Eiro trakums bankas darbinieci novedis līdz vairāku tūkstošu iztrūkumam
Dažādu banku darbinieki atklāj – iztrūkumi kasē nav retums, tos maksājis gandrīz ikviens darbinieks.
Sabiedrība

Eiro trakums bankas darbinieci novedis līdz vairāku tūkstošu iztrūkumam

Jauns.lv

Kaut arī norēķināšanos divās valūtās un pārēju uz eiro esam veiksmīgi pārvarējuši, ne visiem tas izdevies nesāpīgi un bez sekām. Lielu nervu slodzi šis laiks prasījis banku darbiniekiem. Kādai darbiniecei saspringtais eiro pārejas laiks prasījis pat finansiālus zaudējumus vairāku tūkstošu apmērā.

Eiro trakums bankas darbinieci novedis līdz vairāk...

Sociālajos tīklos bez ievērības nav palikusi kāda jaunietes izplatīta ziņa, ar lūgumu palīdzēt draudzenei, kura, strādājot kādā no tirdzniecības centra „Spice” bankas filiālēm pārslodzes dēļ pieļāvusi kļūdu, nu viņai jāņem kredīts, vai jālūdz citu palīdzība, lai naudu bankai atmaksātu.

„Man ir ļoti žēl skatīties, kā trīc viņas rokas,” raksta meitene

„Esiet cilvēcīgi, lūdzu palīdziet – dalieties. Mana draudzene piedzīvojusi ļoti nepatīkamu un neparastu situāciju. Viņa strādā kādā no tirdzniecības centra „Spice” bankām, 9. janvārī pie viņas uz banku atnāca cilvēks samainīt 500 latu. Pārslodzes un pārguruma dēļ mana draudzene kļūdījās un izdeva naudu nepareizās banknotēs, kā rezultātā klients, izliekoties, ka neko nav manījis, aizgāja prom ar 10 reižu lielāku summu nekā viņam pienāktos.”

Misēklis radījis pamatīgu iztrūkumu bankas kasē, tāpēc darbiniecei tas esot jāsedz no savas kabatas. Savu kļūdu darbiniece atzīst, taču uzsver smagos darba apstākļus, kādos nācies strādāt eiro pārejas posmā. „Kad notika smagā pāreja uz eiro, kasieri nopūlējās divreiz vairāk, strādājot pat pa 12 stundām dienā. Katrs var kļūdīties, tagad manai draudzenei jāatmaksā parāds vairāku tūkstošu latu apmērā,” savā ierakstā pauž bankas darbinieces draudzene.

Meitene lūdz atsaukties arī pašu klientu, kurš kasieres pārslodzes dēļ nu savā īpašumā ieguvis krietnu summiņu. „Tā nav neticama veiksme, kuras rezultātā iegūta liela naudas summa. Tā nav loterija, kurā var laimēt! Tā ir svešas naudas piesavināšanās. Mana draudzene ļoti cer uz jūsu lojalitāti un sapratni. Man ir ļoti žēl skatīties kā trīc viņas rokas, katru reizi darbā skaitot naudu.”

Šādas situācijas nav retums

Lai gan meitene savā publicētajā lūgumā pēc palīdzības teic – situācija ir neparasta, portālam Kasjauns.lv, aprunājoties ar vēl divām dažādu banku filiāļu darbiniecēm Ilzi un Janu (vārdi mainīti), nākas secināt – šādas situācijas bankās nav retums, turklāt, parasti par tām neviens tālāk nerunā.

„Strādāju bankā pirms vairākiem gadiem, jāsaka gan, ka vairāki tūkstoši man, paldies Dievam, nav bijis jāatmaksā, bet vienu mēnesi 10 lati, nākamo jau 30, kamēr summa sniedzās pat līdz vairākiem simtiem, ko biju parādā, it kā savas kļūdas dēļ. Protams, visu summu sedzu no savas kabatas, taču tas arī bija iemesls, kāpēc izlēmu no darba bankā aiziet,” portālam Kasjauns.lv stāsta Ilze.

Viņa atklāj, ka saprotams, ka jebkāds iztrūkums kasē ir jāatmaksā, tā notiek arī tirdzniecībā strādājošajiem, taču vien dažas reizes savā darbā konstatējusi kļūdas. Dažreiz visu pārbaudot trīskārtīgi, nācies secināt – nauda vienkārši kā gaisā izkūpējusi.

Ņem patēriņa kredītu un atmaksā savu kļūdu gadu garumā

Arī Jana stāsta, kaut darbs bankā viņai patīkot, vilšanās izjūtu nācies piedzīvot, bankai parādā viņa ir vairākus simtus latu. Savu kļūdu gan viņa piefiksējusi un apzinās, taču uzskata, ka situācija nav normāla: „Manā darba kolektīvā jebkurš darbinieks, kurš pieņem klientus, ir maksājis iztrūkumu. Dažreiz kļūdas patiešām ir darbinieku vaina, bet citreiz rodas situācijas, ka kļūdu atrast nav iespējams, arī kameras neko neuzrāda. Nauda pazudusi, tātad tā jāatmaksā. Pirmajās dienās ar eiro vispār bija liels apjukums, arī strādāt vajadzēja vairāk kā parasti, tāpēc tikai loģiski, ka pārgurums, stress un rindā vairākas stundas sēdošie neapmierinātie klienti bija iemesli dažādām kļūdām. Arī pie mums viena darbiniece kļūdījās.”

Jana apgalvo, ka šādu kļūdu gadījumā risinājums esot jārod trīs dienu laikā, taču, ja summa ir pārāk liela, un to nav iespējams atmaksāt uzreiz, jāņem patēriņa kredīts. „Tas ir kā maksāt gadu garumā kredītu par māju, kurā nekad nedrīkstēsi dzīvot, vai studijām, neaizejot uz nevienu lekciju. Principā, tu gadu garumā maksā par tukšu gaisu.”

Jana piebilst, ka šādos gadījumos viss esot atkarīgs no cilvēku labsirdības – „Ja esi skaidrā naudā izdevis vairāk, tā ir tikai tava vaina, taču, klients var atgriezties un savā īpašumā nejauši iegūto naudiņu atdot. Bet cik gan Latvijā ir šādi labi cilvēki? Arī no bankas darbības viedokļa – nekas jau nemainīsies. Kļūdīties var visi, un ar sekām ir jārēķinās. Citādi tas ir gadījumos, kad kļūdas netiek piefiksētas, atklājas vien tas, ka nauda kasē pazudusi.”

Katrs gadījums ir individuāls

Lai gan nav zināms, kurā bankas filiālē notikusi konkrētā situācija, darbinieku radīti iztrūkumi banku filiāļu ikdienas darbā  nav mazums. Arī viens risinājums visiem gadījumiem neesot, teic SEB bankas pārstāve. "Klientu apkalpošanā cilvēciskajam faktoram ir izšķiroša loma. Tam ir gan savi plusi – personīga attieksme un individuāla pieeja, tomēr atsevišķās situācijās nevar izslēgt cilvēcīgas neprecizitātes faktoru. Kā jebkurā darbā kļūdas var aktualizēties pie lielākām noslodzēm, kad rodas steiga, ir jāapkalpo daudz klienti, veidojas garas rindas, jāapstrādā lielāki skaidras naudas apjomi, kas pieprasa papildu koncentrēšanos un īpašu uzmanību. Lai pēc iespējas palīdzētu darbiniekiem nepieļaut kļūdas, veicam gan apmācības, gan sniedzam papildus resursus, tanī skaitā skaidras naudas apstrādes mašīnas, ar kuru palīdzību iespējams saskaitīt gan monētas, gan papīru banknotes. Un, ja tomēr pieļauta kļūda vai bijusi nekorekta rīcība, līdzīgi kā veicot jebkuru darbu, situācijas atbildību izvērtē vadītājs, ņemot vērā visus esošos apstākļus. Katra situācija ir individuāla, līdz ar to arī nebūs viens risinājums visiem gadījumiem," situāciju iztrūkumu gadījumos komentē SEB bankas komunikācijas projektu vadītāja Kristīne Martinsone.

Kasjauns.lv/Foto: All Over Press

Tēmas