Vai lielveikala apkopējai ir jāprot latviešu valoda?
Ne tikai „Maxima” veikalos, bet arī „Rimi” veikalos darbinieki ar pircējiem nerunājot latviski, sūdzas Kasjauns.lv lasītāja Baiba. Viņa ar rūgtumu teic, ka nācies saskarties ar gadījumu, kad viņas vaicājumu valsts valodā ignorēja veikala apkopēja. Ministru kabineta noteikumi gan paredz, ka veikala apkopējai nav jāmāk runāt latviski tik perfekti, kā to spēj veikala pārdevēja.
„Rimi” vadība uzskata, ka tās zemākā ranga darbiniekiem latviešu valoda nav jāprot. Šim viedoklim Baiba gan nepiekrīt. Viņa raksta:
„Arī man ir bijis gadījums, kad „Rimi” veikalā, darbinieks, kam ir noslēgts līgums ar „Rimi”, nerunā ar mani latviski! Tā ir apkopēja, kura uzskata, ka viņai pietiek ar to, ka māk krieviski. Skumīgi, bet tā domā arī „Rimi” vadība.
Kad nosūtīju „Rimi” vadībai informāciju par to, ka ar mani veikalā apkopēja nerunāja latviski, saņēmu „Rimi” vadības vēstuli, kurā bija rakstīts: „Hipermārketu uzkopšanu veic servisa kompānijas pēc noslēgta līguma, tie nav „Rimi” darbinieki. Zemākā līmeņa darbiniekiem tādiem kā sētniekiem, apkopējām, palīgstrādniekiem pēc Valsts valodas likuma nav nepieciešamas valsts valodas zināšanas.”
Jūtos ļoti nepatīkami. Uzskatu, ka „Rimi” veikalā darbiniekiem, kuriem ir noslēgts līgums ar „Rimi”, ir jārunā latviski!”
Kasjauns.lv jau rakstīja, ka pagājušajā nedēļā sabiedrības uzmanību izpelnījās atgadījums „Maxima” veikalā Āgenskalnā, kur kasiere atteicās kādu sirmu kungu apkalpot latviešu valodā, sakot, ka „šī nav Latvija”. Savukārt „Maxima” vadība steidzās par notikušo atvainoties un savā Twitter kontā ierakstīja: „Atvainojamies par šo starpgadījumu. Veiksim pārbaudi un pārrunāsim šo atgadījumu ar konkrēto darbinieku un veikala vadību. Šāda rīcība no mūsu darbinieka puses noteikti nav mums pieņemama!”
Jātagādina, ka Ministru kabineta 2009. gada noteikumi Nr. 733, kuri nosaka valsts valodas zināšanu apjomu profesionālo un amata pienākumu veikšanai, teikts, ka ar zemākā jeb pamata līmeņa valsts valodas zināšanām (A līmeņa 1. pakāpi) pietiek tiem darbiniekiem, kas „saistīti ar nekvalificēta roku darba veikšanu”, kā, piemēram, palīgstrādniekiem un apkopējiem. Savukārt vidējā līmeņa (B līmeņa 1. pakāpe) valsts valodas zināšanas nepieciešamas „profesijām un amatiem, kas saistīti ar pakalpojumu vai informācijas sniegšanu”, tostarp veikalu pārdevējiem un kasieriem. Tas nozīmē, ka veikala apkopējai nav jāmāk runāt latviski tik perfekti, kā to spēj veikala pārdevēja.