi šo sadarbību, un viens no uzraudzības padomes locekļiem ir konsultāciju firmas partneris. Lai gan šis loceklis oficiāli atkāpās no visiem lēmumiem, pretkorupcijas komisija vēl nav saņēmusi nekādus dokumentārus pierādījumus par to, kā tika izvēlēts partneris, kādi bija nosacījumi, kādas bija iespējas un kam vēl tika prasīti piedāvājumi," sacīja Kovalenko-Kelvarte.

Katru mēnesi no kompānijas tika "izsūknēti" 190 000 eiro

Viņa sacīja, ka "Nordica" cenšas noslēpt detaļas par "Knighthood Global" nolīgšanu. "Lai gan parasti dokumenta nosūtīšana aizņem desmit minūtes, komisijai tika nosūtīts kopsavilkums, kura sagatavošana aizņēma 50 dienas," sacīja deputāte. Viņa arī teica, ka ir jāizmeklē "Nordica" finansiālās vajadzības. Ja uzņēmums pastāvīgi nonāca finansiālās grūtībās, kā tas garantēja savu saistību izpildi pēdējā pusotra gada laikā, jautāja politiķe.

"Pagaidām daudzas lietas par "Nordica" ir neskaidras, un ir iespējams, ka tuvākajā laikā atklāsies jauni fakti. Tomēr šobrīd ir zināms, ka ilgā laika posmā no 'Nordica" katru mēnesi tika izsūknēti 190 000 eiro apšaubāmai konsultāciju firmai, ka tā bija iesaistīta privatizācijas procesā un ka honorāri tika maksāti cilvēkiem, kuri faktiski noveda "Nordica" līdz bankrotam," sacīja Kovaļenko-Kelvarte.

Jau vēstīts, ka pērn novembrī kļuva zināms, ka "Nordic Aviation Group" tiks slēgta un iesniegs bankrota pieteikumu pēc tam, kad neveiksmīgi beidzās sarunas ar potenciālo investoru - Latvijas nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" mazākuma akcionāru, Dānijas uzņēmēju Larsu Tūsenu.

Pērn pavasarī Igaunijas valdība principiāli atbalstīja septiņu valstij piederošu kompāniju privatizāciju. To vidū ir "Nordica" un "Transpordi Varahaldus", kas ir aktīvu pārvaldības uzņēmums un sniedz "Nordica" un "Regional Jet" lidmašīnu līzinga pakalpojumus un gādā par lidmašīnu nodrošināšanu ar rezerves daļām. Kompānijas flotē ir septiņas lidmašīnas "Bombardier", kas visas tiek iznomātas "Nordica".

Igaunijas valdība bija nolēmusi pārdot "Nordic Aviation Group", jo kompānija sniedz apakšuzņēmuma pakalpojumus un nav iemesla uzskatīt, ka tās sāks piedāvāt lidojumus no Tallinas, kas nozīmē, ka grupai nav stratēģiska mērķa Igaunijas valsts interesēs.

"Nordic Aviation Group" tika izveidota 2015.gadā pēc tam, kad iepriekšējās Igaunijas nacionālās lidsabiedrības "Estonian Air" darbība tika izbeigta saistībā ar Eiropas Komisijas atzinumu, ka Igaunijas valsts sniegtā palīdzība kompānijai nav bijusi likumīga. Toreiz "Nordica" galvenie izvirzītie mērķi bija nodrošināt lidojumus no Tallinas, radīt konkurenci aviācijas tirgū un darboties komerciāli ilgtspējīgā veidā. Tomēr 2019.gadā grupa pārtrauca lidojumus no Tallinas, jo nespēja konkurēt ar citām aviokompānijām.