“Hasbro” izpilddirektors: tarifu dēļ rotaļlietas var kļūt dārgākas
foto: AFP/Scanpix
“Hasbro”, dibināts 1923. gadā, ražo tādas labi zināmas rotaļlietas un spēles kā “Play-Doh”, “Transformers”, “Candy Land” un “Monopoly”.
Pasaulē

“Hasbro” izpilddirektors: tarifu dēļ rotaļlietas var kļūt dārgākas

Zanda Rītuma

Jauns.lv

Amerikā rotaļlietu cenas šī gada beigās varētu pieaugt, īpaši, ja stāsies spēkā augstie muitas tarifi, sarunā ar CNN raidījuma “The Assignment” vadītāju Audiju Kornišu (Audie Cornish) sacīja “Hasbro” izpilddirektors Kriss Koks (Chris Cocks).

“Hasbro” izpilddirektors: tarifu dēļ rotaļlietas v...

Izpilddirektors raidījumā atzina, ka pašreizējie ASV noteiktie vismaz 30% tarifi Ķīnas precēm un plānotie 20% tarifi Vjetnamas precēm ir “diezgan būtiski”, taču nav pārsteidzoši. Ķīna un Vjetnama ir “Hasbro” galvenie starptautiskie piegādātāji.

“Mēs esam tirgū jau ilgi,” sacīja Koks. “Mēs raugāmies ilgtermiņā, tāpēc mūsu pamatreakcija ir spēt pielāgoties un netrakot.”

“Hasbro”, dibināts 1923. gadā, ražo tādas labi zināmas rotaļlietas un spēles kā “Play-Doh”, “Transformers”, “Candy Land” un “Monopoly”. Lai gan cenas veikalos vēl nav tikušas paaugstinātas tieši tarifu dēļ, Koks norādīja, ka cenu kāpums varētu būt gaidāms.

“Ja nozarē kopumā cenas pieaugs, patērētāji to, visticamāk, sāks pamanīt laika posmā no augusta līdz oktobrim – vienkārši ņemot vērā rotaļlietu ražošanas ciklu,” viņš sacīja.

Koks skaidroja, ka pēc pasūtījuma veikšanas rotaļlietas parasti nonāk veikalu plauktos trīs līdz piecu mēnešu laikā.

Aptuveni puse no “Hasbro” produkcijas tiek ražota ASV, pārējā – ārvalstīs. Pēdējo gadu laikā uzņēmums ir diversificējis ražošanu, samazinot atkarību no Ķīnas un palielinot ražošanas apjomus ASV, Vjetnamā, Turcijā un Indijā. Galda spēļu ražošana ASV, īpaši Masačūsetsā, arī ir palielināta.

Tramps ir aicinājis uzņēmumus ražot ASV, lai izvairītos no tarifiem, un Koks norādīja, ka “Hasbro” to varētu īstenot. Viņš piebilda, ka, piemēram, “Play-Doh”, kas tiek gatavots no kviešiem un līdzinās ēdamam mīklas izstrādājumam, varētu tikt ražots Amerikā. Tomēr, pēc Koka teiktā, visu ražošanu pārcelt uz ASV ir sarežģīti. Darbaspēks ir ievērojams izmaksu faktors, un, atšķirībā no citām nozarēm, rotaļlietu ražošanā nepieciešams arī roku darbs.

“Ja to pašu rotaļlietu ražotu ASV, darbaspēks veidotu 80–90% no izmaksām,” viņš norādīja. Patērētājiem tas nozīmētu, ka lelle, kas pašlaik maksā 10 dolāru, varētu maksāt līdz pat 18 dolāriem, lai uzņēmums spētu gūt peļņu.

Koks uzsvēra, ka “Hasbro” salīdzinājumā ar daudziem citiem rotaļlietu nozares uzņēmumiem ir labākā pozīcijā, lai tiktu galā ar jauno tarifu radīto spiedienu. Uzņēmuma spēļu nodaļai klājas labi – tā ir mazāk atkarīga no ārvalstīs saražotajām detaļām.