Asociācijas vadītājs: 1995.gada izglītības reforma bija milzīga kļūda
Vairāki izglītības eksperti sākotnējo lēmumu sauca par nepārdomātu, taču Rantiņš uzskata, ka fizika un ķīmija jauniešiem ir nepieciešama un šie priekšmeti ir jāmāca.
Viedokļi

Asociācijas vadītājs: 1995.gada izglītības reforma bija milzīga kļūda

Jauns.lv

Latvijas Mašīnbūves un metālapstrādes rūpniecības uzņēmumu asociācijas (MASOC) valdes priekšsēdētājs Vilnis Rantiņš uzskata, ka 1995.gada izglītības reforma bija milzīga kļūda.

Asociācijas vadītājs: 1995.gada izglītības reforma...

Nedēļas sākumā tika nolemts, ka no 2015.gada, beidzot vidusskolu, būs jākārto arī piektais eksāmens fizikā vai ķīmijā. Tas skolu vadītājiem bijis pārsteigums, jo iepriekš tas ar skolu vadītājiem nav bijis saskaņots. Divas dienas vēlāk gan Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) paziņoja, ka obligātais centralizētais eksāmens ķīmijā vai fizikā tiks ieviests pakāpeniski, veicot nepieciešamās izmaiņas normatīvajos aktos un eksaminācijas pilotēšanu.

Vairāki izglītības eksperti sākotnējo lēmumu sauca par nepārdomātu, taču Rantiņš uzskata, ka fizika un ķīmija jauniešiem ir nepieciešama un šie priekšmeti ir jāmāca.

"Pilnīgi atklāti runājot, uzskatu, ka 1995.gada izglītības reforma bija milzīga kļūda, jo tajā laikā matemātika, fizika, ķīmija kļuva par izvēles priekšmetiem. Nu kurš bērns skolas vecumā izvēlēsies mācīties šos grūtos priekšmetus? Cilvēka dabā ir iet vieglāko ceļu. Tikai pēc vairākiem gadiem cilvēks saprot, ka viņam trūkst zināšanu, tikai pēc vairākiem gadiem cilvēks saprot, ka viņš nav pilnvērtīgs cilvēks, jo nezina elementāras lietas. Klausīt Pasaules banku ne vienmēr ir pareizi, ir pašiem jādomā ar savu galvu. Manuprāt, ar šo 1995.gada reformu, mēs esam nodarījuši ļoti lielu zaudējumu visai tautsaimniecībai," intervijā aģentūrai BNS klāstīja Rantiņš.

Rantiņš skaidroja, ka visu mūžu ir strādājis ar jauniešiem, studentiem un viņam ir sāpīgi redzēt, ka žēlojas arī profesionāli tehniskās skolas par to, ka atnāk jaunieši, kuri pat leņķi neprot aprēķināt. "Tas kavē profesijas apguvi. Daudz tiek runāts par par ražošanu, produktu ar augstu pievienoto vērtību radīšanu. Bet kā šie jaunieši var radīt produktus ar augstu pievienoto vērtību, ja viņiem nav kvalitatīvas pamatizglītības? Bērni nav vainīgi pie sistēmas kļūdām. Nav normāla situācija, ka vidējais matemātikas eksāmena rezultāts valstī ir 37%," uzsvēra Rantiņš.

Paredzēts, ka jaunā ierobežotās izvēles eksāmena fizikā vai ķīmijā pilotēšana notiks 2015./2016. mācību gadā, savukārt 2016./2017.mācību gadā 12.klašu absolventiem jau būs jākārto šis jaunais eksāmens.

Skolēniem, kuri mācās vispārējās vidējās izglītības humanitārā un sociālā virziena programmās un vispārējās vidējās izglītības profesionāli orientēta virziena programmās, būs jākārto eksāmens dabaszinībās, nevis ķīmijā vai fizikā, jo šajās programmās dabaszinības ir apvienotas vienā priekšmetā. Attiecīgais eksāmens aptvers šī apvienotā priekšmeta vielu.

Skolēni, kuri kārtos piloteksāmenu varēs izvēlēties, vai eksāmenā iegūto rezultātu atspoguļot vispārējās vidējās izglītības sertifikātā.

Savukārt, sākot ar 2016./2017.mācību gadu, centralizētais eksāmens fizikā vai ķīmijā, vai dabaszinībās humanitārā un sociālā virziena programmu un profesionāli orientēta virziena programmu skolēniem būs obligāts un tiks atspoguļots vispārējās vidējās izglītības sertifikātā.

BNS