Sievietēm un vīriešiem ir atšķirīgi iepirkšanās mērķi internetā
foto: Shutterstock

Sievietēm un vīriešiem ir atšķirīgi iepirkšanās mērķi internetā

Jauns.lv

2024.gadā 58,0% iedzīvotāju 16-74 gadu vecumā, kas iepirkās internetā pēdējo trīs mēnešu laikā, norādīja, ka iegādājušies apģērbus, apavus vai aksesuārus (par 12,6 procentpunktiem vairāk nekā 2020.gadā), liecina Centrālās statistikas pārvaldes ikgadējā iedzīvotāju aptauja par informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (IKT) lietošanu mājsaimniecībās

Ēdienu piegādes no restorāniem kļūst arvien populārākas, un 2024.gadā ēdienu pasūtījuši 25,8% iedzīvotāju, kuri iepirkušies internetā pēdējo trīs mēnešu laikā (par 7,9 procentpunktiem vairāk nekā 2020.gadā). Nākamā populārākā preču kategorija ir kosmētika un skaistumkopšanas produkti, ko iegādājās 24,2% pirkumu veicēju. Savukārt elektropreču un sadzīves tehnikas pirkumu īpatsvars nedaudz samazinājies, 2024.gadā sasniedzot 21,5% (2020.gadā - 27,8%).

Sievietēm un vīriešiem atšķirīgi iepirkšanās mērķi

Sievietes biežāk nekā vīrieši veic pirkumus tiešsaistē (attiecīgi 53,1% un 43,9%). Atšķirīgas ir arī populārāko preču kategorijas: sievietes apģērbus un kosmētiku internetā iegādājas biežāk nekā vīrieši (apģērbu pirka 70,5% sieviešu un 41,2% vīriešu; kosmētiku un skaistumkopšanas produktus - 36,3% sieviešu un tikai 8,1% vīriešu). Medikamentu, uztura bagātinātāju un vitamīnu iegāde internetā ir īpaši populāra sieviešu vidū (27,4% pirkumus veikušo sieviešu un 12,9% vīriešu).

Salīdzinot ar laiku pirms pandēmijas, sieviešu interneta pirkumos novērojams būtisks pieaugums apģērbu iegādē (par 16,5% vairāk nekā 2020.gadā) un medikamentu, uztura bagātinātāju un vitamīnu pirkumos (par 10,9% vairāk).

Vīrieši apsteidz sievietes elektropreču, kā arī velosipēdu, mopēdu, automašīnu un citu transportlīdzekļu vai to rezerves daļu iegādes biežumā (attiecīgi par 15,4 procentpunktiem un par 15,3 procentpunktiem). Katrs trešais (30,3%) vīriešu internetpirkums bijis no elektropreču kategorijas, kamēr sieviešu vidū šādu pirkumu bijis uz pusi mazāk (14,9%). 2024.gadā 16,7% interneta pirkumus veikušo vīriešu un vien 1,4% sieviešu iegādājās kādu transportlīdzekli tiešsaistes pirkumā.

Jauniešiem populārākas ēdienu piegādes, pirmspensijas vecumā - medikamenti

Iedzīvotāji visās vecuma grupās internetā visbiežāk iegādājas apģērbu. Jaunāki cilvēki kā otro populārāko izvēli min ēdienu piegādes no restorāniem (33,7% jauniešu 16-24 gadu vecumā un 35,1% 25-34 gadu vecumā), kam seko skaistumkopšanas preces (attiecīgi - 21,4% un 26,5%). Pirmspensijas un pensijas vecuma iedzīvotāju vidū apģērbu pirkumiem internetā seko medikamenti (22,5% iedzīvotāju 55-64 gadu vecumā un 22,4% 65-74 gadu vecumā), mēbeles un mājas piederumi (attiecīgi - 20,6% un 20,7%).

Pēdējo 10 gadu laikā divkārt pieaudzis paradums iepirkties internetā

Iedzīvotāju, kas 12 mēnešu laikā veikuši vismaz vienu pirkumu internetā, īpatsvars pieaudzis no 33,5% 2014.gadā līdz 65,0% 2024.gadā, savukārt to iedzīvotāju, kas nekad nav iepirkušies internetā, īpatsvars samazinājies par 12,9 procentpunktiem līdz 23,2% 2024.gadā. Būtiskākās izmaiņas notika tieši pandēmijas laikā, kad iedzīvotājiem nācās veikt pirkumus internetā arī tad, ja nekad iepriekš to nebija darījuši.

Eiropas Savienībā (ES) 2023.gadā vidēji 69,9% iedzīvotāju bija iepirkušies internetā pēdējo 12 mēnešu laikā, kas ir augstāks rādītājs nekā Latvijā (2023.gadā 62,0%). Visaugstākais rādītājs bija Nīderlandē - 92,4%.

92,2% iedzīvotāju internetu izmanto regulāri jeb reizi nedēļā un pēdējo 10 gadu laikā šis rādītājs ir pieaudzis par 20,4 procentpunktiem. Mainījusies arī tendence regulārā interneta lietošanā: 2024.gadā vismaz reizi nedēļā internetu izmantoja 91,4% vīriešu un 93,0% sieviešu, savukārt pirms 10 gadiem nedaudz biežāk internetu izmantojuši vīrieši.

2014.gadā Latvija bija zem ES vidējā rādītāja regulāro interneta lietotāju īpatsvarā - 72,5% ES un 71,8% Latvijas iedzīvotāju vismaz reizi nedēļā lietoja internetu. Tomēr kopš 2019.gada Latvijas rādītājs ir pieaudzis nedaudz virs ES vidējā (90,3% - ES, 91,5% - Latvijā 2023.gadā).