Rīgas brīvosta plāno Kundziņsalu pārveidot par modernāko loģistikas centru Baltijā
foto: LETA
Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs Sandis Šteins.

Rīgas brīvosta plāno Kundziņsalu pārveidot par modernāko loģistikas centru Baltijā

Jauns.lv

Jauns.lv/LETA

Nākamā gada laikā būtu jāpanāk vienošanās par jaunā pasažieru termināļa finansēšanu un būvniecību, sacīja Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs Sandis Šteins.

Tāpat viņš minēja, ka nākamgad jāsāk darbi ostas akvatorijā pie ED dambja nojaukšanas, lai nodrošinātu lielo kruīza kuģu un pasažieru prāmju piekļuvi jaunajam terminālim. "Vienlaikus ar pasažieru satiksmes infrastruktūras attīstības darbiem ļoti svarīgas Rīgas ostai būs kopā ar Rīgas pašvaldību un Ekonomikas ministriju (EM) sāktās sarunas ar līniju operatoriem regulāras pasažieru satiksmes (pasažieru prāmju) līnijas atjaunošanā uz un no Rīgas ostu," minēja Šteins.

Viņš skaidroja, ka nākamgad nepieciešama vēl ciešāka sadarbība ar pilsētas institūcijām, lai veicinātu ražojošo nozaru uzņēmumu attīstību gan ostā, gan Rīgas pilsētas pieostas teritorijās, kā arī kvalitatīvu ceļu transporta savienojumu izveidi starp ostas un pilsētas pieostas teritorijām

Šteins atzīmēja, ka uz nākamo gadu Rīgas osta skatās optimistiski, jo gan Rīgas brīvostas pārvaldes analītiķu, gan ostas termināļu pārstāvju prognozes liecina, ka ostas kravu apmērs 2025.gadā saglabāsies vismaz šī gada līmenī, bet, sagaidot ekonomikas būtisku atveseļošanos Latvijā un galvenajos eksporta tirgos, kravu apgrozījums varētu pat nedaudz pieaugt.

Vienlaikus viņš uzsvēra, ka transporta nozari būtiski satricinājumi var skart arī nākamajā gadā. "Turpinās karš Ukrainā un konflikti Tuvajos Austrumos, nenoteiktību globālajos tirgos rada arī bažas par ASV starptautiskās tirdzniecības politiku turpmākajos gados. Sankcijas, tirdzniecības kari, aizliegumi un boikoti var aptvert arvien jaunas preču grupas, transporta veidus un loģistikas virzienus," papildināja Šteins.

Viņš sacīja, ka loģistikas piegāžu ķēdes, kas izveidojušās patlaban, var atkal tikt pilnībā izjauktas un nav prognozējams, kādu iespaidu tas atstās uz Rīgas ostu.

Tāpat viņš minēja, ka Rīgas ostas ilgtspējīgu attīstību un augošu kravu apmēru ilgtermiņā var nodrošināt tikai attīstot Rīgas ostu kā augstas pievienotās vērtības industriālo klasteri ar mūsdienīgām ražotnēm un jaudīgiem loģistikas pakalpojumu sniedzējiem, turpinot ostas visaptverošu digitalizāciju un automatizāciju.

Līdz ar to, viņaprāt, lielākais izaicinājums nākamgad būs visu plānoto ostas infrastruktūras attīstības, digitalizācijas un investīciju piesaistes projektu mērķtiecīga realizēšanu.

Tāpat nākotnē izaicinājums būs Eiropas Savienības (ES) zaļais kurss, klimatneitralitātes prasības un "zaļās" ostas mērķu realizēšana. "Nozare pārkārtojas klimatneitrālas darbības virzienā - aizvien biežāk sāk dominēt procesu automatizācija, bezizmešu tehnoloģijas, dekarbonizācija un atjaunīgās enerģijas iniciatīvas. Šī gada beigās Rīgas ostā regulāri sāka ienākt vairāku kompāniju jaunuzbūvēti kuģi, kas darbojas ar alternatīvo degvielu piedziņu," minēja Šteins.

Tostarp nākamgad plānots jaunā satiksmes pārvada izbūvi no Tvaika ielas uz ostas teritorijām Kundziņsalā. Projekta laikā Rīgas brīvostas pārvalde veic ostas un publiskās infrastruktūras objektu izbūvi Kundziņsalā, tostarp mūsdienīgāka ostas caurlaides punkta izbūvi. Savukārt Rīgas pašvaldība realizē satiksmes pārvada būvniecību. Projekts ir nozīmīga daļa no Rīgas ostas attīstības plāna, kas paredz izveidot Kundziņsalu par mūsdienīgāko ostas teritoriju ar digitalizētu un automatizētu, ostas klientu prasībām atbilstošu loģistikas infrastruktūru, uzsvēra Šteins.

Tāpat viena no nākamā gada prioritātēm Rīgas brīvostā būs darbs pie industriālo teritoriju infrastruktūras attīstības Kundziņsalā, kā arī vitāli svarīga darbības joma arī nākamgad būs investoru piesaiste industriālajiem projektiem Rīgas ostas teritorijā un atbalsts privātajiem komersantiem projektu realizācijā.

"Kā svarīgākie investīciju piesaistes projekti patlaban ir iezīmēti - vienošanās ar potenciālo vēja turbīnu komponenšu ražotnes attīstītāju Kundziņsalā, biodegvielas ražotnes projekta uzsākšana Kundziņsalā un saules enerģijas parka attīstība Spilvē," minēja Šteins.