Satiksmes ministrija lūdz 20,14 miljonus eiro "Rail Baltica" projekta turpināšanai
Satiksmes ministrija (SM) ir sagatavojusi informatīvo ziņojumu, kas paredz papildu valsts budžeta finansējumu "Rail Baltica" projekta īstenošanai 2024. un 2025. gadā. Ziņojumā norādīts, ka šogad būs nepieciešami 20,14 miljoni eiro Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas un Rīgas lidostas infrastruktūras darbu turpināšanai, kā arī būvdarbu indeksācijai un "RB Rail" AS netiešo izmaksu segšanai.
Kā norāda Satiksmes ministrija, ziņojuma mērķis ir sniegt informāciju par "Rail Baltica" projekta īstenošanai nepieciešamo papildu valsts budžeta finansējumu 2024.-2025. gadā, lai varētu īstenot un pabeigt uzsāktos darbus un tādējādi nodrošinātu 2014.-2020. gada plānošanas perioda noslēgto finansēšana līgumu mērķu sasniegšanu. Vienlaikus SM informē par līdzekļu apmēru, kas nepieciešams projekta izmaksām, kuras nesedz Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI) finansējums.
SM sadarbībā ar projekta ieviesējorganizācijām – projekta centrālo koordinatoru "RB Rail" AS un projekta nacionālo ieviesēju SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” – ir vērtējusi pieejamo finanšu līdzekļu pārdales iespējas starp projekta aktivitātēm, lai nosegtu iztrūkumu Rīgas Centrālā dzelzceļa mezgla un Rīgas lidostas pasažieru termināla būvdarbiem. SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” radušas ietaupījumu citās aktivitātēs un novirzījušas būvdarbu apmaksai papildus 7,52 miljonus eiro.
Vienlaikus, lai veiktu aktuālos norēķinus un izvairītos no projektam nelabvēlīgām finanšu sekām, SM lūdz piešķirt no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" 20,14 miljonus eiro 2024. gada būvdarbu indeksācijas un "RB Rail" AS netiešo neattiecināmo izmaksu segšanai. Jau ziņots, ka Eiropas Komisija ierobežotā finansējuma apstākļos prioritāri atbalstu sniedz tikai pamattrases būvdarbu veikšanai, tādēļ SM aicina 2025.gada budžetā ieplānot papildu 58,63 miljonus eiro citām ar būvdarbiem saistītām aktivitātēm, kuras īsteno projekta ieviesējorganizācijas atbilstoši SM deleģētiem uzdevumiem.
Papildu valsts budžeta finansējums tiek prasīts "Rail Baltica" pamattrases projektēšanas darbiem un ar projektēšanu saistītām vadības izmaksām, kā arī projektēšanas un būvuzraudzības izmaksām, kuras Eiropas Komisija ir noraidījusi 2023. gada EISI projektu uzsaukuma pieteikumā. Tāpat finansējums nepieciešams uzsākto būvdarbu posmu pabeigšanai, būvju aizsardzības pasākumiem Rīgas Centrālā dzelzceļa mezglā un "Rail Baltica" stacijā pie Rīgas lidostas, kā arī izmaksu indeksācijas segšanai. Papildu līdzekļi novirzāmi projekta pirmajā kārtā plānoto reģionālo staciju projektēšanas, būvprojekta ekspertīzes un autoruzraudzības izmaksām un ar šiem darbiem saistītām vadības izmaksām. Līdzekļi nepieciešami arī RB Rail AS un SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” projekta vadības izmaksu segšanai.
Ņemot vērā, ka "RB Rail" AS un SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” nav citu ieņēmumu kā tikai EISI finansējums un dalībvalstu līdzfinansējums, projekta aktivitāšu ieviešanas neattiecināmās izmaksas ir jāsedz no valsts budžeta līdzmaksājuma formā. RB Rail AS gadījumā Baltijas valstis projekta kopīgo aktivitāšu neattiecināmas izmaksas līdzfinansē vienlīdzīgās daļās (33,33% apmērā), bet savas valsts aktivitātes pilnā apmērā. Līdzīgi tiek līdzfinansētas projekta nacionālo ieviesēju īstenotās aktivitātes, proti, Latvija līdzfinansē pilnā apmērā SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” neattiecināmās izmaksas.