Baltijas jūras zemūdens kabeļus sabojāja sabotieri? Tādu iespēju pieļauj arī Zviedrijas un Dānijas valdību vadītāji
Zviedrijas un Dānijas premjerministri trešdien paziņoja, ka nevar izslēgt sabotāžu divu zemūdens sakaru kabeļu bojāšanā Baltijas jūrā, piebilstot, ka pieaug hibrīduzbrukumu riski.
Dānijas premjerministre Mete Fredriksena ziņu aģentūrai "Ritzau" norādīja, ka Dānija rūpīgi seko atbildīgo institūciju paziņojumiem. "Mani nepārsteigtu, ka tas bija ārējs spēlētājs, kas veica sabotāžu," viņa atzina.
Fredriksena piebilda, ka saistībā ar saspīlējumu Baltijas jūrā pastāv "hibrīduzbrukumu, kiberuzbrukumu un uzbrukumu kritiskajai infrastruktūrai risks". "Vairākās frontēs situācija kļūst arvien nemierīgāka," teica Dānijas premjerministre.
Arī Zviedrijas premjerministrs Ulfs Kristersons pauda līdzīgu viedokli, pieļaujot, ka kabeļu bojājums "tikpat labi varētu būt apzināta sabotāža".
Vienlaikus Zviedrijas ziņu aģentūrai TT viņš uzsvēra, ka nespekulēs par notikušo, jo tā apstākļi pagaidām nav skaidri. "Mēs dzīvojam laikā, kad katrs šāds risks ir jāuztver ļoti nopietni. Mēs jau iepriekš esam redzējuši sabotāžu," piebilda Kristersons.
Dānijas jūras spēki trešdien informēja, ka Baltijas jūrā novēro Ķīnas beramkravu kuģi, kura maršruts liecina, ka tas atradies netālu no incidenta vietas, kad tika bojāts Somiju un Vāciju savienojošais kabelis "C-Lion 1". Medijos izskanēji, ka Dānijas jūras spēki ir aizturējuši Ķīnas kuģi "Yi Peng 3".
Pirmdien "C-Lion 1" starp Helsinkiem un Rostoku tika sabojāts uz dienvidiem no Ēlandes salas Zviedrijas teritoriālajos ūdeņos.
Svētdien netālu no šīs vietas sabojāts arī Zviedrijas Gotlandes salu un Lietuvu savienojošs telekomunikāciju kabelis "Arelion".
Visās četrās skartajās valstīs - Somijā, Vācijā, Lietuvā un Zviedrijā - sākta izmeklēšana. Lietuvā izmeklēšana notiek aizdomās par terorismu, kamēr Zviedrijā - par iespējamu sabotāžu.
Vācijas aizsardzības ministrs Boriss Pistoriuss otrdien pauda pārliecību, ka Lietuvu un Zviedriju, kā arī Vāciju un Somiju savienojošo sakaru kabeļu bojājumi Baltijas jūrā, visticamāk, ir sabotāža. Līdzīgu viedokli par sabotāžas iespējamību un hibrīduzbrukumu pieauguma risku pēdējās dienās paudušas arī citas reģiona amatpersonas.
Kopš Krievijas atkārtotā iebrukuma Ukrainā 2022.gada februārī ir bijuši vairāki līdzīgi incidenti, apliecinot saspīlējuma pieaugumu Baltijas jūras reģionā.
Pērn Baltijas jūrā tika sabojāts Igauniju un Somiju savienojošais gāzesvads "Balticconnector". Vēlāk izmeklēšanā tika noskaidrots, ka bojājumu radījis Honkongā reģistrētais konteinerkuģis "NewNew Polar Bear", kura enkurs vilkts pār cauruļvadu Baltijas jūras dzelmē. Taču netika lemts par kuģa aizturēšanu un tas bez sekām atstāja Baltijas jūru.
Gan "NewNew Polar Bear", gan "Yi Peng 3" pirms incidenta atstāja Krievijas ostu.
2023.gada oktobrī bez "Balticconnector" Baltijas jūrā tika pārrauts arī elektrības kabelis starp Somiju un Igauniju. Aptuveni tajā pašā laikā Zviedrija paziņoja par atsevišķiem bojājumiem kabelim, kas savieno to ar Igauniju.
Pagājušā gada janvārī varas iestādes paziņoja, ka bojājumus citam elektrības kabelim starp Somiju un Igauniju, visticamāk, nav izraisījis ārējs faktors.
2022.gadā Baltijas jūrā tika saspridzināti Krievijas-Vācijas gāzesvadi "Nord Stream".